Jakou strategii volí při výběru e-shopu nakupující?

13. 5. 2014. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: APEK)
Cena je stále klíčový faktor a čtvrtina nakupujících volí přednostně své oblíbené a vyzkoušené obchody – to vychází ze studie chování internetových zákazníků Asociace pro elektronickou komerci (APEK).
Foto: Freeimages.com

Jaká je tedy strategie, kterou volí nakupující při výběru konkrétního e-shopu? Jejich první kroky vedou nejčastěji na některý z vyhledávačů, nebo lépe řečeno srovnávačů, nabídky zboží. Podle typu vyhledávaného zboží se na internetový srovnávač obrátí mezi 50 a 65 % zákazníků. Ti se pak dále dělí podle toho, zda volí pouze podle nejnižší ceny (19 – 24 % všech nakupujících), anebo po prvním třídění od nejlevnějšího ještě zkoumají další atributy jednotlivých obchodů (31 – 46 % všech nakupujících).

Přestože se orientace zákazníků na cenu zdá být drtivá, mezi 15 a 23 % nakupujících si v závislosti na hledaném zboží najde cestu rovnou na své oblíbené a vyzkoušené e-shopy. Po ceně jdou zákazníci, kteří si chtějí pořídit mobilní telefon, černou elektroniku, ale také třeba hračky. Naopak svému oblíbenému internetovému obchodu zachovává přízeň skoro čtvrtina spokojených nakupujících.

A jak se chovají spotřebitelé při výběru konkrétního zboží? Téměř 60 % nakupujících připouští, že si alespoň občas prohlédne či vyzkouší zboží v kamenném obchodě. Pro samotný nákup pak volí e-shopy, které nabízí nižší ceny než běžné prodejny. Naopak 37 % dotazovaných takovou strategii volí zcela výjimečně nebo nikdy.

Výzkum tak potvrdil, že převážnou většinu nakupujících nadále zajímá v první řadě cena zboží, která je díky internetovým srovnávačům snadno porovnatelná. Na druhou stranu oproti předchozím rokům nadále stoupá počet nakupujících, kteří důvěřují vyzkoušeným e-shopům a vrací se do nich i přes vyšší cenu zakoupeného zboží. Tento stoupající trend potvrzuje, že kvalita služeb a renomé konkrétních internetových obchodů hraje stále větší a větší roli.

Štítky: 

Podobné články

Podnikatelé se bojí ztráty dat i krádeže identity, zabezpečení však podceňují

6. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: MasterCard)
Povědomí o významu kybernetické bezpečnosti mezi českými podnikateli roste, často jí však nepřisuzují dostatečnou prioritu. Jen 39 % dotázaných mikro- a malých podnikatelů uvádí, že jsou ochotní do zabezpečení své firmy investovat více než 500 korun měsíčně. Pětina dokonce na bezpečnost nedá měsíčně ani korunu. Čtěte více

Stabilní start pro českou e-commerce: První čtvrtletí přineslo 4% meziroční růst

25. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Česká e-commerce zaznamenala v prvním čtvrtletí roku 2025 meziroční růst ve výši čtyř procent. Zatímco v lednu a únoru zůstávala výkonnost pod očekáváním, výrazné zlepšení přišlo v březnu, kdy došlo k meziročnímu růstu. Zvýšený zájem byl především v sezónních kategoriích jako zahrada, cyklistické vybavení a obecně vybavení na venkovní sporty. Čtěte více

Velký test e-shopů: Jak si vedly české online obchody pohledem odborníků z e-commerce?

11. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Shopsys, Skladon, Retino)
Třetí ročník rozsáhlého testování české e-commerce scény se nově uskutečnil pod názvem Velký test e-shopů. Společnosti Shopsys, Skladon a Retino v něm opět v průběhu vánoční špičky hodnotily standardy českých e-shopů, které zásadně ovlivňují zákaznickou zkušenost – uživatelskou přívětivost nákupního košíku, úroveň logistiky a kvalitu vratkových procesů. Čtěte více

Heureka vyhlásila vítěze soutěže ShopRoku 2024. Které obchody uspěly?

4. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Soutěž ShopRoku zná své vítěze za rok 2024. Nákupní rádce Heureka.cz letos už pošestnácté ocenil nejlepší české e-shopy napříč několika kategoriemi od zákaznické oblíbenosti až po kvalitu služeb. O výsledcích jako každý rok rozhodovali, jak samotní zákazníci, tak odborná porota. Novinkou letošního ročníku je kategorie Značka roku. Čtěte více