Microsoft je i nadále nejčastěji zneužívanou značkou při phishingových podvodech

28. 1. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: Check Point)
Výzkumný tým společnosti Check Point zveřejnil zprávu „Brand Phishing Report“ zaměřenou na phishingové útoky ve 4. čtvrtletí 2020. Z reportu vyplývá, jaké značky kyberzločinci nejčastěji napodobovali při pokusech o krádeže osobních dat nebo platebních údajů.

Ve 4. čtvrtletí byl znovu nejčastěji zneužívanou značkou Microsoft. Tohoto technologického giganta se týkalo 43 % phishingových útoků zneužívajících značky, což je významný nárůst oproti třetímu čtvrtletí, kdy i přes první místo činil podíl Microsoftu „jen“ 19 %. Nárůst souvisí s koronavirovou pandemií, útočníci se totiž snažili zneužívat zaměstnance, kteří během druhé koronavirové vlny pracovali na dálku. Na druhé pozici zůstalo DHL (18 % všech phishingových podvodů zneužívajících známé značky). Důvodem byla snaha zločinců parazitovat v listopadu a prosinci na online nákupech.

Nejčastěji jsou při phishingových útocích zneužívané značky technologických společností, následují dopravci a maloobchodní organizace, což ukazuje, jak útočníci reagují na koronavirové trendy.

„Kyberzločinci se stále častěji snaží maskovat své podvody za jména známých značek. Naše data zároveň jasně ukazují, že útočníci ve snaze zvýšit šanci na úspěch mění své taktiky a pružně reagují na aktuální trendy. Trochu překvapivě z čela žebříčku vypadl Apple a také Instagram nebo WhatsApp. Zároveň jsme ale viděli nárůst phishingu zaměřeného na značky LinkedIn nebo IKEA. Znovu varujeme uživatele, buďte opatrní a neotevírejte podezřelé e-maily, přílohy a odkazy,“ uvedl Tomáš Růžička, SE Team leader v kyberbezpečnostní společnosti Check Point.

Při phishingových útocích se kyberzločinci snaží zneužívat známé značky a napodobovat jejich webové stránky, včetně URL adresy a designu stránek. Odkaz na podvodný web šíří kyberzločinci e-mailem nebo textovou zprávou, popřípadě na stránky přesměrují uživatele z jiných webových stránek či podvodných mobilních aplikací. Podvodný web také často obsahuje formulář určený k odcizení přihlašovacích údajů, platebních dat nebo jiných osobních informací.

Nejčastěji zneužívané značky ve phishingových podvodech ve 4. čtvrtletí 2020

Seřazeno podle počtu phishingových útoků:

  1. Microsoft (43 %)
  2. DHL (18 %)
  3. LinkedIn (6 %)
  4. Amazon (5 %)
  5. Rakuten (4 %)
  6. IKEA (3 %)
  7. Google (2 %)
  8. PayPal (2 %)
  9. Chase (2 %)
  10. Yahoo (1 %)
Štítky: 

Podobné články

Průměrný počet kyberútoků na jednu českou organizaci překonal hranici 800 za týden

12. 2. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: Check Point)
Daniel Šafář, Country Manager CZR regionu ve společnosti Check Point, se ve svém komentáří zabývá problematikou neustále rostoucího počtu kybernetických útoků na české organizace. V lednu letošního roku toto číslo dokonce překonalo hranici 800 útoků za pouhý jeden týden. Čtěte více

Počet kyberútoků na zdravotnická zařízení ve střední Evropě dramaticky roste

12. 1. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: Check Point)
Výzkumný tým Check Point Research varuje před vlnou kyberútoků na zdravotnická zařízení. Za poslední dva měsíce došlo celosvětově k nárůstu těchto útoků o 45 %, zdravotnictví je nyní nejvíce napadaným odvětvím. Čtěte více

Třetí čtvrtletí přineslo velký pokles DDoS útoků

5. 11. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: Kaspersky)
Významný celkový pokles DDoS útoků dokládá i analýza příkazů přijatých z C&C serverů. Navzdory letošnímu celkovému uklidnění na poli DDoS došlo v uplynulém čtvrtletí k meziročnímu nárůstu a zároveň byl zaznamenán nejvyšší počet DDoS útoků za jediný den (323). Čtěte více

V srpnu rostl počet kyberútoků na české organizace

21. 9. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: Check Point)
Zatímco v červenci počet kyberútoků na české organizace klesal (na začátku srpna šlo o 336 kyberútoků týdně na jednu organizaci), srpen přinesl opět nárůst. Na konci minulého měsíce se týdenní počet kyberútoků na jednu organizaci v ČR a ve světě vyrovnal a dosáhl hodnoty 471. Čtěte více