Infografika: Na Moravě se spamem bojují, v Čechách takových lidí ubývá

9. 4. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: Mailkit)
Nejčastěji si Češi spojují spam s nevyžádanou poštou. V průzkumu z roku 2018 takto odpovědělo 65 % dotázaných. Jako e-maily s nebezpečnou přílohou chápe spam 18 % respondentů. Deset procent z nich pak spam vnímá jako e-maily, které jsou posílané hromadně mnoha adresátům.

Muži spam chápou jako nevyžádanou poštu (71 %), e-maily s nebezpečnou přílohou (11 %) a e-maily posílané hromadně mnoha adresátům (11 %). Ženy spam také nejčastěji vnímají jako nevyžádanou poštu - 58 %, poté jako e-maily s nebezpečnou přílohou (25 %) a dále jako e-maily posílané hromadně mnoha adresátům (9 %).

Aktivní kroky s cílem snížit množství zpráv typu spam podniká 47 % Čechů. V roce 2017 takto odpovědělo 43 % dotázaných. V Praze s ním bojuje 52 % respondentů, na Moravě 48 % z nich a v Čechách 45 % dotazovaných.

Oba výzkumy z let 2017 i 2018 ukázaly, že nejvíce se spam snaží potírat Pražané. Zatímco výzkum z roku 2017 došel k závěru, že nejméně lidí proti spamu bojuje na Moravě, z loňského dotazování naopak vyplynulo, že nejméně se spamem bojují lidé v Čechách.

Co konkrétně Češi dělají proti spamu?

Jak v roce 2017, tak v roce loňském respondenti za nejčastější metodu boje proti spamu zvolili variantu označení zprávy jako spamu - 68 % dotázaných se tímto způsobem v dané situaci zachová. Pravidla pro ukládání spamu v e-mailovém účtu si nastaví 66 % z nich, 63 % zaškrtne na webu odesílatele, že nechtějí být nadále obesíláni a 21 % e-mail pouze smaže.  Odesilatele s žádostí, aby jim tyto zprávy už neposílal, kontaktuje 14 % respondentů. V roce 2018 0,8 % respondentů uvedlo, že v boji proti spamu podají stížnost na Úřad pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ). V roce předchozím takto odpovědělo 0,5 % dotázaných.

Příjemci nejčastěji zprávy označí jako spam, když se nepřihlásili k odběru e-mailů (54 %), 51 % dotázaných se takto zachová, pokud pro ně obsah není relevantní, 43 % respondentů e-mail označí jako spam, když jim chodí příliš často, 22 % toto udělá, když se jim nedaří odhlásit a 11 % v případě, že jsou zklamáni (např. úrovní služeb nebo průběhem reklamace).

Podle výzkumu z roku 2018 přijde 28 % Čechů maximálně pět spamů týdně. Stejnému počtu lidí dorazí do schránek za stejné období 6-15 spamů, 16-50 spamů najde ve svých schránkách 32 % dotázaných. S 51 spamy a více se musí vypořádat 12 % respondentů.

Stejně jako v roce 2017, také vloni se společnost Mailkit, která se specializuje na vytváření nástroje pro rozesílání a správu e-mailových kampaní, podívala na to, jak Češi vnímají zprávy typu spam. Výzkum pro Mailkit v obou letech provedla výzkumná agentura STEM/MARK.

Podobné články

Novým trendem spamových zpráv se stává zneužití dvoufaktorové autentizace

17. 2. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: GFI Software)
Jedním z hlavních trendů spamových e-mailů bude v roce 2023 zneužití dvoufaktorové autentizace. S nevyžádanou poštou se přitom setkává drtivá většina uživatelů, kteří v lepším případě tráví svůj pracovní čas filtrováním a mazáním spamů a v horším případě klikáním na nebezpečné odkazy či poskytováním citlivých údajů na základě falešných žádostí. Čtěte více

Spamu a phishingu v prvním čtvrtletí vévodily falešné pracovní nabídky

27. 5. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: Kaspersky Lab)
Odborníkům ze společnosti Kaspersky Lab se v prvním čtvrtletí tohoto roku podařilo odhalit velké množství propracovaných spamů, které vypadaly jako nabídky zaměstnání. Falešné zprávy od HR manažerů velkých korporátních firem totiž většinou budí mezi adresáty velký zájem. Zmíněné e-maily však pocházely od spammerů a obsahovaly zlodějský malware. Čtěte více

Spam a phishing v roce 2017 – ve znamení Bitcoinu i fotbalu

6. 3. 2018. (redaktor: František Doupal, zdroj: Kaspersky Lab)
V roce 2017 sledovali kyberzločinci aktuální světové dění a události, které se následně snažili využít k oklamání uživatelů. Podle reportu společnosti Kaspersky Lab mezi takové události patřilo například blížící se mistrovství světa ve fotbale nebo stoupající popularita Bitcoinu. Čtěte více

Více než polovina ransomwaru proniká do podnikových sítí e-mailem

23. 2. 2018. (redaktor: František Doupal, zdroj: GFI Software)
Podle průzkumu společnosti GFI Software provedeného letos v únoru mezi českými a slovenskými prodejci řešení GFI a Kerio, je aktuálně největší zájem o řešení ochrany elektronické pošty. Rostoucí poptávka jde především na vrub stále častějším setkáním podnikových uživatelů s ransomwarem, který do podnikových sítí proniká převážně spamy a infikovanými e-maily. Čtěte více