Elektronické podání formulářů
- 18. 3. 2010
- 1 min
Velmi často – právě v současné době aktuáního podání daňového přiznání – lidé naříkají na liknavost práce v některých úřadech. Ano, máme možnost formuláře podávat elektronicky, a tak se státním zaměstnancům vyhnout, ale ne vždy se vám to může povést.
Podání elektronickou cestou má zrychlit a zjednodušit práci s podáním formulářů, nemusíte chodit na úřad. Dostupnost je i mimo pracovní dobu úřadu, formuláře lze odesílat kdykoli, 24 hodin denně 7 dní v týdnu. Ale dokáže vám poradit, když si s nějakým řádkem pro vyplnění nevíte rady? Při vyplňování formulářů jsou k dispozici vysvětlivky, existují dokonce i ve formě přílohy podrobnější pokyny jak na to, ale ty jsou podobně složitě napsány jako naše zákony. V některých případech vám tak vůbec nepomohu. Musíte se tedy stejně obrátit se žádostí o pomoc na státní úředníky. Ve většině případů se však bohužel setkáte s nepochopením, neochotou vám s radostí pomoci, protože ten formulář je přece jednoduchý a pokyny srozumitelné. Pro ně je vyplnění opravdu snadnou záležitostí, aby také ne, když je to živí, ale již si neuvědomují, že lidé některé druhy formulářů vyplňují jednou za rok, či jednou za život.
Sám jsem nyní z důvodu pořizování nového bydlení a změny trvalého bydliště několik takových formulářů musel vyplnit a ne vždy jsem si věděl rady, jaké údaje po mě v některých složitě formulovaných instrukcích chtějí. Původně jsem si chtěl poprvé vyzkoušet jejich podání elektronicky, ale velmi rychle jsem si to rozmyslel a raději volil klasický způsob, tedy návštěvu konkrétního úřadu. Stačilo by totiž chybně vyplnit nějaký řádek a úředník by si vás zavolal na „kobereček“, takže byste do úřadu museli stejně. Na vlastní kůži jsem tak poznal a zjistil, proč elektronickému podání není u nás na růžích ustláno.