Microsoft je i nadále nejčastěji zneužívanou značkou při phishingových podvodech

28. 1. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: Check Point)
Výzkumný tým společnosti Check Point zveřejnil zprávu „Brand Phishing Report“ zaměřenou na phishingové útoky ve 4. čtvrtletí 2020. Z reportu vyplývá, jaké značky kyberzločinci nejčastěji napodobovali při pokusech o krádeže osobních dat nebo platebních údajů.

Ve 4. čtvrtletí byl znovu nejčastěji zneužívanou značkou Microsoft. Tohoto technologického giganta se týkalo 43 % phishingových útoků zneužívajících značky, což je významný nárůst oproti třetímu čtvrtletí, kdy i přes první místo činil podíl Microsoftu „jen“ 19 %. Nárůst souvisí s koronavirovou pandemií, útočníci se totiž snažili zneužívat zaměstnance, kteří během druhé koronavirové vlny pracovali na dálku. Na druhé pozici zůstalo DHL (18 % všech phishingových podvodů zneužívajících známé značky). Důvodem byla snaha zločinců parazitovat v listopadu a prosinci na online nákupech.

Nejčastěji jsou při phishingových útocích zneužívané značky technologických společností, následují dopravci a maloobchodní organizace, což ukazuje, jak útočníci reagují na koronavirové trendy.

„Kyberzločinci se stále častěji snaží maskovat své podvody za jména známých značek. Naše data zároveň jasně ukazují, že útočníci ve snaze zvýšit šanci na úspěch mění své taktiky a pružně reagují na aktuální trendy. Trochu překvapivě z čela žebříčku vypadl Apple a také Instagram nebo WhatsApp. Zároveň jsme ale viděli nárůst phishingu zaměřeného na značky LinkedIn nebo IKEA. Znovu varujeme uživatele, buďte opatrní a neotevírejte podezřelé e-maily, přílohy a odkazy,“ uvedl Tomáš Růžička, SE Team leader v kyberbezpečnostní společnosti Check Point.

Při phishingových útocích se kyberzločinci snaží zneužívat známé značky a napodobovat jejich webové stránky, včetně URL adresy a designu stránek. Odkaz na podvodný web šíří kyberzločinci e-mailem nebo textovou zprávou, popřípadě na stránky přesměrují uživatele z jiných webových stránek či podvodných mobilních aplikací. Podvodný web také často obsahuje formulář určený k odcizení přihlašovacích údajů, platebních dat nebo jiných osobních informací.

Nejčastěji zneužívané značky ve phishingových podvodech ve 4. čtvrtletí 2020

Seřazeno podle počtu phishingových útoků:

  1. Microsoft (43 %)
  2. DHL (18 %)
  3. LinkedIn (6 %)
  4. Amazon (5 %)
  5. Rakuten (4 %)
  6. IKEA (3 %)
  7. Google (2 %)
  8. PayPal (2 %)
  9. Chase (2 %)
  10. Yahoo (1 %)
Štítky: 

Podobné články

Únik dat odhalil pozadí čínského kyberšpionážní programu

17. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Check Point)
Únik dat z čínské bezpečnostní společnosti I-Soon částečně odhalil vnitřní fungování čínského národního hackerského programu. Společnost napojená na čínskou vládu aktivně útočila na vlády dalších zemí, ale i na domácí cíle. Ze získaných informací například vyplývá, že společnost byla financována především ze státních peněz. Čtěte více

U 90 % loňských útoků kyberzločinci zneužili protokol RDP

16. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Sophos)
Studie společnosti It’s Oh So Quiet (?): The Sophos Active Adversary Report for 1H 2024+ analyzující přes 150 případů reakce na incidenty řešených týmem Sophos X-Ops Incident Response v roce 2023 zjistila, že kyberzločinci zneužívají protokol vzdálené plochy (Remote Desktop Protocol – RDP), běžnou metodu pro navázání vzdáleného přístupu k systémům Windows, hned v 90 % útoků. Čtěte více

Jen tři procenta firem jsou odolná proti současným kyberbezpečnostním hrozbám

15. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Cisco)
Pouhá tři procenta firem mají podle Indexu kyberbezpečnostní připravenosti společnosti Cisco své zabezpečení na takové úrovni, aby bylo schopné čelit současným sofistikovaným kybernetickým hrozbám. Naopak u více než 70 % podniků je obrana proti moderním útokům nastavena slabě nebo zcela nedostatečně. Čtěte více
Raja Patel, senior vice prezident pro vývoj bezpečnostních produktů, Sophos

Ochrana proti sofistikovaným kybernetickým útokům vyžaduje vícevrstvou obranu

2. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Sophos)
Podvodníci proměnili počítačovou kriminalitu v sofistikovaný a nebezpečný tanec. Využívají umělou inteligenci (AI) k vylepšování útoků prostřednictvím sociálního inženýrství a k napadání svých cílů mají k dispozici malware poskytovaný formou služby (Malware-as-a-Service, MaaS). Čtěte více