Novinky

Měníme místo trvalého pobytu

Pavel Gregor

  • 8. 4. 2010
  • 2 min

Mám za sebou stěhování a teď už mi zbývá jen přehlášení místa trvalého pobytu. Samotné nahlášení nového pobytu na obecním úřadu či magistrátu v místě nového bydliště zvládnete za chvilku. Horší je to s obíháním dalších institucí, kterým musíte změnu trvalého pobytu rovněž nahlásit.

Čeká vás tedy kolečko návštěv různých institucí. Plyn, elektřina, internet, banka, zaměstnavatel, stavební spoření, katastrální úřad, životní pojištění, důchodové pojištění, registr vozidel, řidičský průkaz (pokud se stěhujete z města do města), povinné ručení, sociální správa zabezpečení a zdravotní pojišťovna. V případě že jste podnikatel tak samozřejmě i živnostenský úřad a finanční úřad. A to jsem vyjmenoval jen ty nejzákladnější instituce. Každý z nás přitom ještě může být zaregistrovaný, respektive mít podepsanou smlouvu o poskytování dalších služeb.

Proč proboha v jednadvacátém století neexistuje něco jako jednotný registr, kde byste změnu místa trvalého bydliště nahlásili a bylo by? Místo toho máme elektronický podpis a datové schránky. Obě služby slouží k přijímání, respektive vyřizování dokumentů v elektronické podobě. Obě jsou však k těmto účelům nevhodné.

Něco málo s nimi vyřídíte, ale existuje tu řada institucí, které prostě mají rády osobní kontakt a tak se jim musíte přijít ukázat, předložit jim občanský průkaz k naskenování a za pět minut jsou s vámi hotovi. Je již však nezajímá, že k nim vážíte třeba cestu i přes celé město, která vám zabere mnoho času, že na změnu u nich ve frontě čekáte i dlouhé desítky minut. A to už vůbec nezmiňuji to, že vašeho zaměstnavatele přece vůbec nezajímá, že jste si změnili místo trvalého bydliště. Takže vše si musíte pěkně vyřídit mimo pracovní dobu. V tom případě vám však nezbývá nic jiného, než si vzít dovolenou, protože některé instituce fungují v době, kdy jste právě v práci.