Jaká je budoucnost placení?

27. 11. 2018. (redaktor: František Doupal, zdroj: Rondo.cz)
Moderní technologie přinášejí novinky do světa financí a placení. Jde zejména o nástup bezkontaktních plateb v nejrůznějších formách. Laser například při platbě pro identifikaci oskenuje vaše oko, platbu budete potvrzovat otiskem prstu nebo zaplatíte mávnutím bezkontaktním platebním čipem všitým třeba do rukávu. Nebo možná bez potřeby peněz zaplatíte pomocí tokenu.

Podle aktuálního průzkumu Rondo.cz by Češi v budoucnu nejraději platili kartou (43 %), ale i telefonem (9 %) nebo čipem implantovaným v ruce (9 %).

„Trendem moderního placení jsou takzvané „handsfree“ platby, které směřují k co největšímu pohodlí zákazníků. Jde o způsob placení, u něhož není potřeba cokoli aktivně přikládat k terminálu. Senzory si totiž v pokladní zóně samy detekují přítomnost aktivního platebního prostředku, se kterým se následně spojí a platbu po verifikaci provedou,“ prozradil Jan Hřebabecký, jednatel Rondo.cz.

Mezi další oblíbené automatizované způsoby placení patří také propojení plateb s mobilními aplikacemi.  Můžete si tak zamluvit stůl v restauraci a zároveň za jídlo zaplatit. Zde lze zmínit například aplikace Dash nebo TabbedOut.

Skenování oka, konkrétně duhovky, při placení má již v zámoří své pilotní projekty. Vývojáři technologie tvrdí, že celý průběh oskenování oka až po výběr peněz z bankomatu či platbu by v praxi netrval déle než 10 sekund. Je však evidentní, že by celý systém vyžadoval velkou důvěru klientů.  Ti by totiž museli svůj oční sken svěřit bance, která by ho následně zařadila do své databáze. Výhodou je fakt, že oko nemůžete ztratit, což se o kartě či telefonu říci nedá. Banky tedy, pokud klienty přesvědčí, budou muset pečlivě střežit další citlivá data.

Originální spojení placení a stylu nabídl v dalším pilotu například australský výrobce luxusního oblečení pro muže Matt Jensen. Ve spolupráci s firmou VISA nabídl možnost platit čipem zašitým v rukávu na míru střiženého saka. Při placení pak lze v restauraci či v obchodě jen mávnout rukou a platit s elegancí.

Fenomén tokenizace se chystá získat své místo ve finančnictví založeném na moderních technologiích a vizionáři v tomto směru vidí budoucnost. Tokenizace znamená převedení aktiva či smluvního vztahu do podoby blockchainového tokenu, který pak slouží díky snadné převoditelnosti například k jednoduchému a pohodlnému placení za věc či službu, na níž se váže.

„Token je pro budoucnost placení ideální jednotka. Je digitální, funguje na blockchainu a díky tomu je možné tokeny velmi rychle převádět bez prostředníka. Pokud budu například vlastnit tokeny vybraného hotelové řetězce, mohu při pobytu v těchto hotelech jednoduše zaplatit tímto tokenem,“ uvedl Richard Watzke, šéf XIXOIO.

Je pravděpodobné, že v budoucnosti nebude existovat jedna jediná a univerzální platební metoda. Lze ale předpokládat, že platby budou stále více probíhat bezhotovostně, že se bude rozvíjet jejich integrace do služeb a že svět peněz budou stále více ovlivňovat nejmodernější technologie.

Štítky: 

Podobné články

Nová podoba odložených plateb: Skip Pay zavádí balíčky služeb, zvyšuje limity i úroveň zabezpečení

26. 3. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Nízká loajalita zákazníků, aktuální odliv zhruba šesti procent obratů od českých zákazníků do zahraničí, ale také rostoucí tlak na bezpečnost a nechuť platit předem za zboží v zabalené krabici. Česká e-commerce se probírá do „nové reality“, v níž by mohla výrazně větší roli hrát i tzv. odložená platba. Čtěte více

Rostoucí množství podvodů v e-commerce zvyšuje oblibu odložených plateb

5. 2. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Situace v české e-commerce výrazně mění vnímání funkce odložených plateb – jejich obliba meziročně vzrostla takřka o pětinu. Podle Skip Pay, jednoho z českých poskytovatelů této služby v průběhu Vánoc využívalo odloženou platbu dokonce až 47,5 % zákazníků, a to i jako pojistku bezproblémového nákupu. Pomohlo také to, že odložená platba začíná zajímat i menší e-shopy. Čtěte více

Platební trendy v roce 2024: Rychlost, plynulost, bezpečnost a možnost „platit po svém“

3. 1. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Nejenom česká e-commerce scéna prochází neustálým vývojem. Zákazníci se museli v loňském roce např. přizpůsobit vyšším životním nákladům a mají některé nové potřeby, kterým musí obchodníci jít naproti, chtějí-li uspět. Prim hraje stále cena, zákazníci jsou ale nyní náročnější i na služby, zabezpečení a inovace. Čtěte více

Šest trendů, které budou e-shopům formovat vánoční sezónu

29. 9. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Přestože nás od vánočních kampaní dělí ještě několik týdnů, na straně e-shopů už by měly být přípravy v plném proudu. A již nyní je jasné, že letošní sezona bude opět v mnoha ohledech unikátní. Kde se mohou e-shopy učit od předchozích let a jen vylepšovat stávající procesy a kde se naopak musí pustit do neprobádaných končin, kde štěstí přeje odvážným (ale i připraveným)? Čtěte více