K umělé inteligenci jsou Češi skeptičtí. Jaké jsou hlavní důvody?

23. 11. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: STEM/MARK a Vodafone)
Umělá inteligence se nenápadně stává nedílnou součástí každodenního života a využívají ji firmy prakticky ve všech odvětvích. V jejím vnímání ze strany české veřejnosti se to však zatím příliš neodráží.

Pokud jde o umělou inteligenci, jsou Češi neutrální až nedůvěřiví. Nejčastěji sice uvádějí, že jde o přirozený technický vývoj (39 %), celkově je ale více těch, kdo se ho obávají, než těch, kteří ho vítají. Za největší hrozbu lidé považují bezpečnostní rizika, která může spoléhání na umělou inteligenci přinést – bojí se jich téměř 16 % respondentů. Více než 12 % Čechů si také myslí, že rozvoj umělé inteligence bude znamenat ztrátu pracovních míst. Na druhou stranu, pouze procento dotázaných si myslí, že se toto nebezpečí týká jich samotných. Za přínos pro lidstvo označilo umělou inteligenci jen 7 % oslovených.

Mezi oblastmi, kde podle většiny Čechů dojde nejdříve k nahrazení lidí stroji, vede jednoznačně průmysl (67 %), následovaný zemědělstvím (23 %) a armádou (22 %). Nejlépe by jim naopak měli odolávat zaměstnanci v oblastech jako školství, politika, služby, úřady nebo nemocnice. Na otázku, v čem už dnes umělá inteligence předčí člověka, je překvapivě nejčastější odpovědí sledování lidí (téměř polovina dotázaných). Až poté následuje matematika, obchodování či řízení dopravních prostředků. Nejméně schopností Češi umělé inteligenci přisuzují v umění a právu.

„Česká republika má i díky našim špičkovým vysokým školám ambici stát se evropským centrem umělé inteligence, která je dnes zásadním nástrojem pro růst ekonomiky, vzdělanosti a kvality života. S nějakou formou umělé inteligence pracuje celá řada českých start-upů, které v posledních letech procházejí naší soutěží. A je třeba říct, že jsou v tomto ohledu na vysoké technické úrovni. Pokud ale jde o širokou veřejnost, jen málokdo má jasnější představu o tom, co přesně si pod pojmem umělá inteligence představit a jak konkrétně nám může být, nebo už je prospěšná,“ uvedl Martin Kešner, zakladatel soutěže Vodafone Nápad roku.

„Obava lidí z umělé inteligence je pochopitelná. Rozhodně ale není řešení obor umělé inteligence drasticky omezovat nebo zakazovat. Tím bychom dávali trumfy do rukou ostatním geopolitickým hráčům, kteří se nebudou zdráhat využít potenciál umělé inteligence naplno. Nesmíme zapomínat, že umělá inteligence jsou algoritmy. A algoritmy jsou užitečné nástroje, které mohou mimo jiné snížit zatížení pracovníků od zemědělců po doktory, zvýšit bezpečnost na silnicích nebo pomoci vědcům s průlomovými objevy pomocí automatizace a zrychlení rutinní práce. Vsázím na spolupráci mezi lidmi a umělou inteligencí, která se stane v následujících letech naprostou banálností, nad kterou se už nikdo nepozastaví,” dodal výzkumník umělé inteligence Marek Petr ze společnosti Promethist AI.

Průzkumu STEM/MARK se zúčastnilo 509 respondentů, kteří svým socio-demografickým rozložením reprezentovali celou českou populaci.

Podobné články

Jakub Opálka (Salesforce): AI přináší do oblasti CRM systémů zásadní změny

11. 6. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing)
Rozhovor s Jakubem Opálkou, territory managerem společnosti Salesforce, odhaluje vliv umělé inteligence (nejenom) na svět podnikových CRM systémů. Kromě dopadů a využití AI v oblasti CRM platforem jsme hovořili také o bezpečnosti dat, které AI svěřujeme, nebo o vnímání důvěry v digitální éře. Prostor dostalo i působení společnosti Salesforce na českém trhu. Čtěte více

Nová bílá kniha Schneider Electric: Chlazení kapalinami v datových centrech využívajících AI

24. 7. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Schneider Electric)
Společnost Schneider Electric zveřejnila průlomovou bílou knihu zaměřenou na kapalinové chlazení datových center. Dokument s názvem „Řízení kapalinových chladicích systémů v datových centrech využívajících umělou inteligenci“ přichází v době, kdy datová centra čelí náročným výzvám v oblasti tepelného managementu kvůli prudkému růstu poptávky po AI. Čtěte více

Malé a střední firmy jsou v používání umělé inteligence jistější než velké společnosti

19. 7. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Salesforce)
Nedávný průzkum společnosti Salesforce mezi 600 IT profesionály ukázal, že malé a střední podniky (SMB) mají větší důvěru v umělou inteligenci a její přínosy než jejich korporátní protějšky. Dokonce natolik, že se naprostá většina (95 %) IT profesionálů pracujících v malých a středních podnicích cítí naprosto jistě při využívání generativní AI a vidí v této technologii větší příležitost pro růst příjmů. Čtěte více

Případy využití AI ve firemní praxi

18. 7. 2024. (redaktor: Michala Benešovská, zdroj: ASPEN PR)
AI začíná znatelně měnit každodenní kancelářskou práci. Zefektivňuje rutinní úkony, jako je vyplňování dotazníků, generování grafů a reportů, a zároveň nabízí pokročilé funkce, jako je automatický přepis hlasu a překlad v reálném čase. Tyto technologie ušetří zaměstnancům hodiny práce, které pak mohou věnovat odbornějším úkolům. Čtěte více