Drsná realita: 2/3 firem ani nevyhledává veřejné zakázky

3. 8. 2010. (redaktor: Milan Loucký, zdroj: )
Společnost ePoptavka.cz provedla mezi českými firmami výzkum na téma veřejných zakázek. Výsledek je zdrcující. „Téměř dvě třetiny český firem o veřejné zakázky ani neusilují. Domnívají se totiž, že nemají ty správné kontakty či konexe a bez toho dle jejich názoru nelze zakázky získávat. Svou roli hraje také častá netransparentnost celého výběru,“ říká Otto Kočí ze společnosti ePoptavka.cz.

Většina českých malých a středně velkých společností o veřejné zakázky ani neusiluje. Podle názoru majitelů těchto firem to je většinou ztráta času. „Zpravidla si nabídku veřejných zakázek prohlídneme v databázi, ale za poslední půlrok jsme se zúčastnili pouze dvou těchto zakázek," říká například majitel středně velké firmy ze středních Čech. Podnikatelé jsou k možnému úspěchu velmi skeptičtí. „Jsou to zcela výjimečné případy, kdy zakázku získá firma, která není tzv. spřátelená a nedisponuje vazbami na zadavatele," upřesňuje zmíněný podnikatel. Naděje svítá v podobě elektronických aukcí, kde v posledním kole rozhoduje již pouze cena. „Pokud poptávkové řízení končí elektronickou aukcí, nabídky jsou v předcházejících kolech přivedeny do dobré srovnatelnosti a v posledním kole rozhoduje pouze cena, potom jsou podmínky stejné pro všechny účastníky," upozorňuje na jeden ze způsobů, jak změnit systém výběru.

Pokud se již firmy rozhodnou, že se budou veřejných zakázek aktivně zúčastňovat, potom absolvují většinou sedm veřejných řízení za rok. „Nicméně i zde převažuje značná skepse. Místo nekvalitní nabídky, či nedostatečných zkušeností představitelé malých a středních podniků jmenují opět nedostatečné konexe," opakuje Otto Kočí ze společnosti ePoptavka.cz. 

Jiný názor byl zaznamenán od podnikatele v realitách, který dříve obchodoval s nábytkem. „Pokud se nám podařilo vyhrát nějakou veřejnou zakázku, museli jsme být o 100 % lepší a kvalitnější než ti, co využívali tzv. nadstandardních vazeb." uvedl.