Firmy a AI: 77 % slaví úspěchy, 54 % se však stále bojí, že bez ní zaostanou za konkurencí

13. 12. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Ataccama)
Ataccama zveřejnila první část ze své série Data Trust Report 2025, zaměřené na to, jak firmy v Evropě a Severní Americe prioritizují kvalitu dat pro zrychlení implementace umělé inteligence. Zpráva například odhaluje, že firmy vnímají implementaci umělé inteligence jako byznysovou nutnost. Více než polovina z nich (54 %) se dokonce obává, že je kvůli absenci AI předběhne konkurence.

Klíčovým pojmem pro podniky po celém světě se stává „data trust“ – důvěryhodnost dat. Kombinací technologických inovací a holistické strategie řízení dat totiž dává zaměstnancům k dispozici spolehlivá data k dělání přesných rozhodnutí. Statistiky přinesla nová zpráva Data Trust Report 2025: Trustworthy AI Strategies for Data Visionaries česko-kanadské technologické společnosti Ataccama.

„Zlatá horečka kolem umělé inteligence ovlivnila firemní technologické strategie více než jakýkoli jiný nedávný průlom. Nyní jsme dospěli do fáze pauzy a reflexe, která připravuje základy pro další evoluci ve správě dat: zaměření na dosažení důvěry v data pro efektivní využití AI. Důvěryhodnost dat vzniká, když se správné technologie propojí s efektivním a komplexním přístupem ke správě dat. To zaměstnancům umožňuje spolehnout se na kvalitní firemní data při důležitých rozhodnutích. Ataccama Data Trust Report zkoumá, do jaké míry dokáží lídři důvěřovat datům ve své vlastní organizaci a jaké příležitosti a konflikty to vytváří v moderních firmách,“ přiblížil kontext studie Mike McKee, CEO Ataccama.

Klíčová čísla z Ataccama Data Trust Report 2025:

  • 54 % podniků se bojí, že bez umělé inteligence (AI) budou zaostávat za konkurencí.
  • Pro 51 % respondentů bude příští rok prioritou zlepšit kvalitu a přesnost svých dat.
  • 74 % organizací již implementuje alespoň nějaké AI řešení. 30 % už v několika oblastech zavedlo AI šířeji, pouze 3 % jsou na AI významněji závislá.
  • 77 % respondentů implementujících AI uvádí, že jim přinesla pozitivní výsledky.
  • 57 % firem vidí největší přidanou hodnotu AI v péči o zákazníky, zejména organizace s obratem pod 1 miliardu dolarů (73 %) a firmy se šířeji implementovanou AI (71 %).
  • 50 % respondentů ze zdravotnictví nezvládá udržet krok s technologickým pokrokem.


AI je nutností pro byznys, vysoce kvalitní data jsou nutností pro důvěryhodnou AI

Podle studie je pro 77 % firem v roce 2025 hlavní strategickou a rozpočtovou prioritou zvýšení provozní efektivity. Pomoci jim má AI: 52 % respondentů uvádí zlepšení efektivity jako hlavní důvod pro zavedení umělé inteligence, přičemž druhým nejčastějším důvodem je zlepšení rozhodovacího procesu (42 %). Celkem 74 % dotázaných organizací již v nějaké míře do svého fungování AI implementovalo. Úspěšnost AI je ovšem přímo závislá na důvěryhodnosti dat. Více než třetině respondentů (39 %) však kvalita dat působí problémy. Proto je nejvyšší prioritou v oblasti data managementu pro 51 % respondentů zvyšování jejich kvality a přesnosti.

„77 % společností spustilo úspěšné projekty v oblasti AI. Investice do AI ukazují na potenciál přinášet výsledky pro většinu organizací. Ti, kteří dosud nerozšířili využití AI nebo nevybudovali robustní strategie, riskují, že zaostanou za konkurenty, kteří již AI efektivně využívají ke zvyšování efektivity, inovací a růstu,“ poznamenal k trendu AI Jay Limburn, produktový ředitel (CPO) Ataccama. Zaostání za konkurencí je podle studie nejčastější důsledek (54 %), který firmy očekávají v případě, že nezavedou AI do svých služeb.

AI má potenciál změnit pojišťovnictví a  zdravotnictví, naráží ale na překážky

Podle 57 % respondentů má AI největší transformativní potenciál pro oblast zákaznické zkušenosti, druhou nejčastější odpovědí (43 %) byl potenciál přinášet nové inovace do produktů a služeb, které firmy nabízejí. Trend nasazování AI do péče o zákazníky je nejvýraznější u menších firem (s ročním obratem pod miliardu dolarů), které tuto výhodu AI uváděly nejčastěji (73 %). Větší firmy vzhledem ke své velikosti již zpravidla disponují komplexními systémy péče o zákazníky, a proto v AI vidí vyšší přidanou hodnotu pouze 49 % z nich. Potenciál AI v zákaznické zkušenosti také potvrzuje 71 % firem s rozsáhlou integrací AI do svého fungování, zatímco u firem v počátečních fázích nasazování AI je trend nižší (40 %).

Na kvalitní data a AI projekty spoléhá také pojišťovnický sektor. Ten od AI očekává zejména zvýšení efektivity a produktivity (74 %), konkurenční výhodu (51 %), zlepšení zákaznického servisu (49 %), rychlejší řešení problémů (45 %) a lepší datovou analýzu (40 %). To se projevuje také na datové strategii – 68 % respondentů z pojišťovnictví uvedlo zvýšení kvality a přesnosti dat jako svou nejvyšší prioritu pro další rok.

Ne všechny segmenty však zvládají umělou inteligenci bez problémů implementovat. Téměř polovina (45 %) zapojených zdravotnických organizací čelí překážkám v implementaci AI. Tento problém je výrazně častější než v sektorech jako jsou finance, výroba, retail a telekomunikace (všechny 20 %).  Navíc 50 % respondentů ze zdravotnictví uvedlo, že mají problém udržet krok s rychlým technologickým pokrokem. Navzdory těmto výsledkům je však zdravotnický sektor optimistický – 58 % respondentů vnímá AI jako zásadní nástroj pro prediktivní analytiku, přesnější analýzu dat a zlepšení rozhodovacího procesu.

Ataccama Data Trust Report 2025

Čísla pochází z první části série Ataccama Data Trust Report zaměřené na práci firem s umělou inteligencí a jejich priority na příští rok. Celá první část reportu, Trustworthy AI Strategies for Data Visionaries, je dostupná zde.

Průzkum pro Ataccamu provedla společnost Hanover Research v září a říjnu 2024 mezi zástupci 300 firem ze Severní Ameriky a Evropy s obratem nad 500 milionů dolarů v různých sektorech, např. financích, bankovnictví, zdravotnictví, pojišťovnictví, výrobě, retailu, telekomunikacích a softwaru. Během příštího roku Ataccama zveřejní další dvě části zprávy.

Podobné články

Prodej tiskáren a multifunkcí v prvním čtvrtletí vzrostl o 2,7 %

18. 6. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Celosvětový prodej tiskáren a multifunkcí během prvního letošního kvartálu podle údajů společnosti IDC meziročně vzrostl o 2,7 % na 19,4 milionu zařízení. V tržbách na druhou stranu trh ve stejném období klesl o 3,2 % na devět miliard dolarů. Čtěte více

IDC snížilo prognózu prodeje chytrých telefonů pro letošní rok

12. 6. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Analytická agentura IDC snížila kvůli vysoké nejistotě na trzích, volatilitě celních tarifů a dalším makroekonomickým problémům včetně vysoké inflace a nezaměstnanosti v některých regionech odhad počtu prodaných chytrých mobilních telefonů. Zatímco ještě v únoru agentura očekávala meziroční růst trhu o 2,3 %, nyní své odhady snížila na 0,6 %. Čtěte více

IDC navzdory americkým clům vylepšilo prognózu prodeje PC

9. 6. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Na základě výsledků z prvního čtvrtletí letošního roku zvýšila společnost IDC prognózu prodeje osobních počítačů v letošním roce. Celosvětově by se tak mělo podle nejnovějších odhadů v roce 2025 prodat 274 milionů PC, což představuje meziroční nárůst o 4,1 %. Čtěte více

Evropský trh s chytrými telefony klesl v 1. čtvrtletí 2025 o dvě procenta

2. 6. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Canalys)
Podle nejnovějšího výzkumu společnosti Canalys dodávky chytrých telefonů v Evropě v 1. čtvrtletí 2025 klesly o dvě procenta na 32,4 milionu kusů. Celkový pokles byl způsoben zejména nízkou poptávkou po cenově dostupných zařízeních, protože dodávky high-endových přístrojů naopak dosahovaly rekordních čísel. Čtěte více