Koncept inteligentní domácnosti ožívá díky hlasovým asistentům

27. 9. 2018. (redaktor: František Doupal, zdroj: GfK)
Myšlenka inteligentní domácnosti vznikla už před delší dobou a postupně se vyvíjela od počátečního nápadu až po reálnou nabídku. V první polovině roku 2018 bylo jen v Německu, Velké Británii a Francii prodáno přes 16 milionů zařízení pro inteligentní domácnost v hodnotě 5,4 miliardy eur a podle GfK může k dalšímu výraznému růstu dojít díky hlasovým asistentům.

V minulosti se slovo smart nabízelo ve spojení s různými zařízeními, díky nimž lze vytvořit inteligentní domácnost jako celek. I když spotřebitelé přijímali tento „inteligentní“ příslib v zásadě pozitivně, v současnosti se ukazuje, že zkomercionalizovat jej bude možné právě pomocí jednotlivých chytrých řešení.

Tato jednotlivá řešení se pravděpodobně začnou vyvíjet na základě konkrétních potřeb zákazníků, jako je zajištění bezpečnosti domova, přání bavit se a užívat si, chovat se dobře k životnímu prostředí a mít možnost sledovat úsporu energie, přičemž všechny tyto prvky by měly být obsaženy v řešeních pro inteligentní domácnost.

Výzkum GfK ukazuje, že u mnoha „smart“ produktových kategorií dochází k viditelnému růstu, např. u žárovek, inteligentních kamer, chytrých velkých i malých domácích spotřebičů, robotických vysavačů a dalších zařízení. Například v případě oblasti 'automatizace a bezpečnost domova' zaznamenala GfK v první polovině roku 2018 v zemích západní Evropy nárůst prodeje v kusech o 39 % a růst tržeb o 17 %.

Hlasoví asistenti v popředí zájmu spotřebitelů

Hlasový asistent vstoupil do domovů spotřebitelů teprve nedávno jako nenápadný dodatek k celé škále technologických zařízení, jimiž jsou dnes lidé obklopeni. Tento technický prvek nabízí hlasem ovládané rozhraní na bázi umělé inteligence (AI) a velká data namísto dotykového rozhraní v chytrých telefonech. Umělá inteligence a velká data přinášejí možnost poznat a zapamatovat si osobní preference uživatele v různých situacích nebo při různých činnostech.

Umělá inteligence odstraňuje v chytré domácnosti neprovázanost jednotlivých řešení

Norbert Herzog, expert GfK na sektor domácích spotřebičů, poznamenal: „Jednou z překážek na cestě ke skutečně inteligentním domovům byla roztříštěnost uživatelského rozhraní. Každé chytré zařízení bylo kompatibilní s jiným chytrým zařízením v rámci dedikované aplikace určitého výrobce nebo webové aplikace na počítačích. Jak hlasoví tak i displejem řízení asistenti na bázi umělé inteligence zřejmě mají potenciál fungovat jako hub inteligentního domova a sloučit všechna chytrá zařízení do jedné platformy. Jakmile bude systém uspořádán takto, umělá inteligence dokáže vytvořit společný jazyk pro komunikaci mezi těmito zařízeními, aniž by jej omezovaly síťové standardy, protokoly nebo proprietární systémy. Vytvořením sady domácích aplikací na této bázi, se před konceptem chytré domácnosti otevře mnohem větší obchodní příležitost.“

Podobné články

Ročenka RMOL.CZ: Nejzajímavější průzkumy roku 2019

24. 12. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing)
V roce 2019 jsme pro vás na RMOL.CZ připravili desítky analýz, studií a předpovědí, které prozrazují, v jaké kondici se nacházely různé tržní segmenty a jak by se měl trh dále vyvíjet. K nejzajímavějším z nich se můžete nyní vrátit a podívat se, zda se předpovědi naplnily a co nás pravděpodobně čeká v blízké budoucnosti. Čtěte více

Pozemní vysílání je v Česku populární, placená televize však přesto převládá

28. 11. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: GfK)
Polovina Čechů aktivních na internetu využívá ve své domácnosti terestrický příjem televizního signálu. Placená televize ale není žádným otloukánkem – nějakou její formu využívá 63 % internetové populace (v některých případech právě v souběhu s terestrickým příjmem), přičemž 59 % placenou televizi považuje za hlavní typ příjmu. Čtěte více

GfK: Prodej technického spotřebního zboží v ČR i SR v 1. čtvrtletí 2019 rostl

20. 5. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: GfK)
Trh s technickým spotřebním zbožím zaznamenal v České republice v prvním čtvrtletí roku 2019 ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku nárůst o více než šest procent. Na Slovensku ve stejném období trh zaznamenal meziroční nárůst o více než čtyři procenta. Čtěte více

GfK: Celosvětový prodej smartphonů dosáhl v roce 2018 522 miliard USD

11. 3. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: GfK)
Smartphony, mobilní telefony a nositelná elektronika jsou i nadále hnací silou rozvoje trhu technického spotřebního zboží – na celkových tržbách 1,2 bilionu USD se vloni podílely ze 44 %. Přestože se celosvětová poptávka po chytrých telefonech snížila o 3 % na 1,44 miliardy kusů, prodej zůstával vysoký a vygeneroval tržby v hodnotě 522 miliard USD. Čtěte více