Jak Canon repasuje multifunkce

13. 9. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: Canon)
Firmy se při nákupu tiskových zařízení stále častěji ptají po ekologických referencích výrobců. Ti tak musí reagovat na rostoucí poptávku po produktech a službách, které minimalizují dopad na životní prostředí. Canon je na tyto požadavky připraven díky dlouhé historii oběhového hospodářství. Třeba repasované multifunkce řady imageRUNNER ADVANCE ES znovu využívají nejméně 90 % původních dílů.

Repasování kancelářských zařízení probíhá v Canonu od roku 1998. V současnosti fungují čtyři centra po celém světě, v Evropě jsou dvě – ve Francii a německém Giessenu, kde na ploše více než 87 400 m² pracuje na 300 kvalifikovaných zaměstnanců.

Použité multifunkce hlavně z nejvyšší řady imageRUNNER ADVANCE se do tohoto „centra pro udržitelnost“ sjíždějí z celé Evropy. Zařízení jsou zde rozebrána na jednotlivé díly, průmyslovými mokrými i suchými technikami vyčištěna a za pomoci robotů zkontrolována. Podle přísných norem zaměstnanci centra vymění a zrecyklují všechny části, které vykazují opotřebení nebo zhoršení kvality, a nahradí je novými originálními servisními díly.

Pak začíná přísný proces testování. Každý repasovaný model je vybaven certifikací, uživatelskou dokumentací a je mu přiděleno nové sériové číslo, přičemž záruční podmínky odpovídají novému zařízení. Do nedávna byl minimální podíl znovu využitých částí u repasovaných multifunkcí 80 %, odkud vzniklo označení produktů EQ 80. Nová řada ES už garantuje minimální podíl 90 %. Samozřejmostí je bezpečné vymazání původního disku a uvedení softwaru do původního stavu.

„Použité výrobní linky a kontrolní procesy jsou na stejné úrovni jako u zařízení vyrobených pouze z nových dílů. U repasovaného zařízení je zaručeno, že nabídne stejnou úroveň kvality jako nový produkt. Z pohledu zákazníka je jediným skutečným rozdílem nižší cena a zatím užší nabídka modelů, která se ale bude postupně rozrůstat. V Japonsku se repasovaná zařízení prodávají pod značkou Refreshed Series, v Evropě včetně Česka se označují ES,“ upřesnila Eva Kučmášová, ředitelka komunikace Canonu ve střední Evropě.

Desetitisíce tun plastu

Samotné centrum v Giessenu, certifikované podle přísných mezinárodních norem pro systém řízení kvality ISO14001 a ISO9001, dosáhlo v roce 2021 uhlíkové neutrality. Od roku 2008 Canon v těchto prostorách využil jako surovinu 44 343 tun plastů z použitých zařízení, znovu použil 35 216 tun výrobků a dílů. Ocenila jej i analytická společnost Quocirca poskytující přehled o polygrafickém trhu.

„Závod je příkladem snahy omezit odpad a chránit životní prostředí a zároveň poskytovat zákazníkům kvalitní produkty s dlouhou životností. Canon sjednocuje dodávky zařízení, aby se snížil počet ujetých kilometrů, opakovaně používá pěnové obaly, kde je to možné, a dbá na hospodárné a opakované využívání vody k mytí komponent. I tráva v areálu roste volně, což je příznivé pro volně žijící živočichy a snižování teploty půdy. Na efektivitu se zde myslí v každém detailu,“ uvedla zpráva Quocirca. Ta také vyzdvihuje, že v procesu repasování nic nepřichází nazmar, o čemž svědčí boxy pro odkládání všeho, co nebude využito v „novém“ zařízení.

Přestože studie společnosti Quocirca potvrzuje, že zákazníci stále více uvažují o šetrných tiskových technologiích, vědomí o možnosti implementace repasovaných zařízení je podle ní relativně nízké. To by se ale s rostoucím tlakem na udržitelnost firemního provozu, povědomím o technologických postupech, jaké probíhají třeba právě v Giessenu, a rostoucí nabídkou mělo změnit.

„Díky silně zakotvené strategii udržitelnosti napříč vývojem i výrobou produktů, zaměření na jejich cirkulaci a díky širokému záběru ve spotřebitelské i podnikové sféře má Canon obzvláště dobrou pozici pro osvětu širšího trhu o výhodách repasovaných produktů a pro řešení přísnějších požadavků zákazníků, kteří se předhánějí v plnění svých cílů v oblasti udržitelnosti,“ uvedl report analytiků z Quocirca.

„Zájem o repasované multifunkce stoupá. V současné době jsou v Evropě hlavními zákazníky státní správa a zdravotnictví. Stále se rozšiřující portfolio ale dává tuto možnost jakékoliv firmě, která nechce dělat kompromisy v kvalitě a životnosti, ale zároveň si přeje přispět k cirkulární ekonomice,“ uzavřela Eva Kučmášová.

Efektivní logistika i CO2 neutrální papír

Repasování však není zdaleka jediným nástrojem, který Canon využívá s cílem stát se do roku 2050 společností s nulovými emisemi CO2 v podnikových provozech a v průběhu celého životního cyklu produktu. Systematicky například zefektivňuje svou logistiku a zlepšuje energetickou účinnost, zmenšuje balení i samotné produkty, aby se jich do přepravy vešlo více, snižuje odpad nebo dodává na trh udržitelný spotřební materiál. Například první 100% uhlíkově neutrální technický velkoformátový papír pro architekty a stavaře Red Label Zero FSC a Recycled White Zero FSC.

Klasické kancelářské papíry s neutrální uhlíkovou stopou (Black Label Zero, Top Colour Zero a Recycled White Zero) jsou díky spojení s organizací ClimatePartner k dostání už od roku 2012. Black Label Zero je nejprodávanějším kancelářským papírem Canonu v celé Evropě, což jen potvrzuje čím dál větší poptávku po udržitelných řešeních pro kanceláře.

Podobné články

Epson: multifunkční tiskárny AM-C400 a AM-C550

20. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Epson)
Epson pokračuje v zavádění inkoustové technologie Heat-Free Line Inkjet do svých kancelářských tiskáren. Nejnovějšími přírůstky v nabídce takto vybavených zařízení jsou multifunkční modely AM-C400 a AM-C550 formátu A4, které přináší řadu vylepšení včetně úspornějšího chodu a kompaktnějších rozměrů. Čtěte více

Marcel Divín (Epson): Reselleři jsou partneři na celý život

16. 4. 2024. (redaktor: Michala Benešovská, zdroj: dcd)
Marcel Divín, branch office manager společnosti Epson Europe CZ & SK, prozradil, jak se společnosti Epson daří a které novinky v dohledné době můžeme očekávat. Řeč přišla také na udržitelnost, která je pro Epson jednou z priorit. Čtěte více

Klára Janečková: OKI staví na osobním kontaktu s dealery

11. 4. 2024. (redaktor: Michala Benešovská, zdroj: DCD Publishing)
Klára Janečková se v české pobočce OKI Europe stala obchodní manažerkou se zodpovědností za sektor open channel. Rozšířila tak zdejší obchodní tým OKI, který tvoří obchodní ředitel Jan Denkstein a obchodní manažeři Miroslav Pávek, Jiří Sojka a Pavel Míka. Janečková má v OKI zároveň na starosti marketingové aktivity v ČR, SR a Maďarsku. S marketingem, obchodem i tiskovým segmentem má bohaté zkušenosti, působila například v CzechTrade či JVM Computers. Čtěte více

Pantum: Výrobce s bohatou nabídkou

9. 4. 2024. (redaktor: Reseller Magazine OnLine, zdroj: Pantum)
PANTUM, výrobce tiskových technologií, spotřebního materiálu a dodavatel souvisejících služeb, vstoupil na trh v České a Slovenské republice na konci roku 2022, respektive na začátku roku 2023. Stála před námi velká výzva v podobě uvedení značky na trh, vybudování distribučního a prodejního kanálu a zajištění servisních služeb. Čtěte více