Evropští zaměstnanci jsou na digitální technologie připraveni

11. 9. 2015. (redaktor: František Doupal, zdroj: Accenture)
Evropští zaměstnanci se k dopadu digitálních technologií staví kladně, zatímco firmy se potýkají s problémy při prosazování digitálních obchodních modelů. Podle výzkumu společnosti Accenture na každého zaměstnance, který je přesvědčený o negativním vlivu digitálních technologií, připadají čtyři, kteří se domnívají, že digitální technologie jejich pracovní život zlepší.

Podle výzkumu společnosti Accenture si 57% zaměstnanců myslí, že nové digitální technologie, jako jsou mobilní aplikace, analýza dat, umělá inteligence nebo využití robotů, zlepší jejich pracovní podmínky, 8 % pracovníků si myslí, že tyto technologie povedou ke zhoršení. Polovina evropských zaměstnanců věří, že digitální technologie zlepší jejich pracovní vyhlídky, naproti tomu 12 % z nich je přesvědčeno, že dojde k jejich omezení. Výzkum oslovil přes 2 500 zaměstnanců a 500 společností z EU. Italští a španělští zaměstnanci jsou výrazně pozitivnější v polhledu na dopad digitálních technologií na pracovní život než zaměstnanci ve Velké Británii, Německu nebo Francii.

Většina předních evropských firem vnímá pozitivní postoj zaměstnanců ke zkušenostem s digitálními technologiemi. Téměř polovina z nich (48 %) tvrdí, že mají digitální strategii pro rozvoj talentů, ale nedostává se jim odvahy k jejímu prosazení: zatímco 45% si myslí, že nedostatek digitálních dovedností je největší překážkou přechodu na digitální podnikání, pouze 34 % se cítí dobře připraveno na uplatnění těchto dovedností. A přestože 9 % připouští, že je důležité podnikat kroky na přeměnu pracovní síly na digitální už nyní, pouze 34 % se cítí dobře připraveno na změnu dovedností a skladby práce své pracovní síly.

Zaměstnavatelé bojují s implementací digitálních strategií

Nedostatek odvahy evropských firem odráží jejich obecnější potíže s vývojem správných digitálních strategií. Přestože 77 % z nich očekává, že se stanou digitální společností v horizontu následujících tří let, většina (55 %) nemá digitální strategii, která by podporovala jejich celkovou obchodní strategii. Většina plánuje raději počkat, než podnikat první digitální kroky ve svém sektoru: 61 % říká, že nechtějí být digitálními lídry ve svém oboru, spíše by chtěli počkat, až budou digitální koncepce vyvinutější, nebo přejmout strategii „fast follower“.

„Konkurenceschopnost Evropy bude v budoucnu závislá na digitálních dovednostech a rozpor mezi názory vedení firem a jejich zaměstnanců vzbuzuje obavy,“ uvedl Bruno Berthon, výkonný ředitel divize Accenture Strategy. „Vzhledem k tomu, že zaměstnanci vnímají dopad digitálních technologií na jejich práci pozitivně, ředitelé firem by měli začít experimentovat s novými digitálními talentovými strategiemi při formulaci dlouhodobých plánu už dnes. Společnosti si nemohou dovolit čekat, ale musí jednat, než jejich konkurence změní trh prostřednictvím digitálně gramotných pracovních sil.“

Aktivní zaměstnanci

Evropští zaměstnanci jednají v souladu se svým nadšením pro digitální technologie. Většina respondentů (62 %) se snaží odhadnout dovednosti, které se od nich budou vyžadovat, a 64% tvrdí, že se aktivně učí používat nové digitální nástroje a dovednosti. Přes optimismus zaměstnanců musí být evropští obchodní lídři citliví vůči očekávaným obavám souvisejícím s digitálním pracovním prostředím. Zaměstnanci se nejvíce obávají, že pokud nebudou schopni udržet krok s digitálními technologiemi, sníží se jejich efektivita (uvedlo 78 % dotázaných). Přes tři čtvrtiny dotázaných (76 %) se obává, že jejich zaměstnavatel využije nové technologie k tomu, aby je hlídal na každém kroku, a 70 % se bojí, že práce na dálku naruší týmového ducha.

Mladí, vzdělanější a zaměstnanci pracující na vyšších pozicích jsou podle výzkumu lépe vybaveni pro přijetí digitálních technologií na pracovišti. Například 69 % zaměstnanců ve věkové kategorii 18-34 si myslí, že technologie zlepší jejich pracovní zkušenosti. Stejný názor má pouze 53 % zaměstnanců ve věkové kategorii 45 a více. Menšina (44 %) z této věkové kategorie si myslí, že digitální technologie zlepší jejich pracovní vyhlídky, přičemž tento názor sdílí 56 % v kategorii 18-34 let.

„Digitální technologie podpoří u různých lidí různé přednosti,“ uvedla Céline Laurenceau, výkonná ředitelka společnosti Accenture Strategy. „Generace přelomu tisíciletí bývá více technologicky gramotná, ale starší zaměstnanci mohou být lépe naladěni na nové formy spolupráce, řízení a zajišťování školení. Zaměstnavatelé potřebují zajistit, aby jejich digitální talentové strategie braly tyto rozdíly v úvahu při přeměně pracovních sil.“

Přispění vlád

Valná většina (72 %) evropských vedoucích pracovníků je přesvědčena, že vlády jim musí pomoci dosáhnout jejich digitálních obchodních cílů. Stejného názoru je pouze polovina amerických výkonných pracovníků. Lídři si však nemyslí, že politici dělají v současné době dost. Pouze 23 % je přesvědčeno, že kroky vlády podporují nové obchodní modely a 39 % si myslí, že vlády vůbec nemají jasnou strategii pro práci s novými obchodními modely. 

Accenture Strategy doporučuje firmám, které si chtějí zachovat náskok před konkurencí, aby jednaly rychle a využili nadšení zaměstnanců a digitální nástroje, které jsou již dostupné:

  • Experimenty s novými strategiemi: Vzhledem k pozitivnímu postoji zaměstnanců se nebojte urychlit změny a experimentovat s  procesy a praktikami, které jsou řízené novou technologií. Aktivně zapojte zaměstnance do vytváření nových způsobů práce.
  • Změna řízení z vertikálního na horizontální: Digitální technologie si vynutí změnu z vertikální hierarchie shora dolů na plošší organizaci. Předběhněte konkurenci a proveďte změny, které se díky využití digitálních technologií a sociálních médií rozšíří horizontálně, až na okraj organizace rychleji, čímž umožní větší samostatnost zaměstnanců v pracovním procesu.
  • Otevření cesty k talentům pomocí digitální technologie: Využijte nové platformy pro rozpoznání nových a nekonvenčních zdrojů talentů. S různorodější škálou talentů budou mít společnosti lepší pozici pro řízení pracovní síly a pro provozní strategie, které přinesou větší růst a efektivitu.

Podobné články

Google I/O: (Nejenom) Android 12 a nová naděje pro nositelnou elektroniku

20. 5. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: Google)
Společnost Google na své každoroční vývojářské konferenci opět představila řadu novinek, které budou formovat její produkty a služby v následujících měsících a letech… A o zajímavé novinky ani tentokrát skutečně nebyla nouze… Čtěte více

Co přinese podle Dell Technologies druhá polovina roku 2021?

3. 5. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: Dell Technologies)
Předchozích 12 měsíců přineslo výraznější urychlení tempa digitální transformace, než si byl kdokoli schopen představit. Dá se tak předpokládat, že do roku 2025 dosáhneme úrovně digitalizace očekávané až v roce 2030. Čtěte více
Dan Dery, viceprezident pro globální produkty společnosti Motorola

Technologické předpovědi společnosti Motorola

4. 3. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: Lenovo)
Zdá se, že rok 2021 bude vzrušující a naplněný množstvím nových trendů, technologií a inovací. Chování spotřebitelů se neustále vyvíjí a technologické společnosti přehodnotily své zaměření na nadcházející rok. Své hlavní předpovědi o tom, co můžeme letos očekávat, sepsal viceprezident pro globální produkty společnosti Motorola Dan Dery. Čtěte více
Foto: Roberto Nickson, Pexels.com

Digitální propast se zvětšuje – klíčová se stává schopnost měnit se a přizpůsobovat

23. 2. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: Accenture)
Globální pandemie potvrdila význam technologií, které se staly záchranným lanem ve většině průmyslových odvětví a prakticky všech oblastech výroby a obchodu. Accenture Technology Vision 2021 se zabývá dopadem technologií a jeho vývojem do budoucna. Čtěte více