Data přístupná a v bavlnce
- 11. 11. 2009
- 2 min
Známý mě požádal, abych mu doporučil řešení pro uchování dat. Pořizuje videozáznamy, digitální fotografie, má obrovskou sbírku hudby v komprimovaných formátech a celou řadu důležitých dokumentů. O tato data by nejen nechtěl přijít, ale zároveň by je chtěl mít přístupné v celém domově a to nikoli jen z jednoho počítače.
V řadě domácností to funguje tak, že na jednom pevném disku zabudovaném v jednom počítači se nachází většina dat. Chce-li k nim přistupovat někdo jiný, pak musí být nejen připojený do domácí sítě, ale i tento „hlavní počítač“ musí být zapnutý. Nevýhody jsou zřejmé, proto se nabízí otázka jak to udělat jinak.
Je-li v domácnosti již přítomna datová síť, pak je to úkol snadný. Řešení spočívá v pořízení externího disku, respektive zařízení s pevným diskem připojitelné k domácí síti například přes Wi-Fi nebo ethernetovou zásuvku. Ti z vás, kteří jsou z oboru IT, hned napadne řešení v podobě NASu (Network Attached Storage). Jde o zařízení, obsahující jeden pevný disk či více disků. Toto zařízení je pak připojeno do domácí sítě a je přístupné prostřednictvím nainstalovaných protokolů pro přenos a sdílení dat. Navíc jsou na trhu i taková, která data uložená na pevném disku zálohují – v případě jeho selhání či nechtěnému odstranění o ně tedy nepřijdete. K takovémuto zařízení může přistupovat nejen uživatel z počítače, notebooku, PDA, ale také třeba z médiacentra pro přehrávání filmů na TV i z dalších zařízení. Stává se tak centrálním datovým skladem pro celou rodinu.
Známému jsem tedy doporučil právě takové zařízení – pomohl jsem mu ho zprovoznit a vysvětlil mu, jak s ním pracovat. Uběhlo několik měsíců a nebýt toho, že jsme se náhodou potkali na ulici, ani by mě nenapadlo se ho zeptat, jak je s ním spokojený. Když na toto téma padla otázka, slyšel jsem jen samou chválu.
A proč vám toto vyprávím? Protože toto řešení máte možnost nabídnout i svým zákazníkům. Nejenže jim můžete pomoci vybudovat domácí síť (v případě že ji dosud nemají), ale dodáte jim kompletní službu. Vy vyděláte na dodaných produktech, na poskytnutých službách, a zákazníkům tím dokážete, že vám nejsou lhostejní.