dTest radí, jak nenaletět na triky obchodníků

29. 9. 2014. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: dTest)
Když se chystáte nakupovat, těžko vás napadne, že by se hodilo před nákupem nastudovat psychologii, marketing či právo. Jenže podle dTestu prodejci (tedy i vy) poznatky z těchto oborů mají a chytře je využívají. A to mnohdy v míře, která poškozuje zájmy spotřebitele.
Foto: Freeimages.com

Zákazník je ve smluvním vztahu s prodejcem obvykle tou slabší stranou, je tedy na místě posílit se užitečnými informacemi. „Často se můžete u obchodníků setkat s triky založenými na chybné interpretaci práva, kdy prodávající ve smlouvě či osobně sděluje svůj chybný názor tak přesvědčivě, že ho spotřebitel přijme jako fakt. To ovšem nic nemění na tom, že nezákonná ustanovení zůstanou nezákonnými a vy je nemusíte dodržet,“ vysvětlil Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.

Další triky jsou psychologického a marketingového rázu. Vycházejí z průzkumů spotřebitelského chování nebo využívají pudové jednání, jež je lidem vlastní. Tady je sedm častých triků používaných při prodeji v obchodě, v reklamě, při reklamaci a při prodeji na internetu:

  • Na zboží ve výprodeji je záruka jeden měsíc. Nikoli. Ustanovení o záruční době vyplývají přímo ze zákona a nelze je smluvně omezit. 
  • 3+1 žárovka zdarma. Na tu „zdarma“ se záruka nevztahuje. Je pravda, že záruka se vztahuje pouze na zboží, za které jste zaplatili. Vždy je ovšem nutné určit, které zboží je tím „darem“. Není-li možné jednotlivé kusy od sebe odlišit, jedná se jen o množstevní slevu a reklamovat můžete každý kus zboží zvlášť.
  • Malá písmenka. Vidíte-li překvapivě výhodnou nabídku, vždy hledejte hvězdičky odkazující na podmínky psané malým písmem. Obvykle totiž sdělují, že nabídka platí jen pro prvních X zákazníků nebo při uzavření smlouvy alespoň na dva roky. 
  • Slovíčko „až“. Vždy by vás mělo upozornit, že ve skutečnosti to bude mnohem méně. Příkladem mohou být typické „slevy až 80 %“ nebo reklama na připojení k internetu s rychlostí „až 10 MB/s“, kdy obvykle nejde o garantovanou rychlost připojení.
  • Nabídka platí jen teď a tady (a smlouva má dlouhý text a přílohy). Pokud vám obchodník neumožní si smlouvu prostudovat doma v klidu, raději jděte o dům dál. Mnohostránkové smlouvy mohou ukrývat nevýhodná ustanovení.
  • Od koupě zlevněného zboží nelze odstoupit. Řadě spotřebitelů to zní celkem logicky. Zákonné právo na odstoupení od smlouvy do 14 dnů v případě prodeje na dálku (typicky po internetu) však nelze takto omezit a podobná smluvní ustanovení jsou neúčinná.
  • Zboží musíte reklamovat tam, kde jste ho koupili. Nemusíte. Můžete zboží reklamovat nejen v příslušné prodejně a určených servisech, ale i ve všech dalších provozovnách stejného prodávajícího s podobným sortimentem.
Štítky: 

Podobné články

České e-shopy využívají internetová tržiště ve velkém, tržby zde ale často nepřesáhnou ani 10 %

6. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Seyfor)
Více než polovina českých a slovenských e-shopů prodává své zboží přes některý marketplace, který působí na lokálním trhu. A další se na to chystají. Jenže zkušenosti těch, kteří tuto cestu už vyzkoušeli, jsou velmi rozpačité. Čtěte více

Česká e-commerce ve druhém čtvrtletí vzrostla o 8 %, nejsilnějším měsícem byl červen

30. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Po slabším dubnu zažila tuzemská e-commerce scéna v květnu oživení, které vyvrcholilo silným červnovým růstem. Ten byl poháněn především nákupy spojenými s příchodem letní sezóny a dovolených. Stabilní zůstává průměrná výše objednávky i vysoká míra spokojenosti zákazníků. Čtěte více

Češi jsou při nákupech impulsivnější, radost z utrácení se ale nevrací a trh deformují slevy

28. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Jak se vyvíjí běžný zákazník českých e-shopů? A co si z toho mají odnést obchodníci? Nová sonda Skip Pay ukazuje, že po letech přestáváme být při nakupování ve vleku ekonomické situace a vracíme se k impulsivnějším nákupům. Zároveň ale překvapivě klesá loajalita a také důvěra v obchodníky. A hlavně – radost z nakupování a utrácení se stále nevrací tam, kde byla před inflační vlnou. Čtěte více

Průměrná měsíční on-line útrata na e-shopech v červnu rostla. Muži utráceli víc než ženy

25. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Jak utráceli Češi v červnu v e-shopech? Na to se opět ve svém pravidelném výzkumu mezi spotřebiteli ptala Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Jak ukázaly odpovědi on-line zákazníků, bylo to v meziročním srovnání opět víc než vloni. I nadále tak pokračuje pozitivní trend letošních e-commerce prodejů. Čtěte více