Maxwell GPU architektura od Nvidia je již dostupná

22. 9. 2014. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: Nvidia)
Nvidia uvedla první high-endové produkty založené na architektuře Maxwell, a to v grafických kartách GeForce GTX 980 a 970. Ty nabízejí bezkonkurenční výkon, zásadní nové možnosti zobrazování a dvojnásobně nižší spotřebu oproti předchozím generacím.

Maxwell je v pořadí již jubilejní desátou GPU architekturou společnosti Nvidia, předcházela ji architektura Kepler. Hnací motor moderního hraní řeší některé ze zásadních a komplexních výzev v oblasti efektů světla a grafiky známých v oblasti visual computingu.

Jeho nová technologie Voxel Global Illumination (VXGI) umožňuje vůbec poprvé herním grafickým kartám dosáhnout dynamického nasvětlování v reálném čase. Scény jsou signifikantně živější díky světelným efektům realisticky pracujícím v herním prostředí.

Celá řada nových technologií, jako multi-frame sampled anti-antialiasing (MFAA), dynamic super resolution (DSR), VR Direct nebo extrémně efektivní design, potom umožňuje grafickým kartám GeForce GTX 980 a 970, založeným na architektuře Maxwell renderovat snímky v nejlepší kvalitě, na vyšších taktech a s nižší spotřebou než kterékoliv jiné GPU v této třídě.

“Na Maxwellu se pracovalo roky, inspirovali nás naši hráči a vytvořili jej největší kapacity v oboru 3D grafiky,” řekl Jen-Hsun Huang, spoluzakladatel a šéf společnosti Nvidia. “Jeho neobyčejný výkon, efektivita a technologie umožní vývojářům a následně hráčům užívat si počítačového hraní.”

Reálné světlo patří mezi nejožehavější problémy zobrazování grafiky v reálném čase. Simulace přímého a nepřímého nasvětlování, například odrazů světla v dynamických scénách, byla do dneška příliš výpočetně náročná pro grafické karty, pokud pomineme ty profesionální. Herní vývojáři byli proto nuceni používat různé triky, které ovšem měly negativní efekt na reálnost scény.

Maxwell tato omezení překonává spojením výkonu a možností naprogramování, potřebných pro jak přímé, tak nepřímé světelné zdroje. Využívá přitom VXGI, nové Nvidia techniky.

VXGI je přidáváno do Nvidia GameWorks, nejmodernější knihovny grafických efektů pro počítačové hry. Vývojáři mohou zapracovávat tuto technologii do svých budoucích her. Můžeme se těšit na dechberoucí reálnost prostředí a scén. Aktuálně se zapracovává do populárních herních enginů jako např. Unreal Engine 4, a vývojářům bude k dipozici ještě v letošním roce.

“V herním průmyslu jsme na dlouhé pouti za dynamičtějším a realističtějším nasvětlováním a VXGI je dalším velkým krokem na této pouti,” řekl Halldor Fannar, šéf technologií v CCP Games. “Tím, že nabízí dynamické nepřímé nasvětlování je VXGI generačním skokem kupředu.”

Inženýři společnosti Nvidia dále vylepšili výkon karet GTX 980 a 970 novou technikou nazvanou multi-frame sampled anti-aliasing.

MFAA mění anti-aliasing vzory na pixelech jak v jednotlivých snímcích tak i mezi mezi za sebou jdoucími snímky. Potom na ně použije nově vyvinutý syntetický filtr čímž vytvoří nejlepší možnou kvalitu obrazu a to rychleji než konvenční anti-aliasing. Pro hráče tedy MFAA znamená obraz dosahující kvality 4xMSAA za cenu 2xMSAA.

DSR – Dynamic Super Resolution

Grafické karty GeForce GTX 980 a GTX 970 mohou nabídnout věrnější a realističtičtější herní zážitek těm, kteří hrají na standardních 1080p monitorech. Pomocí technologie Dynamic Super Resolution technologie architektury Maxwell mohou být hry renderovány ve 4K nebo jiném vyšším rozlišení a posléze zredukovány na nativní rozlišení monitoru pomocí 13ti násobného Gaussova filtru. Výsledný obraz vypadá mnohem lépe, než kdyby byl renderován přímo v 1 080p.

DSR je integrováno do GeForce Experience, Nvidia aplikaci automaticky optimalizující herní nastavení pro ideální výkon, hlídající aktuálnost ovladačů a umožňující streamování a nahrávání herního videa. Hráč může zapnout DSR jedním kliknutím a užívat si věrnějšího obrazu bez potřeby pořizování nového monitoru.

VR Direct

K vylepšování zážitku virtuální reality potřebují hry vysokou snímkovou frekvenci a nízkou odezvu. Technologie VR Direct zahrnuje nové vlastnosti ke zvýšení výkonu, snížení odezvy a zvýšení kompatibility s virtuálními headsety. Tyto vlastnosti zahrnují:

  • VR SLI - nabízí zvýšený výkon v rámci zařízení pro virtuální realitu, kde více GPU může být přiděleno konkrétnímu oku a renderovat stereo snímky rychleji. 
  • Asynchronous Warp- půlí odezvu a rychle upravuje snímky podle toho, jak hráč pohybuje hlavou bez nutnosti přepočítávat snímky nové. 
  • Auto Stereo - vylepšuje herní kompatibilitu s VR zařízeními jako je např. Oculus Rift, a umožňuje hrát na těchto zařízeních i hry, které původně pro VR nebyly stavěny.

Grafické karty Nvidia GeForce GTX 980 a GTX 970 jsou dnešním dnem dostupné od všech významných výrobců jako Asus, Colorful, EVGA, Gainward, Galaxy, Gigabyte, Innovision 3D, MSI, Palit, PNY nebo Zotac. Může se lišit v závislosti na regionu. Ceny v České republice začínají na 14 699Kč za GTX 980 a 8 799Kč za GTX 970.

Štítky: 
GPU, Nvidia

Podobné články

Nvidia Tegra K1 odtajněna

7. 1. 2014. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: Nvidia)
Nvidia odhalila mobilní procesor Tegra K1. Jde o 192jádrový čip využívající stejné Nvidia Kepler architektury jako nejrychlejší GPU současnosti, Nvidia GeForce GTX 780 Ti. Vůbec poprvé tak bude hraní her k dispozici na mobilních platformách. Čtěte více

Nvidia GeForce karty na architektuře Kepler

25. 3. 2012. (redaktor: Petra Piscová, zdroj: Nvidia)
Nvidia uvedla na trh první GPU založené na architektuře s označením Kepler. Ta přináší monstrózní herní výkon při efektivní spotřebě energie. Čtěte více