Jak Canon repasuje multifunkce

13. 9. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: Canon)
Firmy se při nákupu tiskových zařízení stále častěji ptají po ekologických referencích výrobců. Ti tak musí reagovat na rostoucí poptávku po produktech a službách, které minimalizují dopad na životní prostředí. Canon je na tyto požadavky připraven díky dlouhé historii oběhového hospodářství. Třeba repasované multifunkce řady imageRUNNER ADVANCE ES znovu využívají nejméně 90 % původních dílů.

Repasování kancelářských zařízení probíhá v Canonu od roku 1998. V současnosti fungují čtyři centra po celém světě, v Evropě jsou dvě – ve Francii a německém Giessenu, kde na ploše více než 87 400 m² pracuje na 300 kvalifikovaných zaměstnanců.

Použité multifunkce hlavně z nejvyšší řady imageRUNNER ADVANCE se do tohoto „centra pro udržitelnost“ sjíždějí z celé Evropy. Zařízení jsou zde rozebrána na jednotlivé díly, průmyslovými mokrými i suchými technikami vyčištěna a za pomoci robotů zkontrolována. Podle přísných norem zaměstnanci centra vymění a zrecyklují všechny části, které vykazují opotřebení nebo zhoršení kvality, a nahradí je novými originálními servisními díly.

Pak začíná přísný proces testování. Každý repasovaný model je vybaven certifikací, uživatelskou dokumentací a je mu přiděleno nové sériové číslo, přičemž záruční podmínky odpovídají novému zařízení. Do nedávna byl minimální podíl znovu využitých částí u repasovaných multifunkcí 80 %, odkud vzniklo označení produktů EQ 80. Nová řada ES už garantuje minimální podíl 90 %. Samozřejmostí je bezpečné vymazání původního disku a uvedení softwaru do původního stavu.

„Použité výrobní linky a kontrolní procesy jsou na stejné úrovni jako u zařízení vyrobených pouze z nových dílů. U repasovaného zařízení je zaručeno, že nabídne stejnou úroveň kvality jako nový produkt. Z pohledu zákazníka je jediným skutečným rozdílem nižší cena a zatím užší nabídka modelů, která se ale bude postupně rozrůstat. V Japonsku se repasovaná zařízení prodávají pod značkou Refreshed Series, v Evropě včetně Česka se označují ES,“ upřesnila Eva Kučmášová, ředitelka komunikace Canonu ve střední Evropě.

Desetitisíce tun plastu

Samotné centrum v Giessenu, certifikované podle přísných mezinárodních norem pro systém řízení kvality ISO14001 a ISO9001, dosáhlo v roce 2021 uhlíkové neutrality. Od roku 2008 Canon v těchto prostorách využil jako surovinu 44 343 tun plastů z použitých zařízení, znovu použil 35 216 tun výrobků a dílů. Ocenila jej i analytická společnost Quocirca poskytující přehled o polygrafickém trhu.

„Závod je příkladem snahy omezit odpad a chránit životní prostředí a zároveň poskytovat zákazníkům kvalitní produkty s dlouhou životností. Canon sjednocuje dodávky zařízení, aby se snížil počet ujetých kilometrů, opakovaně používá pěnové obaly, kde je to možné, a dbá na hospodárné a opakované využívání vody k mytí komponent. I tráva v areálu roste volně, což je příznivé pro volně žijící živočichy a snižování teploty půdy. Na efektivitu se zde myslí v každém detailu,“ uvedla zpráva Quocirca. Ta také vyzdvihuje, že v procesu repasování nic nepřichází nazmar, o čemž svědčí boxy pro odkládání všeho, co nebude využito v „novém“ zařízení.

Přestože studie společnosti Quocirca potvrzuje, že zákazníci stále více uvažují o šetrných tiskových technologiích, vědomí o možnosti implementace repasovaných zařízení je podle ní relativně nízké. To by se ale s rostoucím tlakem na udržitelnost firemního provozu, povědomím o technologických postupech, jaké probíhají třeba právě v Giessenu, a rostoucí nabídkou mělo změnit.

„Díky silně zakotvené strategii udržitelnosti napříč vývojem i výrobou produktů, zaměření na jejich cirkulaci a díky širokému záběru ve spotřebitelské i podnikové sféře má Canon obzvláště dobrou pozici pro osvětu širšího trhu o výhodách repasovaných produktů a pro řešení přísnějších požadavků zákazníků, kteří se předhánějí v plnění svých cílů v oblasti udržitelnosti,“ uvedl report analytiků z Quocirca.

„Zájem o repasované multifunkce stoupá. V současné době jsou v Evropě hlavními zákazníky státní správa a zdravotnictví. Stále se rozšiřující portfolio ale dává tuto možnost jakékoliv firmě, která nechce dělat kompromisy v kvalitě a životnosti, ale zároveň si přeje přispět k cirkulární ekonomice,“ uzavřela Eva Kučmášová.

Efektivní logistika i CO2 neutrální papír

Repasování však není zdaleka jediným nástrojem, který Canon využívá s cílem stát se do roku 2050 společností s nulovými emisemi CO2 v podnikových provozech a v průběhu celého životního cyklu produktu. Systematicky například zefektivňuje svou logistiku a zlepšuje energetickou účinnost, zmenšuje balení i samotné produkty, aby se jich do přepravy vešlo více, snižuje odpad nebo dodává na trh udržitelný spotřební materiál. Například první 100% uhlíkově neutrální technický velkoformátový papír pro architekty a stavaře Red Label Zero FSC a Recycled White Zero FSC.

Klasické kancelářské papíry s neutrální uhlíkovou stopou (Black Label Zero, Top Colour Zero a Recycled White Zero) jsou díky spojení s organizací ClimatePartner k dostání už od roku 2012. Black Label Zero je nejprodávanějším kancelářským papírem Canonu v celé Evropě, což jen potvrzuje čím dál větší poptávku po udržitelných řešeních pro kanceláře.

Podobné články

Epson zjednodušuje a zabezpečuje tisk pro zaměstnance pracující na dálku

16. 2. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Epson)
Společnost Epson přináší řešení pro Bridge pro Microsoft Universal Print pro jednoduchý a bezpečný tisk při práci z domova. Novinka umožňuje vzdáleným pracovníkům tisknout, aniž by museli opustit firemní síť VPN, a to i když používají vlastní tiskárny. Čtěte více

Canon: kancelářské multifunkce i-SENSYS a i-SENSYS X

10. 2. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Canon)
Společnost Canon rozšířila své portfolio kancelářských zařízení o šest modernizovaných modelů formátu A4 v řadě i-SENSYS a i-SENSYS X. Novinky určené pro moderní firmy přinesou další výhody včetně vyšší rychlosti skenování, nižší spotřeby energie, přehlednějšího rozhraní a zdokonalených bezpečnostních funkcí. Čtěte více

Zákazníci mohou při koupi nových tiskáren HP díky cashbacku ušetřit až 1 200 Kč

6. 2. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: HP Inc.)
Aktuální cashback akce společnosti HP umožní českým a slovenským zákazníkům získat při nákupu nových tiskáren peníze zpět. Akce odstartovala 1. února, potrvá do 30. dubna 2024 a je zaměřená na široké spektrum laserových a inkoustových tiskáren. Čtěte více

Epson představil svoji první plochou kompaktní UV tiskárnu pro výrobu propagačního zboží

31. 1. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Epson)
Společnost Epson vyrobila základní plochou UV tiskárnu formátu A4, která je určena pro potřeby malých podniků v odvětví propagačního zboží. Kompaktní a cenově dostupné zařízení SureColor V1000 umí tisknout na téměř jakýkoli pevný povrch a je vhodné pro vytváření reklamních a personalizovaných předmětů. Čtěte více