Datovou analytiku umí využívat více než polovina českých firem

14. 2. 2017. (redaktor: František Doupal, zdroj: KPMG Česká republika)
S analýzou firemních dat pracuje v Česku efektivně 57 % společností, mezi IT firmami je to dokonce devět z deseti. Nejčastěji se společnosti zaměřují na informace o svých zákaznících a klientech.

Datová analytika je v tuzemských společnostech poměrně rozšířená, pracují s ní tři čtvrtiny z nich. Zhruba pětina (22 %) plánuje její zavedení, podobný podíl ředitelek a ředitelů (18 %) ale uvedla, že jejich firma má v této oblasti problémy. Pozitivní přínos datové analytiky pro podnikání potvrdilo 63 % podniků s obratem přes 50 milionů eur. U menších společností s obratem do 9,9 milionu eur je to 44 %.

„Zdá se, že datová analytika přestává být pro manažerky a manažery neznámou a pracují s ní stále častěji. Velký potenciál pro její rozvoj vidíme v zatím ‚netradičních‘ oblastech, jako je práce s lokačními daty nebo zvyšování hodnoty zákazníka, a také v odvětvích, kde se doposud využívá zřídka, příkladem je školství a péče o studenty,“ uvedl David Slánsky, partner, který v KPMG Česká republika vede tým zaměřený na datovou analytiku.

Firmy analyzují především zákazníky
Datovou analytiku používá většina firem hlavně pro získání informací o stávajících zákaznících. Zaměřují se na jejich potřeby, hodnoty, ziskovost a pravděpodobnost odchodu. Společnosti s menším obratem ji využívají také k hledání nových klientů, zatímco ty s větším obratem se více soustředí na zvyšování efektivity procesů a nákladů.Pro řízení rizik se datová analytika nejvíce využívá ve finančním sektoru (61 %), často se se v něm uplatňuje při odhalování podvodného jednání (51 %).

Výrazné uplatnění nachází datová analytika také v auditních službách. Představte si firemní data jako oceán. Dříve auditoři do moře ponořili kbelík a prozkoumali pouze to, co v něm vytáhli zpět nad hladinu. Touto metodou ale mohli velmi snadno usoudit, že v oceánu nejsou žádné ryby. Pokud mají možnost profiltrovat celý oceán, bude závěr jiný,“ připodobnil Jindřich Vašina, vedoucí partner oddělení auditu, KPMG Česká republika.

Podobné články

Zleva Ota Novotný a David Slánský

Lidé jsou největší překážkou pro zavedení data driven kultury

16. 11. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: KMPG)
Zaručený návod, jak to stoprocentně pokazit? Data ve firmě neřiďte a nezpracovávejte je. Když už to náhodou děláte, rozhodně jim nevěřte a řiďte se jen intuicí. Předpokládejte, že to úplně stejně vidí i všichni kolegové z firmy. Pokud už data máte a cítíte, že se blíží průšvih, začněte je okázale ignorovat. Ideálně tehdy, pokud to celé vedete. Čtěte více

České Radiokomunikace vstupují do segmentu Business Inteligence a Big Data

29. 10. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: České Radiokomunikace)
České Radiokomunikace (CRA) zahajují spolupráci se společností Dataddo a navazují na své současné aktivity v oblasti internetu věcí. V partnerské spolupráci nabízejí řešení, díky němuž je možné propojit CRA IoT Cloud s platformami a aplikacemi Business Inteligence (BI) a Big Data, jako jsou Microsoft Power BI, Google Data studio, Klipfolio, Tableau a další. Čtěte více

Firmy datovou analytiku přijímají jen velmi pomalu

19. 2. 2018. (redaktor: František Doupal, zdroj: Gartner)
Celosvětový průzkum provedený mezi 196 organizacemi naznačuje, že 9 z 10 podniků ještě v případě dat a analytiky nedosáhlo nejvyšší „transformační“ úrovně vyspělosti. A to navzdory skutečnosti, že jde o investiční prioritu pro většinu šéfů informatiky. Evropské organizace jsou navíc pozadu za těmi v severní Americe a asijsko-pacifické oblasti. Čtěte více

SGI do rukou Hewlett Packard Enterprise

17. 8. 2016. (redaktor: František Doupal, zdroj: Hewlett Packard Enterprise)
Společnost Hewlett Packard Enterprise za 275 milionů amerických dolarů koupila firmu SGI, která se zabývá superpočítači, servery, velkými daty či high-performance computingem. Od akvizice si v HPE slibují především získání nových technologií, posun do dalších oblastí i možnost získat nové zákazníky. Čtěte více