Nejlepší jméno pro firmu má sedm písmen

28. 1. 2010. (redaktor: Milan Loucký, zdroj: )
Na základě analýzy stovky nejcennějších značek na světě společnost Provocado zjistila, že úspěšné firmy mají název dlouhý nejčastěji 4 až 13 písmen.

Po zanalyzování stovky nejdražších značek na světě v žebříčku Best Global Brands vydávaného každoročně konzultační agenturou Interbrand bylo zjištěno, že nejúspěšnější firmy světového byznysu nespojují jen hospodářské výsledky v milionech dolarů či euro, ale také řada shodných rysů v jejich jménech.

Důležitost správného názvu firmy je mnohými začínajícími podnikateli podceňována a i velmi potenciální projekty jsou marketingově sráženy jejich špatným jménem. Tomáš Bučina, ředitel marketingové firmy Provocado, k tomu dodává: „Samozřejmě, že s časem, jak vám firma poroste, můžete sáhnout ke změně značky (rebrandingu), ale to stojí poměrně značné peníze. Místo toho by si každý podnikatel hned na začátku měl zvolit název tak, aby mu umožnil snadný růst a nebyl pro něj časem přítěží.“

37 % z firem seznamu Best Global Brands je nazváno jména svého zakladatele či zakladatelů a dalších 20 % je pak slovní či písmennou zkratkou. Mezi nejčastěji zastoupená písmena v názvech úspěšných firem patří A, E, L, N, O, R a S, naopak na chvostu u nejcennějších značek zůstávají písmena F, J, K, Q, V, W, X, Y a Z.

Návod pro pojmenování firmy s potenciálem úspěchu v globálním obchodě tedy zní: Používat nejvíce dvě slova (pouze 1 % názvů úspěšných brandů má slova tři), nepřesáhnout čtyři a lépe ani tři slabiky (celých 42 % jmen má pouze dvě slabiky) a držet se mezi čtyřmi až 13 písmeny, což splňuje plných 80 názvů ze stovky nejcennějších značek světa.

Název firmy je důležitou součástí identity firmy a měl by ji reprezentovat stejným způsobem, jako vhodné logo, slogan a další prvky firemní kultury. Firmy při jeho volbě často sahají do historie, vytvářejí různé zkratky a jména, aniž by se zamýšlely nad jejich funkčností. Zapomínají řešit, zda je lze nadiktovat například zahraničnímu partnerovi po telefonu, zda je volná příslušná doména a jestli zákazníci budou schopni název vůbec vyslovit a zapamatovat si jej.