ČR zvýšila svůj podíl na světovém obchodu

2. 11. 2010. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: HSBC )
Banka HSBC zveřejnila studii Mapping World´s Trade Connections, která poskytuje první ucelený obrázek o mezinárodním obchodu pro evropské společnosti. Ukazuje na hlavní změny, nové trhy a obory, které mohou být zásadní pro růst a rozvoj evropských firem v příštích deseti letech.

Česká republika podle HSBC zvýšila svůj podíl na světovém obchodě za poslední dekádu o 111 procent, a patří tak spolu s Polskem (nárůst o 92 %) mezi nejvíce rostoucí rozvíjející se trhy v Evropě.

Evropa bude podle výzkumu zpracovaného společností Delta Economics pro HSBC v budoucnu hrát zcela jinou roli ve světové ekonomice. „Bude vnímána jako menší spotřebitelský trh, zato s několikanásobně větším inovátorským potenciálem. Její síla bude v následujících deseti letech ve vedení špičkových výzkumných projektů, v biotechnologiích, farmacii, výrobě s vysokou přidanou hodnotou, designu či přístupu k novým myšlenkám,“ říká Tomáš Nymburský, ředitel exportních finančních služeb HSBC plc – pobočka Praha a dodává, že zpráva zařadila Českou republiku mezi tzv. ustálené výzkumné základny, stejně jako Německo, Velkou Británii či Nizozemsko. Úloha Evropy je nadále významná a v budoucnu může dokonce posílit, až čínská populace zestárne a náklady na asijskou pracovní sílu se zvýší.

Ze zprávy jednoznačně vyplývá, že mnohé evropské podniky čelí tzv. paradoxu volby mezi pomalým, ale zato trvalým růstem v podobě obchodování s jinými evropskými trhy, nebo rychlým růstem a většími možnostmi, ale i riziky na rozvíjejících se trzích. Mezi vycházející hvězdy patří Afrika, zvláště pak Jihoafrická republika, dále Vietnam a nebo východní Evropa.
 
Evropská sedmadvacítka ovšem nadále dominuje téměř ve všech klíčových sektorech hospodářství, kromě oblasti elektrotechnických integrovaných obvodů a výroby telefonních přístrojů. Prvenství si například připisuje v leteckém průmyslu, farmacii, petrochemii, produkci osobních a nákladních vozidel, tiskařském průmyslu či v procesu zpracování informací a dat. V hodnotě vývozu osobních automobilů téměř dvojnásobně převyšuje Japonsko, což je další nejbližší konkurent. U leteckého průmyslu je to již trojnásobek objemu nejbližšího konkurenta a při vývozu automobilových komponentů dokonce pětinásobek.

Nymburský zdůrazňuje, že podniky v Evropě budou pro dosažení úspěchu nuceny použít různé strategie podle toho, s kým obchodují. „Čína a Indie jsou stále podobnější Evropě a podniky toho mohou využít v navázání užších partnerství. Na druhé straně je Brazílie s obrovským nevyužitým potenciálem vytvářející své vlastní obchodní modely.“

Podle zveřejněné studie měla finanční krize v České republice nepochybně vliv na poptávku po financování obchodu. Přestože objem obchodu s Evropskou unií klesl, vývoz do SNS zůstal stabilní, zatímco do Asie a do Evropského sdružení volného obchodu, zejména pak do Norska, rostl. Celkový zahraniční obchod se během posledních dvou let zdvojnásobil a nyní má česká ekonomika všechny předpoklady pro dosažení předpovědi růstu HDP o 1,6 % v roce 2010.

Česká republika je podle HSBC inovativní ekonomikou se zvyšující se konkurenceschopností v oblasti dopravních zařízení, kapitálových statků a spotřebního zboží. Vývoz také rychle roste v následujících odvětvích: elektrotechnika, tiskárenské stroje a automatizované zpracování dat. Mnoho menších českých podniků spolupracuje s nadnárodními korporacemi na vývoji globálních informačních systémů a začleňují se tak do mezinárodních výzkumných týmů.