Novinky

Král marketingu

Martin Bartolšic

  • 10. 1. 2011
  • 1 min

Přiznávám se hned na začátku, že netrpím příliš velkým nadšením pro výtvory firmy Apple. Nedávno se jeden kolega mezi řečí zmínil, že dokud nepřišel Apple s tabletem iPad, tak přestože již předtím tablety, byť v trochu jiném chápání, existovaly, zájem o ně příliš velký nebyl.

Přišel s nimi původně Microsoft a vypadaly podobně jako běžné notebooky, jen se dalo displeji „zakroutit krkem“ a tím jej přetočit a přiklopit na klávesnici. Pak se na něm dalo i stylusem rukopisně psát jako na papíře a software při troše dobré vůle text převedl do běžného editoru. V této podobě přežívaly tablety několik let, aspoň jeden v nabídce měl snad každý významnější výrobce notebooků.

Až když Apple přišel s patřičným marketingovým „humbukem“ s tabletem iPad, nejednou začal být o tablety velký zájem mezi uživateli. Začaly se postupně objevovat další typy významných výrobců postavené i na dalších procesorech. A podívejte se, na skončeném veletrhu CES 2011 v USA bylo najednou „přetabletováno“. Podobný průběh mělo i větší prosazení chytrých telefonů – smartphonů. Dokud nepřišel Apple s iPhonem, na trhu sice byly, ale zájem běžného uživatele o ně nebyl příliš velký. Pak se nejednou vše změnilo.

Jde o přirozený technický pokrok nebo o skutečně velmi dobrý marketing Applu podpořený patřičným obnosem a nalezením vhodného prostoru na trhu?