Mediaresearch: České komunitní weby loni zaznamenaly pokles

18. 1. 2012. (redaktor: Petra Piscová, zdroj: Mediaresearch)
V České republice komunitnímu rybníku vládne Facebook. Kromě něj se ročních nárůstů dočkaly jen ČSFD, LinkedIn a Google+. Původem české weby spí na dně. Tak shrnuje Mediaresearch výsledky výzkumu Komunitní weby 2011 realizovaného koncem minulého roku na vzorku 1 298 respondentů.

„Zatímco v roce 2010 se české sociální sítě ještě poměrně držely, v 2011 je už pokles návštěvnosti výrazný a týká se i typických představitelů českých komunitních webů, jako jsou Spolužáci.cz a Lidé.cz,“ komentovala výsledky výzkumu Alena Ivánková, Research Project Manager výzkumu. Na první pohled je podle ní patrné, kam tito lidé odcházejí. Facebook a YouTube upoutaly za tři poslední sledované roky většinu internetové populace. Alespoň jednou týdně zláká YouTube a Facebook dva ze tří internetových uživatelů.

Nejen v návštěvnosti předehnaly zahraniční komunitní weby české alternativy. Za nejzajímavější označilo Facebook 40 procent respondentů, 25 procent pak YouTube. Klasické české komunitní weby dosahují v porovnání minimálního zájmu. Co víc, v průběhu tří let se obliba Facebooku a YouTube ustaluje, kdežto zajímavost jiných webů klesá. Výjimku tvoří ČSFD, jež roste jak v návštěvnosti, tak v oblibě. Letos zařazený Google+ je nejzajímavější pro 8 procent respondentů.

Internetový profil s osobními údaji, který si mohou ostatní zaregistrovaní uživatelé prohlédnout, mají tři čtvrtiny respondentů. Nejmladší generace má takový profil téměř univerzálně (94 procent), podobně i generace 25-34 let (90 procent). Podíl lidí, kteří jsou někde zaháčkovaní, znatelně narostl mezi roky 2009 a 2010, od roku 2010 je však stejný, a to i v různých sociodemografických skupinách.

Nejvíce lidí je zaregistrovaných na Facebooku, Spolužácích, Lidech a YouTube, 13 procent deklaruje profil na Google+. Pouze 5 procent však tvrdí, že si hodlá v nejbližší době profil na Google+ založit, 53 procent je dokonce rozhodnuto se do Google+ v nejbližší době nepouštět. „Lidé, kteří mohou porovnat Facebook i Google+ však hodnotí velmi dobře oba weby. Od dvou třetin těchto „bikomunitářů“ dostaly jedničku nebo dvojku,“ dodala Alena Ivánková z Mediaresearch.

Obrazová galerie: