Digitálními startupy se cítí ohroženo 78 % podniků

7. 11. 2016. (redaktor: František Doupal, zdroj: Dell EMC)
Podle průzkumu Dell Technologies se 78 % firem domnívá, že digitální startupy jsou nebo budou hrozbou pro jejich organizaci. Téměř polovina (45 %) dotazovaných globálních podniků se pak obává, že je v příštích třech až pěti letech může převálcovat konkurence startupů zrozených v digitálním prostředí.

Více než polovina (52 %) podnikových lídrů vnímá ve svém oboru v posledních třech letech významné narušení zavedených paradigmat vlivem digitálních technologií a „internetu všeho“. Necelá polovina (48 %) respondentů z globálních podniků připustila, že netuší, jak bude jejich obor vypadat za tři roky.

Zjištění pocházejí z nezávislého průzkumu společnosti Vanson Bourne mezi 4 000 lídrů velkých a středních podniků ze 16 zemí a 12 oborů.

„Čtvrtá průmyslová revoluce se zatím zdá být stejně nelítostná jako její předchůdkyně. Firmy, které neudrží krok, začnou zaostávat… v lepším případě. Strategie odložíme to na zítřek, jednoduše nebude fungovat,“ vysvětlil Jeremy Burton, marketingový ředitel Dell Technologies.

Pomalý pokrok, nebo digitální krize na obzoru?

Pokrok probíhá přinejlepším nevyrovnaně. Některé společnosti s digitální transformací sotva začaly. Mnohé zvolily polovičatý přístup. Jen menšina má digitální transformaci prakticky hotovou. Pouze jeden ze tří dotazovaných podniků má dobře zvládnuté základní prvky digitálního podnikání. V mnoha firmách uvažují a jednají digitálně jen některé části a převážná většina (73 %) uznává, že digitální transformace by v jejich organizaci měla mít širší záběr.

Zhruba šest z deseti podniků není s to dostát nejdůležitějším nárokům zákazníků – například požadavkům na lepší zabezpečení a nepřetržitý rychlý přístup ke službám a informacím. Téměř dvě třetiny (64 %) přiznávají, že nevyužívají k rozhodování informace získané v reálném čase.

„To jsou v digitálním věku nutné podmínky úspěchu. Neschopnost dodržet je může na takto konkurenčním trhu podnítit začátek digitální krize,“ dodal Burton.

Výzkum doplňuje index digitální transformace podle Dell Technologies, který respondenty hodnotí na základě toho, jak sami vnímají výkon své firmy v digitální transformaci. Z těchto srovnávacích testů vyplývá, že jen pět procent podniků se vyšvihlo do skupiny digitálních lídrů, téměř polovina naopak zaostává.

  1. Lídři: 5 % – digitální transformaci, v jejích různých podobách, mají zapsánu v DNA svého podniku.
  2. Implementující: 14 % – mají vyzrálý plán digitální transformace, investují a zavádějí inovace.
  3. Zvažující: 34 % – přijímají digitální transformaci opatrně a postupně, plánují a investují s ohledem na budoucnost.
  4. Následovníci: 32 % – provedli jen velmi málo digitálních investic, váhavě začínají plánovat do budoucna.
  5. Zaostávající: 15 % – nemají plán digitální transformace, omezeně investují a zavádějí dílčí iniciativy.

Plán digitální záchrany

Vzhledem k akutní hrozbě narušení statu quo začínají podniky hledat cesty k nápravě. Ve snaze pokročit v digitální transformaci:

  • 73 % podniků souhlasí, že potřebují v technologiích upřednostnit centralizovanou strategii;
  • 66 % plánuje investovat do IT infrastruktury a dovedností potřebných k digitálnímu vedení;
  • 72 % rozšiřuje své schopnosti v oblasti vývoje softwaru.

Nejdůležitější investice do IT plánované v příštích třech letech, jak je respondenti uvedli v pořadí podle priority:

1.    konvergovaná infrastruktura;
2.    technologie pro extrémně vysoký výkon (například Flash);
3.    analytika, big data a zpracování dat (například úložiště Data Lake);
4.    technologie Internetu věcí.

Něco mezi čtvrtinou a třetinou podniků navíc dosáhlo dalších milníků – vytvořily plně digitální výsledovku (36 %), v partnerství se startupy zavádějí otevřený inovační model (35 %), oddělily některou část organizace nebo zamýšlejí získat potřebné dovednosti a inovace prostřednictvím fúzí a akvizic (28 %). Jen 17 % měří úspěch podle počtu podaných patentů a téměř polovina (46 %) integruje digitální cíle do cílů všech oddělení a zaměstnanců.

„V nedaleké budoucnosti bude mít prakticky každý podnik ve svém centru odborné zkušenosti s vývojem softwaru. Mnohé z těchto společností budou zcela nové, jiné – kde se 20 let nenapsala ani řádka kódu – vykročí na významnou cestu. Podniky budou zápasit s tím, jak zvládnout tisíckrát víc uživatelů a dat, a transformaci IT infrastruktury budou pohánět nové digitální produkty a služby,“ doplnil Burton.

„Digitální transformace je výsledkem prolnutí technologických možností a rychle se přizpůsobující kultury, která chápe nejen to, co mohou technologie podniku přinést, ale také proč jsou při vytváření firemní budoucnosti tak důležité,“ uvedl Daniel Newman, hlavní analytik ve společnosti Futurum Research. „Nejvyšší vedení firem musí při zvažování investic do digitální transformace porozumět hrozbám specifickým pro jejich obor i tomu, jak mohou technologie posunout podnik na vyšší úroveň a zajistit mu konkurenceschopnost.“

Podobné články

České tech firmy dobyly střední Evropu

29. 11. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: Deloitte )
Výhercem hlavní kategorie žebříčku Deloitte Technology Fast 50 CE se potřetí v řadě stala česká prop-tradingová platforma FTMO. Česku patřilo i druhé místo v hlavním žebříčku, na kterém se umístila společnost CityZen. Celkově se v hlavní kategorii 50 nejrychleji rostoucích firem umístilo hned 18 českých společností, tedy o pět více než loni. Čtěte více

Špatná data stojí firmy miliony dolarů ročně

19. 4. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: Masthead)
Firmy po celém světě se často potýkají s nekvalitními daty. Mnohdy se dostanou až k vrcholovému vedení, které na jejich základě může špatně rozhodnout. Startup Masthead vytváří platformu, která datové anomálie v reálném čase zachycuje. Chyby dokáže identifikovat ještě dříve, než mohou způsobit škodu. Čtěte více

Vývojářů je nyní na pracovním trhu o téměř 70 % více než loni

28. 2. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: StartupJobs)
Technicky zaměřených lidí na pracovním trhu přibývá. Počet zájemců o práci na vývojářských pozicích ve startupech se letos v lednu meziročně zvýšil o téměř 70 %. V oblasti vývoje je největší zájem o pozice ve frontendu, o které je letos čtyřikrát vyšší zájem než na začátku loňského roku. Dvojnásobný zájem je také o uplatnění ve vývoji backendu, v testování či ve správě databází. Čtěte více

Impact Hub se stal prvním partnerem Google for Startups v Česku

25. 4. 2022. (redaktor: František Doupal, zdroj: Impact Hub)
Český Impact Hub, který má pobočky v Praze, Brně, Ostravě a Zlíně, získal status lokálního partnera Google for Startups. Jako první v České republice a teprve pátý ve střední a východní Evropě se připojí do globální sítě 75 partnerů, která působí ve více než 60 zemích. Čtěte více