Microsoft je i nadále nejčastěji zneužívanou značkou při phishingových podvodech

28. 1. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: Check Point)
Výzkumný tým společnosti Check Point zveřejnil zprávu „Brand Phishing Report“ zaměřenou na phishingové útoky ve 4. čtvrtletí 2020. Z reportu vyplývá, jaké značky kyberzločinci nejčastěji napodobovali při pokusech o krádeže osobních dat nebo platebních údajů.

Ve 4. čtvrtletí byl znovu nejčastěji zneužívanou značkou Microsoft. Tohoto technologického giganta se týkalo 43 % phishingových útoků zneužívajících značky, což je významný nárůst oproti třetímu čtvrtletí, kdy i přes první místo činil podíl Microsoftu „jen“ 19 %. Nárůst souvisí s koronavirovou pandemií, útočníci se totiž snažili zneužívat zaměstnance, kteří během druhé koronavirové vlny pracovali na dálku. Na druhé pozici zůstalo DHL (18 % všech phishingových podvodů zneužívajících známé značky). Důvodem byla snaha zločinců parazitovat v listopadu a prosinci na online nákupech.

Nejčastěji jsou při phishingových útocích zneužívané značky technologických společností, následují dopravci a maloobchodní organizace, což ukazuje, jak útočníci reagují na koronavirové trendy.

„Kyberzločinci se stále častěji snaží maskovat své podvody za jména známých značek. Naše data zároveň jasně ukazují, že útočníci ve snaze zvýšit šanci na úspěch mění své taktiky a pružně reagují na aktuální trendy. Trochu překvapivě z čela žebříčku vypadl Apple a také Instagram nebo WhatsApp. Zároveň jsme ale viděli nárůst phishingu zaměřeného na značky LinkedIn nebo IKEA. Znovu varujeme uživatele, buďte opatrní a neotevírejte podezřelé e-maily, přílohy a odkazy,“ uvedl Tomáš Růžička, SE Team leader v kyberbezpečnostní společnosti Check Point.

Při phishingových útocích se kyberzločinci snaží zneužívat známé značky a napodobovat jejich webové stránky, včetně URL adresy a designu stránek. Odkaz na podvodný web šíří kyberzločinci e-mailem nebo textovou zprávou, popřípadě na stránky přesměrují uživatele z jiných webových stránek či podvodných mobilních aplikací. Podvodný web také často obsahuje formulář určený k odcizení přihlašovacích údajů, platebních dat nebo jiných osobních informací.

Nejčastěji zneužívané značky ve phishingových podvodech ve 4. čtvrtletí 2020

Seřazeno podle počtu phishingových útoků:

  1. Microsoft (43 %)
  2. DHL (18 %)
  3. LinkedIn (6 %)
  4. Amazon (5 %)
  5. Rakuten (4 %)
  6. IKEA (3 %)
  7. Google (2 %)
  8. PayPal (2 %)
  9. Chase (2 %)
  10. Yahoo (1 %)
Štítky: 

Podobné články

Kyberzločinci mají novou zbraň – k telefonním podvodům využívají AI boty

2. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Check Point)
Společnost Check Point Software Technologies zveřejnila zprávu AI Security Report, která analyzuje, jak kyberzločinci zneužívají umělou inteligenci k útokům a manipulaci veřejnosti. Čtěte více

Budoucnost SOC center závisí na AI, bez lidí se však přesto neobejde

30. 6. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Zebra systems)
Výroční zpráva 2025 State of the SOC Report společnosti N-able upozorňuje na trendy ovlivňující bezpečnostní operace na základě poznatků ze systému Adlumin Managed Detection and Response. Podle zprávy se hnací silou zlepšení efektivity bezpečnostních operačních center stane AI, avšak většina výstrah bude i nadále potřebovat lidské ověření a v desetině případů si vyžádá intervenci týmu MDR. Čtěte více

Table-top cvičení upozorní na chybné reakce na kybernetický útok

26. 6. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: ANECT)
Společnost ANECT ve své predikci vývoje bezpečnostních hrozeb upozorňovala mimo jiné na rostoucí význam zneužití přístupových oprávnění a AI při phishingových kampaních i útocích. V kombinaci s dalším trendem – zkracování doby mezi průnikem do sítě a exfiltrací či zašifrováním dat – roste důležitost tzv. table-top cvičení, která simulují úspěšný hackerský útok nebo jiné krizové situace. Čtěte více

Podvodných telefonátů přibývá. Operátoři blokují miliony pokusů o zneužití čísel

25. 6. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Evropa v datech)
Podvodné telefonáty jsou čím dál častější formou kyberútoku. Česká bankovní asociace zaznamenala výrazný nárůst počtu napadených, přičemž podle České spořitelny přibývá zejména podvodů zahrnujících tzv. falešného bankéře. Podvody založené na zneužití telefonního čísla přitom čelí stále účinnějším technologickým opatřením ze strany mobilních operátorů. Čtěte více