Digitalizace je pro podniky prioritou, chybí však lidé s patřičnými znalostmi

4. 9. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: SAP Ariba)
Podle ředitelů nákupu dojde letos ve firmách k dalšímu zrychlování digitalizace nákupních procesů. Cílem je snaha posunout obor od administrativy směrem ke strategické obchodní roli. Tento posun s sebou nese organizování dodavatelské sítě, řízení inovací a růstu, sladění obchodních operací s etickými a sociálními hodnotami, stejně jako řízení rizik.

Informace vyplývají z výsledků globálního průzkumu provedeného Mannheimskou univerzitou ve spolupráci se společností SAP Ariba. Studie mimo jiné poukazuje i na nedostatky brzdící proces digitalizace.

„Dle průzkumu jsou hlavními překážkami zvyšování výkonnosti oddělení nákupu rozpočtová omezení, dostupnost analytických dat a nedostatek talentů s potřebným know-how, zejména s analytickými a datovými znalostmi. Ředitelé nákupu navzdory tomu chápou naléhavost i význam digitalizace a plánují její zavádění,“ zdůraznil Marcell Vollmer, digitální ředitel SAP Ariba, a dodal: „Pro společnosti je důležité hledat způsoby zavádění nových technologií a inovací tak, aby posílily roli oddělení nákupu při zvyšování příjmů, nikoli pouze při úspoře nákladů.“

Pro zlepšení výkonnosti nákupního oddělení je digitalizace považována za důležitou pro 84 % respondentů průzkumu, přičemž primární cíle projektů digitalizace jsou často jasné: automatizace procesů, zlepšení kvality dat, dosažení úspor nákladů a zlepšení souladu s regulatorními požadavky. Osvojení rozvinutých technologií, jakými jsou třeba cloudová řešení, je na průměrné úrovni, využívají je pouze dvě třetiny sledovaných firem (65 %). Také adopce rozvíjejících se technologií je zatím stále na nízké úrovni, méně než 15 % firem využívá umělou inteligenci, strojové učení, chatboty nebo prediktivní analytiku. V popředí jsou zatím zejména společnosti z IT, telekomunikací a médií. Na úplném konci naopak stojí veřejná správa. Výroba, průmysl a zdravotnictví dělají sice obecně také menší pokroky, avšak výroba je lídrem v 3D tisku, automobilový průmysl ve využití digitálních dvojčat, tedy virtuálních replik fyzických zařízení, a finanční služby zase v použití blockchainu.

Díky digitalizaci se výrazně mění způsob práce. Nedávný průzkum SAP Fieldglass provedený ve spolupráci s Oxford Economics ukázal, že organizace se při využití specializovaných talentů stále více spoléhají na externí pracovní sílu. Ta zahrnuje nezávislé dodavatele a poskytovatele služeb, jako jsou IT poradenské společnosti a marketingové agentury. Podle průzkumu je 42 % výdajů spojených s pracovní silou vynaloženo na externí pracovníky.

Téměř polovina (48 %) vedoucích pracovníků tvrdí, že by jejich společnost nebyla schopna normálně podnikat bez externistů a 59 % dokonce uvádí, že jim pomáhají konkurovat v digitálním světě. Většina členů vedení se domnívá, že externí pracovní síla je důležitá pro dosažení obchodních cílů, jako je zvýšení rychlosti uvedení produktu na trh (61 %) a zlepšení zákaznické spokojenosti (67 %). Studie však také upozornila na nedostatečné efektivní řízení externích pracovníků.

Výzkum dokládá, že poskytovatelé služeb jsou cenným zdrojem specializovaných dovedností, jako jsou zejména umělá inteligence, strojové učení, blockchain, datová věda, robotika a internet věcí. Ty společnosti potřebují k úspěchu v dnešní digitální ekonomice.

Podobné články

Česko a Češi musí přidat v klíčových digitálních dovednostech

17. 2. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: Microsoft)
Absence individuálních dovedností a kvalifikovaných talentů, pomalé tempo digitální transformace firem, ale i celkové podceňování situace a možných problémů – to jsou aktuální digitální výzvy, kterým čelí česká společnost. Je nutné zvýšit investice do lidí a jejich digitálních dovedností. Právě ty totiž patří k nejhodnotnější měně na trhu práce. Čtěte více

Digitalizace snižuje firmám náklady na zpracování dokumentů o více než polovinu

6. 2. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: Konica Minolta)
Za posledních pět let zákazníci Konica Minolta v ČR elektronicky zpracovali přes půl miliardy stran formátu A4. Pouhým zavedením automatizovaného přepisu údajů z naskenovaných dokumentů (tzv. vytěžením) ušetřili více než 65 milionů korun. Přestože poptávka po digitalizačních službách v tuzemsku roste, většina firem má v této oblasti stále výrazné rezervy. Čtěte více

Zákaznická zkušenost (CX) jako podceňovaný motor digitální transformace

3. 2. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: Anect)
Customer eXperience (CX) je stále často velmi podceňovanou součástí firemního marketingu a aktivit, ačkoliv je stále důležitějším nástrojem budování loajality, zásadní možností odlišení se od konkurence, vytváření identity značky i účinným motorem digitální transformace. Čtěte více

Technologické trendy roku 2020 podle společnosti Cisco

22. 1. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: Cisco)
Technologie mění svět a tato změna je rok od roku rychlejší. Jaké trendy vzniknou díky technologiím v roce 2020? Cisco vidí zejména pět oblastí, které doznají změny. Čtěte více