ČOI udělila pokuty ve výši 1,2 milionu korun

17. 5. 2012. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: )
V období od 1. 1. do 31. 3. 2012 bylo inspektory ČOI provedeno 1 332 kontrol, při nichž bylo prověřováno dodržování zákona u slev. Ve třetině případů byly odhaleny nekalé marketingové praktiky.
Foto: SXC.hu

Porušení předpisů v kontrolovaných obchodech spočívalo v neseznámení spotřebitele s cenou zboží, nesprávným účtováním a také to, že obchodníci slibovali vyšší slevu, než jakou pak ve skutečnosti účtovali. Další podnikatelé nedodrželi informační povinnosti nebo neplnili zákonem stanovené povinnosti při vyřizování reklamací.

Kontrolní akce probíhala na celém území České republiky bez ohledu na formu nabídky a prodeje zboží a poskytování služeb, včetně kontrol internetových obchodů. Z celkového počtu 1 332 kontrol bylo zjištěno porušení obecně závazných právních předpisů v 451 případech (tj. u 33,9 procenta kontrolovaných subjektů).

V průběhu 1. čtvrtletí se též na ČOI obrátilo s podněty týkajícími se slev celkem 145 spotřebitelů. Šetření ČOI pak v 17 případech předmět jejich podání plně nebo částečně potvrdilo, případně bylo zjištěno jiné porušení povinností. Dalších 5 podání je stále v šetření a 5 podnětů bylo postoupeno jiným příslušným orgánům dozoru.

Na základě zjištěných porušení zákona bylo dosud pravomocně uloženo 305 pokut v celkové výši 1 182 000 Kč. Struktura pokut podle formy jejich uložení a jednotlivých inspektorátů je uvedena v následující tabulce. Pokuty v některých případech zohledňují také další porušení zjištěná v průběhu kontrol zaměřených na výprodeje a akční slevy a mohou se tak projevit i v jiných kontrolních akcích.

Co do četnosti, nejčastěji zjišťovali inspektoři ČOI porušení zákona o ochraně spotřebitele - 85,6 procenta všech zjištěných porušení. Ustanovení § 12, jež upravuje povinnost prodávajícího informovat spotřebitele o ceně prodávaných výrobků nebo poskytovaných služeb v souladu s cenovými předpisy, bylo porušeno ve 181 případech (tj. 29,4 procenta všech zjištění).

Dalším nedostatkem bylo porušování informačních povinností prodávajících při nabídce a prodeji výrobků a služeb. Porušení těchto ustanovení zákona bylo zjištěno ve 159 případech (25,8 procenta).

V rámci kontrolní akce byl vydán zákaz prodeje výrobků, které nesplňovaly svým značením podmínky pro uvedení na trh, a to v celkovém množství 4056 ks. Hodnota zakázaného zboží činila 769 535 Kč. Zákaz používání vydali inspektoři též na 67 neověřených měřidel.

Uložené sankce

Inspektorátpokuta na místěpříkaz na místěpříkazsprávní řízeníCelkem
početvýšepočet výšepočet výšepočetvýšepočetvýše
Středočeský a Hl. město Praha00915 000875 000110 00018100 000
Jihočeský a Vysočina68 0001926 000547 000003081 000
Plzeňský a Karlovarský63 5003948 00034293 0000079344 500
Ústecký a Liberecký138 0002631 500223 000225 0004387 500
Královéhradecký a Pardubický43 5001415 00027109 000219 00047146 500
Jihomoravský a Zlínský22 0002527 000895 5004149 00039273 500
Moravskoslezský a Olomoucký77 0002122 00021120 0000049149 000
Celkem3832 000153184 500105762 5009203 0003051 182 000

Výsledky kontrolní akce potvrdily, že při výprodejích a akčních slevách jsou spotřebitelé často nepravdivě informováni o cenách výrobků po slevě. Tyto slevy jim nejsou účtovány a při informování o „výhodných nákupech“ užívají prodejci často klamavých obchodních praktik, kdy slevy nedosahují deklarované výše. Spotřebitelům v této souvislosti Česká obchodní inspekce doporučuje, aby při tzv. výhodných nákupech porovnali ceny s konkurencí, vzali v úvahu zákaznický komfort, případně poskytovaný servis a zvážili, zda je koupě skutečně tak výhodná, jak se je snaží prodávající přesvědčit. Také by neměli zapomínat, že pro zboží ve slevě platí stejná pravidla pro uvedení na trh jako na ostatní zboží, tj. povinnost vybavení výrobků potřebnými informacemi v českém jazyce, a ani délka záruční doby nemůže být z důvodu snížené ceny nijak omezována.

Štítky: 

Podobné články

Foto: Freeimages.com

ČOI může pomáhat při řešení sporů

8. 2. 2016. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Od prvního února platí nová právní úprava pro řešení spotřebitelských sporů. Kromě České obchodní inspekce pomohou také Český telekomunikační úřad, Energetický regulační úřad a Finanční arbitr. Čtěte více
Foto: Freeimages.com

ČOI: Internetoví prodejci spotřebitele stále klamou

5. 9. 2014. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: ČOI)
Kontroly České obchodní inspekce (ČOI) prokázaly, že kontrolované e-shopy nejčastěji neposkytly úplné, přesné nebo pravdivé informace o nabízených produktech, o obchodních podmínkách nebo zamlčely důležité informace, které mohly zásadním způsobem ovlivnit rozhodnutí spotřebitele o uzavření smlouvy. Čtěte více
Foto: SXC.hu

ČOI za slevy udělila pokuty za 2,4 milionu korun

28. 11. 2013. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: ČOI)
Absence regulace výprodejních a slevových akcí umožňuje, aby v českých obchodech byly nabízeny nejrůznější akční slevy a „výhodné nákupy“ po celý rok. Proto je také tento obchodníky oblíbený marketingový trik celoročně Českou obchodní inspekcí monitorován. Čtěte více
Foto: SXC.hu

ČOI: Nové e-shopy porušují práva spotřebitelů

12. 11. 2013. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: ČOI)
Ve třetím čtvrtletí pokračovaly kontroly České obchodní inspekce (ČOI) u prodeje zboží a služeb sjednávaných prostřednictvím internetu. V tomto období bylo zkontrolováno 250 e-shopů a 188 z nich porušilo obecně závazné právní předpisy. Čtěte více