dTest: Dárky k nákupu komplikují odstupování od smluv

23. 6. 2014. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: dTest)
Někteří obchodníci při prodeji zboží přidávají k nákupu dárek. Ten však při odstoupení od smlouvy vyžadují vrátit. Na to však nemají právo.
foto: Freeimages

Podnikatelé se kvůli konkurenčního boje předhánějí ve slevových akcích a nápaditosti dárků a různých bonusů, jimiž odměňují své zákazníky. Slibované výhody a dárky nemalou měrou ovlivňují rozhodování spotřebitelů. Mnohdy je obchodníci dávají bez ptaní rovnou do tašky a pouze to spotřebiteli oznámí. Zákazníci si nabízené dárky vzít mohou, ale nemusí. Žádný obchodník si nedovolí jim je vnucovat. „O to překvapivější je tvrzení prodejců, že při rušení kupní smlouvy musí spotřebitelé dárky vrátit. Takové požadavky jsou z hlediska zákona nepřípustné. Není možné, aby se počáteční výhoda změnila na sankci za odstoupení od smlouvy,“ upozornil Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.

Ustanovení obchodních podmínek hlásající povinnost vrátit dar po zrušení kupní smlouvy představuje nepřípustné omezování práv spotřebitelů ze záruky. Přinejmenším má za cíl odradit spotřebitele od uplatňování práva na odstoupení od smlouvy.

„K takovéto klauzuli se nepřihlíží, jako by vůbec nebyla. Je-li právo spotřebitele od smlouvy odstoupit logickým důsledkem nedodržené kvality a vlastností prodaného zboží, za což obchodník odpovídá, nemá tento právo se vrácení dárků dožadovat,“ řekl Lukáš Zelený.

Pokud je však využito právo na odstoupení od smlouvy do 14 dnů, typicky v případě nákupu na internetu, lze se setkat s podmínkou vrácení dárků. Tady jsou však okolnosti odlišné. Neboť záleží na úvaze každého zákazníka, zda se rozhodne smlouvu zrušit nebo si zboží spolu s dárky ponechat. Podle toho by měl i s nabytými dárky zacházet. Nebylo by spravedlivé těžit z výhod, které s sebou nákup nese, pokud se spotřebitel z vlastní vůle z kupní smlouvy vyváže, aniž by obchodník jakkoliv porušil své povinnosti.