Jakou strategii volí při výběru e-shopu nakupující?

13. 5. 2014. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: APEK)
Cena je stále klíčový faktor a čtvrtina nakupujících volí přednostně své oblíbené a vyzkoušené obchody – to vychází ze studie chování internetových zákazníků Asociace pro elektronickou komerci (APEK).
Foto: Freeimages.com

Jaká je tedy strategie, kterou volí nakupující při výběru konkrétního e-shopu? Jejich první kroky vedou nejčastěji na některý z vyhledávačů, nebo lépe řečeno srovnávačů, nabídky zboží. Podle typu vyhledávaného zboží se na internetový srovnávač obrátí mezi 50 a 65 % zákazníků. Ti se pak dále dělí podle toho, zda volí pouze podle nejnižší ceny (19 – 24 % všech nakupujících), anebo po prvním třídění od nejlevnějšího ještě zkoumají další atributy jednotlivých obchodů (31 – 46 % všech nakupujících).

Přestože se orientace zákazníků na cenu zdá být drtivá, mezi 15 a 23 % nakupujících si v závislosti na hledaném zboží najde cestu rovnou na své oblíbené a vyzkoušené e-shopy. Po ceně jdou zákazníci, kteří si chtějí pořídit mobilní telefon, černou elektroniku, ale také třeba hračky. Naopak svému oblíbenému internetovému obchodu zachovává přízeň skoro čtvrtina spokojených nakupujících.

A jak se chovají spotřebitelé při výběru konkrétního zboží? Téměř 60 % nakupujících připouští, že si alespoň občas prohlédne či vyzkouší zboží v kamenném obchodě. Pro samotný nákup pak volí e-shopy, které nabízí nižší ceny než běžné prodejny. Naopak 37 % dotazovaných takovou strategii volí zcela výjimečně nebo nikdy.

Výzkum tak potvrdil, že převážnou většinu nakupujících nadále zajímá v první řadě cena zboží, která je díky internetovým srovnávačům snadno porovnatelná. Na druhou stranu oproti předchozím rokům nadále stoupá počet nakupujících, kteří důvěřují vyzkoušeným e-shopům a vrací se do nich i přes vyšší cenu zakoupeného zboží. Tento stoupající trend potvrzuje, že kvalita služeb a renomé konkrétních internetových obchodů hraje stále větší a větší roli.

Štítky: 

Podobné články

Úspěšný prodejce potřebuje propojenou komunikační síť

19. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Konecta )
Digitální technologie transformovaly způsob, jakým zákazníci interagují s prodejci. Studie odhalují, že většina klientů dnes při nákupu využije hned několik online i offline komunikačních kanálů. To zvyšuje tlak na prodejce, kteří jsou nuceni poskytovat plynulé a konzistentní služby napříč všemi platformami. V ten moment přichází na scénu strategie omnichannel. Čtěte více

Česká e-commerce zakončila první kvartál roku se 4% růstem

18. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
První čtvrtletí roku 2024 přineslo pokračující vzestup v oblasti e-commerce. Podle dat společnosti Heureka Group se po úspěšném závěru předchozího roku podařilo udržet pozitivní trend a první kvartál roku skončil s celkovým růstem tržeb o 4 % ve srovnání s předchozím rokem. Mírně se také zvýšila průměrná hodnota objednávky na 1 512 Kč. Čtěte více

Češi se nebojí zkoušet nové e-shopy a svoji ekonomickou situaci vnímají lépe

17. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Loajalita zákazníků v on-line prostředí je každým rokem silnější a pro e-shopy důležitá. I tak mají nadále nové kvalitní internetové obchody slibnou šanci na trhu uspět. Jak totiž ukázal výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK), čtyři z deseti internetových nakupujících jen v letošním prvním čtvrtletí vybrali pro svůj nákup z jejich pohledu dosud nevyzkoušený e-shop. Čtěte více

ShopRoku 2023 zná své vítěze

16. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Už popatnácté nákupní rádce Heureka.cz vyhlásil vítěze soutěže ShopRoku. Nejoblíbenější je největší český e-shop Alza.cz, speciální cenu Heureky získalo české hračkářství Hugo chodí bos, udržitelným e-shopem roku je Elis design. Výhercem kategorie Visa Special Award pro e-shopy zapojené do Heureka Marketplace je mall.cz. Ocenění za kvalitu získal knihobot.cz. Čtěte více