Microsoft je i nadále nejčastěji zneužívanou značkou při phishingových podvodech

28. 1. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: Check Point)
Výzkumný tým společnosti Check Point zveřejnil zprávu „Brand Phishing Report“ zaměřenou na phishingové útoky ve 4. čtvrtletí 2020. Z reportu vyplývá, jaké značky kyberzločinci nejčastěji napodobovali při pokusech o krádeže osobních dat nebo platebních údajů.

Ve 4. čtvrtletí byl znovu nejčastěji zneužívanou značkou Microsoft. Tohoto technologického giganta se týkalo 43 % phishingových útoků zneužívajících značky, což je významný nárůst oproti třetímu čtvrtletí, kdy i přes první místo činil podíl Microsoftu „jen“ 19 %. Nárůst souvisí s koronavirovou pandemií, útočníci se totiž snažili zneužívat zaměstnance, kteří během druhé koronavirové vlny pracovali na dálku. Na druhé pozici zůstalo DHL (18 % všech phishingových podvodů zneužívajících známé značky). Důvodem byla snaha zločinců parazitovat v listopadu a prosinci na online nákupech.

Nejčastěji jsou při phishingových útocích zneužívané značky technologických společností, následují dopravci a maloobchodní organizace, což ukazuje, jak útočníci reagují na koronavirové trendy.

„Kyberzločinci se stále častěji snaží maskovat své podvody za jména známých značek. Naše data zároveň jasně ukazují, že útočníci ve snaze zvýšit šanci na úspěch mění své taktiky a pružně reagují na aktuální trendy. Trochu překvapivě z čela žebříčku vypadl Apple a také Instagram nebo WhatsApp. Zároveň jsme ale viděli nárůst phishingu zaměřeného na značky LinkedIn nebo IKEA. Znovu varujeme uživatele, buďte opatrní a neotevírejte podezřelé e-maily, přílohy a odkazy,“ uvedl Tomáš Růžička, SE Team leader v kyberbezpečnostní společnosti Check Point.

Při phishingových útocích se kyberzločinci snaží zneužívat známé značky a napodobovat jejich webové stránky, včetně URL adresy a designu stránek. Odkaz na podvodný web šíří kyberzločinci e-mailem nebo textovou zprávou, popřípadě na stránky přesměrují uživatele z jiných webových stránek či podvodných mobilních aplikací. Podvodný web také často obsahuje formulář určený k odcizení přihlašovacích údajů, platebních dat nebo jiných osobních informací.

Nejčastěji zneužívané značky ve phishingových podvodech ve 4. čtvrtletí 2020

Seřazeno podle počtu phishingových útoků:

  1. Microsoft (43 %)
  2. DHL (18 %)
  3. LinkedIn (6 %)
  4. Amazon (5 %)
  5. Rakuten (4 %)
  6. IKEA (3 %)
  7. Google (2 %)
  8. PayPal (2 %)
  9. Chase (2 %)
  10. Yahoo (1 %)
Štítky: 

Podobné články

Kyberzločinci provedou každou sekundu 36 tisíc automatických skenů

17. 6. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Fortinet)
Automatické skenování v kyberprostoru dosáhlo v roce 2024 bezprecedentní úrovně a celosvětově vzrostlo o 16,7 %, což poukazuje na sofistikovaný a masivní sběr informací o vystavené digitální infrastruktuře. Čtěte více

HP Wolf Security upozorňuje na červy v „cookies“

17. 6. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: HP Inc.)
Nejnovější zpráva Threat Insights Report společnosti HP ukazuje, že útočníci stále více zneužívají „klikací únavu“ uživatelů – zejména ve spěchu a pod časovým tlakem, například při hledání výhodných nabídek na dovolenou. Analýza kybernetických útoků pomáhá organizacím držet krok s nejnovějšími technikami, které kyberzločinci používají k obejití detekce a k napadení počítačů a sítí. Čtěte více

Nebezpečí phishingu přes QR kódy roste: Útoku čelila již třetina českých firem

11. 6. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: ComSource)
Podle aktuálních analýz společnosti ComSource se s podvody zneužívajícími QR kódy již setkala třetina českých firem. Trend potvrzují i globální data společnosti OPSWAT, podle nichž se phishingové kampaně stávají stále sofistikovanějšími a QR kódy představují nový, těžko odhalitelný vektor útoku. Čtěte více
Příklad falešné směnárny pro kryptoměny

Češi se nejčastěji potýkají s útoky na bankovní identitu a falešnými kupujícími na bazarech

6. 6. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: ESET)
Nejčastějšími phishingovými útoky byly v období od ledna do března 2025 falešné SMS a zprávy v chatovacích aplikacích jako Messenger a WhatsApp. Útočníci se tímto způsobem snažili získat přístup k bankovní identitě obětí. Bezpečnostní experti ESETu zachytili tento typ podvodu ve více než čtvrtině případů všech phishingových útoků na Česko. Čtěte více