Kybernetické podvody v Česku

17. 1. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: Eset)
Phishing v posledním čtvrt roce nabral v Česku na síle. Útočníci nejčastěji cílili na držitele kryptoměn a na e‑mailové schránky českých uživatelů, objevily se také falešné stránky e-shopu Alza, podvodné platební brány dopravců či přihlašovací stránky do internetového bankovnictví.

Uživatelé v České republice byli podle aktuálních dat společnosti Eset v posledním čtvrtletí roku 2022 vystaveni intenzivním phishingovým kampaním, které se v objemu pomalu vyrovnávají útokům malwaru. Phishing jako jednu z taktik sociálního inženýrství využívají útočníci ve snaze odcizit přihlašovací údaje k online službám, jako jsou e-mailové a bankovní účty nebo účty v e-shopech, či přímo údaje z platebních karet. Jejich hlavní motivací je finanční zisk. Na vzestupu byly na konci roku především podvody s kryptoměnami a e-mailové podvody, čeští uživatelé se ale mohli setkat také s podvodnými stránkami platebních bran dopravních společností jako je Česká pošta, DHL či DPD. Bezpečnostní specialisté z ESETu identifikovali také falešné přihlašovací stránky do internetového bankovnictví či stránky e-shopů, například českého e-shopu Alza.cz.

„Phishing spadá pod techniky sociálního inženýrství a jeho hlavním znakem je manipulativní komunikace. Útočníci se vydávají za celou řadu služeb, o nichž vědí, že se jejich prostřednictvím mohou dostat buď k citlivým údajům, které mají cenu na černém trhu, nebo přímo k financím českých uživatelů – přes e-shopy, banky, přepravní společnosti či kryptoměnové peněženky. Často také sledujeme, že jim v podvodné komunikaci slouží i legitimní nástroje online marketingu – není neobvyklé, že lákají uživatele na podvodné weby prostřednictvím online reklamních bannerů,“ uvedl Jiří Kropáč, vedoucí virové laboratoře Esetu v Brně.

Přihlášení do internetového bankovnictví je mezi útočníky stále populární

Phishingovým kampaním byli vystaveni také uživatelé bankovních účtů od MONETA Money Bank či Komerční banky. Útočníci se je v těchto případech snažili přimět k přihlášení do internetového bankovnictví, buď ve snaze získat potvrzovací kód v SMS (MONETA) nebo přihlašovací údaje (Komerční banka). V některých případech objevili specialisté také pokusy o odcizení přihlašovacích údajů do portálu Ministerstva práce a sociálních věcí pro získání příspěvku na bydlení.

„Jde o klasický phishingový scénář, který, jak vidíme, je mezi útočníky stále populární. Pokud uživatelům přijde jakákoli komunikace, ať už prostřednictvím e-mailu nebo SMS, měli by mít na paměti, že banky své klienty nikdy nežádají o přihlášení do internetového bankovnictví prostřednictvím e-mailu, SMS nebo v chatovacích aplikacích. Pokud jde o přesměrování v rámci nějakého nákupu na internetu, uživatelé by si vždy měli ověřit, zda je URL adresa shodná s oficiální doménou poskytovatele a měli by věnovat pozornost češtině, která na podvodných stránkách nebývá použitá správně,“ doplnil Kropáč.

Útočníci neopouštějí ani internetové bazary

Speciální kategorií, v níž podvody výrazně narostly právě v loňském roce, je podvodná komunikace využívající přepravní společnosti, v Česku konkrétně především Českou poštu, DHL, DPD nebo Zásilkovnu. Cílem útočníků je získat údaje k platebním kartám zákazníků.

„Stále se objevují podvody v souvislosti s prodejem zboží na internetových bazarech. Aktuálně je tento typ podvodů častý například u služby Vinted. Scénář je stále stejný, jak jej známe již z dřívějších případů – prodávajícího kontaktuje zájemce o zboží a požaduje předání a zaplacení prostřednictvím platební brány. Pro tyto účely ale útočník vytvoří falešnou platební bránu, jejíž prostřednictvím opět získá údaje z platební karty prodávajícího,“ vysvětlil Kropáč.

Štítky: 

Podobné články

Patrick Müller, senior channel manažer společnosti Sophos

Patrick Müller (Sophos): Přinášíme mnoho atraktivních novinek

16. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing a Sophos)
S Patrickem Müllerem, senior channel manažerem společnosti Sophos, jsme během pražské Experience Roadshow hovořili o novinkách v oblasti partnerského prodeje. V rozhovoru odhalíme detaily o nové firemní strategii, virtuálním CISO, AI asistentovi s názvem Sales Companion nebo postupném přerodu společnosti do pozice platformního poskytovatele. Čtěte více

Výdaje na kybernetickou bezpečnost letos v Evropě vzrostou o 11,8%

9. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Společnost IDC předpokládá, že výdaje na bezpečnost v Evropě v roce 2025 meziročně vzrostou o 11,8 %. Geopolitický vývoj, zintenzivnění kybernetické kriminality a zpřísňující se regulační prostředí nutí evropské organizace přijímat stále sofistikovanější obranná opatření. Očekává se, že výdaje na bezpečnost zůstanou po celé období 2023-2028 vysoké a do roku 2028 dosáhnou téměř 97 miliard USD. Čtěte více

Celosvětové výdaje na kybernetickou bezpečnost letos vzrostou o 12,2 %

27. 3. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
IDC očekává, že celosvětové výdaje na bezpečnost vzrostou v roce 2025 meziročně o 12,2 %. Rostoucí složitost a četnost kybernetických hrozeb - urychlená umělou inteligencí - nutí organizace přijímat pokročilejší obranná opatření. V důsledku toho se předpokládá, že výdaje na bezpečnost budou po období mezi lety 2023 až 2028 trvale růst až na 377 miliard dolarů. Čtěte více

Stabilní a odolný: Takový byl podle IDC vloni trh s bezpečnostními zařízeními

12. 3. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Podle společnosti IDC byly celkové tržby na trhu s bezpečnostními zařízeními stabilní. Ve čtvrtém čtvrtletí roku 2024 trh vykázal 1,5% růst v tržbách a dosáhly 5,1 miliardy dolarů (meziroční nárůst 77 milionů dolarů). Z hlediska tržeb si vloni nejlépe vedl region EMEA s meziročním nárůstem o 12,4 %. Dodávky činily 1,2 milionu kusů (2,7% nárůst ve srovnání se stejným obdobím roku 2023). Čtěte více