Firmy a AI: 77 % slaví úspěchy, 54 % se však stále bojí, že bez ní zaostanou za konkurencí

13. 12. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Ataccama)
Ataccama zveřejnila první část ze své série Data Trust Report 2025, zaměřené na to, jak firmy v Evropě a Severní Americe prioritizují kvalitu dat pro zrychlení implementace umělé inteligence. Zpráva například odhaluje, že firmy vnímají implementaci umělé inteligence jako byznysovou nutnost. Více než polovina z nich (54 %) se dokonce obává, že je kvůli absenci AI předběhne konkurence.

Klíčovým pojmem pro podniky po celém světě se stává „data trust“ – důvěryhodnost dat. Kombinací technologických inovací a holistické strategie řízení dat totiž dává zaměstnancům k dispozici spolehlivá data k dělání přesných rozhodnutí. Statistiky přinesla nová zpráva Data Trust Report 2025: Trustworthy AI Strategies for Data Visionaries česko-kanadské technologické společnosti Ataccama.

„Zlatá horečka kolem umělé inteligence ovlivnila firemní technologické strategie více než jakýkoli jiný nedávný průlom. Nyní jsme dospěli do fáze pauzy a reflexe, která připravuje základy pro další evoluci ve správě dat: zaměření na dosažení důvěry v data pro efektivní využití AI. Důvěryhodnost dat vzniká, když se správné technologie propojí s efektivním a komplexním přístupem ke správě dat. To zaměstnancům umožňuje spolehnout se na kvalitní firemní data při důležitých rozhodnutích. Ataccama Data Trust Report zkoumá, do jaké míry dokáží lídři důvěřovat datům ve své vlastní organizaci a jaké příležitosti a konflikty to vytváří v moderních firmách,“ přiblížil kontext studie Mike McKee, CEO Ataccama.

Klíčová čísla z Ataccama Data Trust Report 2025:

  • 54 % podniků se bojí, že bez umělé inteligence (AI) budou zaostávat za konkurencí.
  • Pro 51 % respondentů bude příští rok prioritou zlepšit kvalitu a přesnost svých dat.
  • 74 % organizací již implementuje alespoň nějaké AI řešení. 30 % už v několika oblastech zavedlo AI šířeji, pouze 3 % jsou na AI významněji závislá.
  • 77 % respondentů implementujících AI uvádí, že jim přinesla pozitivní výsledky.
  • 57 % firem vidí největší přidanou hodnotu AI v péči o zákazníky, zejména organizace s obratem pod 1 miliardu dolarů (73 %) a firmy se šířeji implementovanou AI (71 %).
  • 50 % respondentů ze zdravotnictví nezvládá udržet krok s technologickým pokrokem.


AI je nutností pro byznys, vysoce kvalitní data jsou nutností pro důvěryhodnou AI

Podle studie je pro 77 % firem v roce 2025 hlavní strategickou a rozpočtovou prioritou zvýšení provozní efektivity. Pomoci jim má AI: 52 % respondentů uvádí zlepšení efektivity jako hlavní důvod pro zavedení umělé inteligence, přičemž druhým nejčastějším důvodem je zlepšení rozhodovacího procesu (42 %). Celkem 74 % dotázaných organizací již v nějaké míře do svého fungování AI implementovalo. Úspěšnost AI je ovšem přímo závislá na důvěryhodnosti dat. Více než třetině respondentů (39 %) však kvalita dat působí problémy. Proto je nejvyšší prioritou v oblasti data managementu pro 51 % respondentů zvyšování jejich kvality a přesnosti.

„77 % společností spustilo úspěšné projekty v oblasti AI. Investice do AI ukazují na potenciál přinášet výsledky pro většinu organizací. Ti, kteří dosud nerozšířili využití AI nebo nevybudovali robustní strategie, riskují, že zaostanou za konkurenty, kteří již AI efektivně využívají ke zvyšování efektivity, inovací a růstu,“ poznamenal k trendu AI Jay Limburn, produktový ředitel (CPO) Ataccama. Zaostání za konkurencí je podle studie nejčastější důsledek (54 %), který firmy očekávají v případě, že nezavedou AI do svých služeb.

AI má potenciál změnit pojišťovnictví a  zdravotnictví, naráží ale na překážky

Podle 57 % respondentů má AI největší transformativní potenciál pro oblast zákaznické zkušenosti, druhou nejčastější odpovědí (43 %) byl potenciál přinášet nové inovace do produktů a služeb, které firmy nabízejí. Trend nasazování AI do péče o zákazníky je nejvýraznější u menších firem (s ročním obratem pod miliardu dolarů), které tuto výhodu AI uváděly nejčastěji (73 %). Větší firmy vzhledem ke své velikosti již zpravidla disponují komplexními systémy péče o zákazníky, a proto v AI vidí vyšší přidanou hodnotu pouze 49 % z nich. Potenciál AI v zákaznické zkušenosti také potvrzuje 71 % firem s rozsáhlou integrací AI do svého fungování, zatímco u firem v počátečních fázích nasazování AI je trend nižší (40 %).

Na kvalitní data a AI projekty spoléhá také pojišťovnický sektor. Ten od AI očekává zejména zvýšení efektivity a produktivity (74 %), konkurenční výhodu (51 %), zlepšení zákaznického servisu (49 %), rychlejší řešení problémů (45 %) a lepší datovou analýzu (40 %). To se projevuje také na datové strategii – 68 % respondentů z pojišťovnictví uvedlo zvýšení kvality a přesnosti dat jako svou nejvyšší prioritu pro další rok.

Ne všechny segmenty však zvládají umělou inteligenci bez problémů implementovat. Téměř polovina (45 %) zapojených zdravotnických organizací čelí překážkám v implementaci AI. Tento problém je výrazně častější než v sektorech jako jsou finance, výroba, retail a telekomunikace (všechny 20 %).  Navíc 50 % respondentů ze zdravotnictví uvedlo, že mají problém udržet krok s rychlým technologickým pokrokem. Navzdory těmto výsledkům je však zdravotnický sektor optimistický – 58 % respondentů vnímá AI jako zásadní nástroj pro prediktivní analytiku, přesnější analýzu dat a zlepšení rozhodovacího procesu.

Ataccama Data Trust Report 2025

Čísla pochází z první části série Ataccama Data Trust Report zaměřené na práci firem s umělou inteligencí a jejich priority na příští rok. Celá první část reportu, Trustworthy AI Strategies for Data Visionaries, je dostupná zde.

Průzkum pro Ataccamu provedla společnost Hanover Research v září a říjnu 2024 mezi zástupci 300 firem ze Severní Ameriky a Evropy s obratem nad 500 milionů dolarů v různých sektorech, např. financích, bankovnictví, zdravotnictví, pojišťovnictví, výrobě, retailu, telekomunikacích a softwaru. Během příštího roku Ataccama zveřejní další dvě části zprávy.

Podobné články

Prodej tiskáren a multifunkcí ve čtvrtém čtvrtletí roku 2024 meziročně vzrostl o 3,1 %

2. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Celosvětový trh s periferními tiskovými zařízeními podle IDC ve čtvrtém kvartálu roku 2024 zaznamenal meziroční růst o 3,1 %. Pro dalo se téměř 22 milionů zařízení. Podle IDC tak jde o druhé čtvrtletí růstu v řadě. Čtěte více

Celosvětový trh s chytrými telefony v 1. čtvrtletí 2025 vzrostl o 1,5 %

24. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Podle údajů společnosti IDC vzrostl celosvětový prodej chytrých telefonů v prvním čtvrtletí roku 2025 meziročně o 1,5 % na 304,9 milionu kusů. Trh s chytrými telefony si vedl v souladu s prognózami IDC, současná obchodní válka mezi USA a Čínou a volatilita cel však způsobuje obavy ohledně dalšího vývoje. Čtěte více

Celosvětové dodávky PC v prvním čtvrtletí roku 2025 vzrostly o 4,8 %

17. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Gartner)
Podle informací společnosti Gartner se v prvním kvartálu roku 2025 globálně prodalo celkem 59 milionů osobních počítačů. Růst podpořily zejména prodeje počítačů kvůli upgradu na Windows 11 a zvýšené pořizování zásob s cílem alespoň na čas předejít dopadům amerických celních opatření. Čtěte více

Trh s počítači vkročil do turbulentního roku 2025 s dobrými výsledky

14. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Podle průzkumu společnosti IDC vzrostly dodávky osobních počítačů v prvním čtvrtletí roku 2025 o 4,9 % oproti předchozímu roku. Celosvětově se prodalo 63,2 milionu zařízení. Při pohledu na aktuální dění je však zřejmé, že odvětví osobních počítačů bude s největší pravděpodobností letos čelit celé řadě obtíží. Čtěte více