Firmy chtějí data ukládat lokálně, ale s globálním zabezpečením

22. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Cisco)
Ačkoli firmy věří, že globální poskytovatelé zabezpečí jejich data lépe, 90 % z nich preferuje lokální uložení dat. Roste také podpora legislativy na ochranu osobních údajů – až 96 % organizací potvrdilo, že investice do ochrany soukromí přinášejí návratnost převyšující náklady. Přesto však nyní budou firmy přesunovat své investice do implementace AI.

Aktuální průzkum Cisco 2025 Data Privacy Benchmark Study se zabývá hlavními tématy, která ovlivňují ochranu dat a soukromí. Zúčastnilo se ho 2 600 profesionálů z firem a organizací z 12 zemí světa. Průzkum zaznamenal tři hlavní trendy:

  • růst důvěry firem v globální poskytovatele zabezpečení dat;
  • růst důvěry firem v legislativu na ochranu soukromí a její pozitivní dopady na obchodní aktivity;
  • růst povědomí o umělé inteligenci, přetrvávající obavy uživatelů a očekávání rostoucích investic do implementace AI.


Všude dobře, doma nejlíp

Důvěra firem v globální poskytovatele řešení na ochranu dat meziročně vzrostla o pět procentních bodů na 91 %. Tento nárůst může odrážet rostoucí trend, kdy nadnárodní poskytovatelé zavádějí možnosti ukládání dat v domovském regionu, což firmám umožňuje využívat výhod i odborných znalostí globálního rozsahu a zároveň splňovat specifické preference a požadavky na rezidenci dat. Drtivá většina organizací (90 %) je totiž přesvědčena, že jejich data budou bezpečnější, pokud budou uložena lokálně, tedy v zemi či regionu působení. A to i za cenu vyšších nákladů, které jsou s tímto přístupem spojeny.

Ochrana soukromí zůstává základem důvěry zákazníků

Stále více firem (86 %) si také uvědomuje pozitivní dopady implementace zákonů na ochranu osobních údajů. Zejména proto, že poskytují strukturovaný rámec, který zvyšuje důvěru a důvěryhodnost u zákazníků. Nedávná studie Cisco o ochraně soukromí spotřebitelů poukázala na rostoucí povědomí a důvěru spotřebitelů v tyto zákony - 53 % respondentů uvedlo, že zná tuto legislativu ve své zemi a 81 % spotřebitelů cítí důvěru v ochranu svých dat.

Dodržování předpisů o ochraně osobních údajů vyžaduje od firem značné investice, včetně zavádění kontrolních mechanismů či zlepšování komunikace se zákazníky a stakeholdery. V letošním roce však 96 % respondentů z dotazovaných organizací uvedlo, že přínosy těchto investic převažují nad náklady. Za hlavní přínosy firmy považují zejména zvýšení loajality a důvěry zákazníků, zlepšení efektivity provozu, zvýšení atraktivity společnosti, zmírnění bezpečnostních ztrát nebo zkrácené prodlevy při prodeji.

Firmy jsou si dobře vědomy, že zásady ochrany osobních údajů a transparentnost jsou klíčové pro budování důvěry zákazníků. Až 95 % firem je přesvědčeno, že zákazníci od nich nenakoupí v případě, že jejich data nebudou řádně ochráněna.

AI je na vzestupu, nejistota uživatelů však přetrvává

Od nástupu generativní umělé inteligence na konci roku 2022 dochází k její rychlé implementaci do fungování organizací i života jednotlivců. Takřka dvě třetiny respondentů (63 %) jsou velmi dobře obeznámeni s generativní AI, což je meziroční posun o osm procentních bodů. S rostoucím povědomím roste také hodnota, kterou firmy díky AI získávají. Jestliže v minulé studii uvedlo 37 % respondentů, že jim umělá inteligence přináší významné obchodní zisky, nyní už jde bezmála o polovinu dotázaných (48 %).

Obavy uživatelů z používání umělé inteligence nicméně přetrvávají a klesají jen velmi pozvolna. Mezi nejčastěji skloňované problémy stále patří generování nesprávných nebo nereálných výsledků, únik informací na veřejnost či ke konkurenci, případně ztráta zaměstnání v důsledku nahrazení umělou inteligencí. Cestu vidí většina uživatelů (90 %) v přísných zákonech na ochranu osobních údajů, které zajistí transparentnost a odpovědnost. Právní záruky zvýší komfort a ochotu uživatelů sdílet data s nástroji umělé inteligence.

„Pro firmy, které chtějí implementovat AI, představují investice do ochrany dat a citlivých údajů absolutní základ. Z našeho průzkumu vyplývá, že takřka každá firma si uvědomuje naléhavost více investovat do AI, nicméně pouze zlomek z nich je aktuálně připraven plně využít jejího potenciálu,” řekl kyberbezpečnostní expert Cisco Milan Habrcetl a odkazuje na průzkum Cisco o připravenosti firem na AI, který také předpovídá, že investice firem do AI se v následujících letech prakticky zdvojnásobí.

Podobné články

ADATA pod značkou TRUSTA rozšiřuje nabídku o řešení pro AI a podnikové výpočetní systémy

15. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Adata)
Společnost ADATA představila novou značku TRUSTA zastřešující portfolio produktů pro podniková úložiště. Jde o významný krok směrem k řešení pro AI servery, datová centra a firemní IT. TRUSTA se zaměřuje na inovace, výkon a stabilitu a přináší SSD, která kombinují vysokorychlostní výpočetní výkon s výjimečnou energetickou efektivitou. Oficiální premiéra proběhne na veletrhu COMPUTEX 2025. Čtěte více
Peter Zhou, viceprezident společnosti Huawei a prezident divize datových úložišť

Huawei představil řešení AI Data Lake pro rozvoj inteligentních technologií v průmyslu

12. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Huawei)
Společnost Huawei během 4. ročníku konference Innovative Data Infrastructure (IDI) Forum v Mnichově oficiálně představila své nové řešení AI Data Lake, které má za cíl urychlit nasazení umělé inteligence napříč klíčovými odvětvími. Řešení kombinuje datové úložiště, inteligentní správu dat a AI nástroje, čímž vytváří jednotnou platformu pro nasazení a efektivní trénink AI modelů. Čtěte více
Giorgio Ippoliti, Field Applications Engineering EMEA, Sandisk

Úložiště s technologií Flash a jejich dopad na provoz datových center

29. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: SanDisk)
V posledních letech jsme svědky významného pokroku ve výkonu, kapacitě a hustotě pamětí NAND, SSD a NVMe. Současně roste poptávka po vysokorychlostním zpracování dat a rychlém přístupu k nim. Zavádění úložišť postavených na technologii Flash do podnikové IT infrastruktury výrazně zrychlilo. Čtěte více

HPE podporuje rozvoj agentní AI specializovanou jednotnou inteligentní datovou vrstvou

26. 3. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Hewlett Packard Enterprise)
Společnost Hewlett Packard Enterprise představila jednotnou datovou vrstvu pro umělou inteligenci, hlubší spolupráci se společností NVIDIA a významná vylepšení v celém svém portfoliu podnikových datových úložišť. Podniky budou moci rychleji získávat poznatky z dat díky snadnému přístupu, vestavěné inteligenci a společnému řízení multicloudových dat od různých poskytovatelů. Čtěte více