ČOI udělila pokuty ve výši 1,2 milionu korun
Porušení předpisů v kontrolovaných obchodech spočívalo v neseznámení spotřebitele s cenou zboží, nesprávným účtováním a také to, že obchodníci slibovali vyšší slevu, než jakou pak ve skutečnosti účtovali. Další podnikatelé nedodrželi informační povinnosti nebo neplnili zákonem stanovené povinnosti při vyřizování reklamací.
Kontrolní akce probíhala na celém území České republiky bez ohledu na formu nabídky a prodeje zboží a poskytování služeb, včetně kontrol internetových obchodů. Z celkového počtu 1 332 kontrol bylo zjištěno porušení obecně závazných právních předpisů v 451 případech (tj. u 33,9 procenta kontrolovaných subjektů).
V průběhu 1. čtvrtletí se též na ČOI obrátilo s podněty týkajícími se slev celkem 145 spotřebitelů. Šetření ČOI pak v 17 případech předmět jejich podání plně nebo částečně potvrdilo, případně bylo zjištěno jiné porušení povinností. Dalších 5 podání je stále v šetření a 5 podnětů bylo postoupeno jiným příslušným orgánům dozoru.
Na základě zjištěných porušení zákona bylo dosud pravomocně uloženo 305 pokut v celkové výši 1 182 000 Kč. Struktura pokut podle formy jejich uložení a jednotlivých inspektorátů je uvedena v následující tabulce. Pokuty v některých případech zohledňují také další porušení zjištěná v průběhu kontrol zaměřených na výprodeje a akční slevy a mohou se tak projevit i v jiných kontrolních akcích.
Co do četnosti, nejčastěji zjišťovali inspektoři ČOI porušení zákona o ochraně spotřebitele - 85,6 procenta všech zjištěných porušení. Ustanovení § 12, jež upravuje povinnost prodávajícího informovat spotřebitele o ceně prodávaných výrobků nebo poskytovaných služeb v souladu s cenovými předpisy, bylo porušeno ve 181 případech (tj. 29,4 procenta všech zjištění).
Dalším nedostatkem bylo porušování informačních povinností prodávajících při nabídce a prodeji výrobků a služeb. Porušení těchto ustanovení zákona bylo zjištěno ve 159 případech (25,8 procenta).
V rámci kontrolní akce byl vydán zákaz prodeje výrobků, které nesplňovaly svým značením podmínky pro uvedení na trh, a to v celkovém množství 4056 ks. Hodnota zakázaného zboží činila 769 535 Kč. Zákaz používání vydali inspektoři též na 67 neověřených měřidel.
Uložené sankce | ||||||||||
Inspektorát | pokuta na místě | příkaz na místě | příkaz | správní řízení | Celkem | |||||
počet | výše | počet | výše | počet | výše | počet | výše | počet | výše | |
Středočeský a Hl. město Praha | 0 | 0 | 9 | 15 000 | 8 | 75 000 | 1 | 10 000 | 18 | 100 000 |
Jihočeský a Vysočina | 6 | 8 000 | 19 | 26 000 | 5 | 47 000 | 0 | 0 | 30 | 81 000 |
Plzeňský a Karlovarský | 6 | 3 500 | 39 | 48 000 | 34 | 293 000 | 0 | 0 | 79 | 344 500 |
Ústecký a Liberecký | 13 | 8 000 | 26 | 31 500 | 2 | 23 000 | 2 | 25 000 | 43 | 87 500 |
Královéhradecký a Pardubický | 4 | 3 500 | 14 | 15 000 | 27 | 109 000 | 2 | 19 000 | 47 | 146 500 |
Jihomoravský a Zlínský | 2 | 2 000 | 25 | 27 000 | 8 | 95 500 | 4 | 149 000 | 39 | 273 500 |
Moravskoslezský a Olomoucký | 7 | 7 000 | 21 | 22 000 | 21 | 120 000 | 0 | 0 | 49 | 149 000 |
Celkem | 38 | 32 000 | 153 | 184 500 | 105 | 762 500 | 9 | 203 000 | 305 | 1 182 000 |
Výsledky kontrolní akce potvrdily, že při výprodejích a akčních slevách jsou spotřebitelé často nepravdivě informováni o cenách výrobků po slevě. Tyto slevy jim nejsou účtovány a při informování o „výhodných nákupech“ užívají prodejci často klamavých obchodních praktik, kdy slevy nedosahují deklarované výše. Spotřebitelům v této souvislosti Česká obchodní inspekce doporučuje, aby při tzv. výhodných nákupech porovnali ceny s konkurencí, vzali v úvahu zákaznický komfort, případně poskytovaný servis a zvážili, zda je koupě skutečně tak výhodná, jak se je snaží prodávající přesvědčit. Také by neměli zapomínat, že pro zboží ve slevě platí stejná pravidla pro uvedení na trh jako na ostatní zboží, tj. povinnost vybavení výrobků potřebnými informacemi v českém jazyce, a ani délka záruční doby nemůže být z důvodu snížené ceny nijak omezována.