FIDO – jednoduchá, ale silná (webová) autentifikace

25. 5. 2018. (redaktor: František Doupal, zdroj: FIDO Alliance)
Bezpečnost dat hraje v dnešním světě stále důležitější úlohu a její implementace je v nejlepším zájmu každé firmy či instituce. Její uchopení však často není jednoduchou záležitostí, a proto se hodí každá pomoc. Jedním z nástrojů, který stojí za to v této souvislosti určitě znát, je platforma FIDO, jež pomůže s bezpečným přihlašováním k (webovým) službám a aplikacím.

Za platformou FIDO stojí zastřešující organizace, tzv. FIDO Alliance, která svými standardy a specifikacemi přináší interoperabilní ekosystém hardwarových, mobilních i biometrických autentifikačních prvků využitelných k bezpečnému přihlašování k aplikacím a webovým službám.

FIDO Alliance byla založena v roce 2012 s cílem vyřešit chybějící schopnost spolupráce mezi různými autentifikačními technologiemi a adresovat problémy uživatelů související s nutností vytvářet a pamatovat si velké množství nejrůznějších hesel. V současné má organizace přibližně 250 členů napříč obory a regiony. Pro použití s platformou FIDO je celosvětově certifikováno asi 400 produktů. Na kompletní seznam certifikovaných produktů se můžete podívat zde.

Mezi nejznámější představitele, kteří FIDO aktivně podporují, patří například Amazon, Intel, Lenovo, LG, Samsung, Google, Microsoft, PayPal, GitHub nebo Salesforce.

Ekosystém FIDO umožňuje nasadit silné autentifikační řešení, které umožňuje snížit závislost na klasických heslech a zvýšit tak obranyschopnost vůči phisingu, útokům typu man-in-the-middle, sociálnímu inženýrství, ztraceným heslům apod.

Passwordless UX (UAF)

FIDO rozlišuje dvě základní metody přihlašování. Při použití první metody, tzv. „passwordless FIDO“, nevyžaduje po první registraci následné zadávání hesla. Místo hesla uživatel pro ověření identity použije například gesto na displeji telefonu nebo se podívá do kamery. Využívá se pomoc protokolu Universal Authentication Framework (UAF), který umožňuje určit mechanismus ověření koncového uživatele. V případě potřeby však lze i v tomto případě pro ověření využít více prvků (například kombinaci otisku prstu a PINu).

  • Uživatel má klientské zařízení s nainstalovaným UAF klientem
  • Uživatel se přihlašuje lokálním biometrickým prvkem nebo PINem
  • Cílová služba nahradí heslo některým z výše zmíněných prvků

Second Factor UX (U2F)

Druhá metoda využívá dvoufaktorové přihlášení. Uživatel tedy musí standardně vypsat své přihlašovací jméno a heslo a to následně ještě doplnit dalším prvkem, například otiskem prstu, bezpečnostním klíčem nebo třeba přiložením NFC zařízení. Použitá hesla u jednotlivých služeb nemusí být tak silná a přesto lze dosáhnout vysoké úrovně zabezpečení. K fungování je využit protokol Universal Second Factor (U2F).

  • Uživatel má klientské zařízení s podporou prokolu U2F
  • Uživatel se musí autentifikovat pomocí dalšího U2F prvku
  • Přihlášení ke službě stačí potvrdit jednoduchým heslem (např. čtyřmístným PINem)

Jak FIDO funguje

Pro silnou autentifikaci FIDO využívá standardní veřejný kryptografický klíč. Nový pár klíčů je vytvářen vždy při registraci konkrétní online služby na uživatelově klientském zařízení. Vždy je tak vytvořen jeden privátní klíč (na zařízení) a veřejný klíč (pro službu či aplikaci). Uživatelův privátní klíč lze použít až po lokálním odemčení jeho zařízení. Biometrické informace podle autorů technologie přitom nikdy neopouštějí uživatelovo zařízení.

Čím se FIFO odlišuje?

Mezi základní myšlenky, které hráli při tvorbě technologie FIDO roli, patří jednoduchost, soukromí, bezpečnost a standardizace. Dříve se firmy a instituce při implementaci autentifikačních nástrojů potýkaly s nejrůznějšími proprietárními klienty a protokoly, což chtěli tvůrci FIDA změnit, a přinesly standardizované řešení nabízející transparentní technologie, klienty, vrstvy…

Štítky: 

Podobné články

Výdaje na kybernetickou bezpečnost letos v Evropě vzrostou o 11,8%

9. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Společnost IDC předpokládá, že výdaje na bezpečnost v Evropě v roce 2025 meziročně vzrostou o 11,8 %. Geopolitický vývoj, zintenzivnění kybernetické kriminality a zpřísňující se regulační prostředí nutí evropské organizace přijímat stále sofistikovanější obranná opatření. Očekává se, že výdaje na bezpečnost zůstanou po celé období 2023-2028 vysoké a do roku 2028 dosáhnou téměř 97 miliard USD. Čtěte více

Celosvětové výdaje na kybernetickou bezpečnost letos vzrostou o 12,2 %

27. 3. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
IDC očekává, že celosvětové výdaje na bezpečnost vzrostou v roce 2025 meziročně o 12,2 %. Rostoucí složitost a četnost kybernetických hrozeb - urychlená umělou inteligencí - nutí organizace přijímat pokročilejší obranná opatření. V důsledku toho se předpokládá, že výdaje na bezpečnost budou po období mezi lety 2023 až 2028 trvale růst až na 377 miliard dolarů. Čtěte více

Stabilní a odolný: Takový byl podle IDC vloni trh s bezpečnostními zařízeními

12. 3. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Podle společnosti IDC byly celkové tržby na trhu s bezpečnostními zařízeními stabilní. Ve čtvrtém čtvrtletí roku 2024 trh vykázal 1,5% růst v tržbách a dosáhly 5,1 miliardy dolarů (meziroční nárůst 77 milionů dolarů). Z hlediska tržeb si vloni nejlépe vedl region EMEA s meziročním nárůstem o 12,4 %. Dodávky činily 1,2 milionu kusů (2,7% nárůst ve srovnání se stejným obdobím roku 2023). Čtěte více

Boris Hlinka (Synology): Partneři oceňují náš provázaný ekosystém

27. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing)
S Borisem Hlinkou, produktovým manažerem společnosti Synology pro Českou republiku a Slovensko, jsme hovořili nejen o novinkách v portfoliu tohoto výrobce. Kromě samotných produktů jsme se zaměřili také na důležitost komplexního ekosystému, rostoucí roli modelu SaaS, význam doplňkových služeb nebo dnes všudypřítomnou umělou inteligenci. Čtěte více