ČOI: Tři čtvrtiny e-shopů s nedostatky

9. 12. 2014. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: ČOI)
Dotaz, na který odpovídají pracovníci ČOI snad nejčastěji, je, jak se pozná poctivý nebo bezpečný e-shop. I přesto, že univerzální rada neexistuje, je několik zásad, které by měli spotřebitelé dodržovat – kromě ceny zboží nebo služby by je měla zajímat identifikace prodejce a nabízené obchodní podmínky, včetně způsobu platby a termínu dodání.
Foto: Freeimages.com

O tom, že tato doporučení mají své opodstatnění, svědčí výsledky kontrol internetového obchodování ve 3. čtvrtletí. „Naši inspektoři zjistili porušení jednoho či více ustanovení obecně závazných právních předpisů ve třech čtvrtinách kontrol vytipovaných e-shopů. Nejčastěji se setkali s užitím nekalých obchodních praktik, konkrétně s neposkytováním zákonem stanovených informací, dále s uváděním neúplných či jinak zavádějících údajů o prodávajícím, o podmínkách uzavření smlouvy nebo o uplatnění práv z této smlouvy vyplývajících,“ řekl Mojmír Bezecný, ústřední ředitel ČOI. V hodnoceném období nabylo právní moci 191 pokut ve výši téměř 1,3 milionu korun.

Inspektoři ČOI v rámci této kontrolní akce celoročně monitorují elektronické obchodování prostřednictvím internetu a v případě nedostatků ukládají opatření, jejichž cílem je eliminace zjištěného nežádoucího jednání, které může snížit důvěru spotřebitelů a jejich zájem o tuto jinak velmi perspektivní formu obchodování.

V období od 1. 7. 2014 do 30. 9. 2014 bylo v rámci kontrolní akce provedeno celkem 221 kontrol, zaměřených především na plnění povinností, vyplývajících prodávajícím ze zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele a dalších obecně závazných právních předpisů, jejichž dodržování je předmětem dozorové činnosti České obchodní inspekce. Počty kontrol provedených jednotlivými inspektoráty jsou uvedeny v následující tabulce.

Výsledky kontrol e-shopů – 3. čtvrtletí 2014

 

Inspektorát

počet kontrol

kontroly se zjištěním

zjištěná porušení v %

 
 

Středočeský a Hl. město Praha

48

32

66,7 %

 

Jihočeský a Vysočina

25

21

84,0 %

 

Plzeňský a Karlovarský

23

10

43,5 %

 

Ústecký a Liberecký

23

19

82,6 %

 

Královéhradecký a Pardubický

21

19

90,5 %

 

Jihomoravský a Zlínský

39

31

79,5 %

 

Moravskoslezský a Olomoucký

42

33

78,6 %

 

Celkem

221

165

74,7 %

 

 

Jak vyplývá z uvedené tabulky, porušení obecně závazných právních předpisů bylo zjištěno při 165 kontrolách, což představuje 74,7 %. Výsledný vysoký poměr kontrol, při kterých byly zjištěny nedostatky, však nelze považovat za objektivní obraz stavu elektronického obchodování v České republice. Je výsledkem průběžného monitoringu nabídky a služeb nabízených prostřednictvím internetu inspektory ČOI, a také cílených kontrol internetových prodejců, u nichž lze na základě monitorování předpokládat, že při své činnosti mohou porušovat obecně závazné právní předpisy. Při těchto kontrolách jsou také využívány informace a podání poskytované České obchodní inspekci spotřebitelskou veřejností.

Ve 3. čtvrtletí ČOI přijala celkem 1 087 podání spotřebitelů, z nichž v 10 % šetřených podnětů prokázali inspektoři porušení povinností v dozorové pravomoci ČOI. Z větší části se však podání týkala oblastí, které upravuje občanský zákoník, a spotřebitelé se tak mohou domoci svých práv pouze soudní cestou. V 17 případech se podání vztahovala k fiktivním firmám s falešnou identitou, dalších 45 podání bylo postoupeno jiným kontrolním orgánům dle příslušnosti a cca 50 podání je řešeno.

Porušení zákona o ochraně spotřebitele a dalších předpisů

Stejně jako v předcházejících obdobích bylo při provedených kontrolách nejčastěji zjišťováno porušení povinností stanovených prodávajícímu zákonem č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, přičemž většina zjištěných nedostatků je charakteristická právě pro prodej prostřednictvím prostředků elektronického obchodování, zejména e-shopů.

  • porušení zákazu užívání některé z forem nekalých obchodních praktik bylo zjištěno ve 138 případech, tj. ve 46,6 % kontrol. Ve většině z nich se jednalo o neposkytnutí zákonem stanovených informací, případně o poskytnutí neúplných či jinak zavádějících údajů, ať již o prodávajícím, o podmínkách uzavření smlouvy nebo o uplatnění práv z této smlouvy vyplývajících 
  • další prodávajícími často porušovanou povinností bylo poskytování řádných informací o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění práva z vadného plnění, spolu s údaji o tom, kde lze reklamaci uplatnit, což nebylo splněno v 83 případech, tj. 28 % kontrol
  • opakované nedostatky byly rovněž zjišťovány v dodržování formálních náležitostí přijetí a vyřízení reklamace, včetně dodržení zákonem stanovené lhůty k vyřízení reklamace, které byly zjištěny v 31 případech, tj. 10,5 % kontrol
  • ostatní ustanovení zákona o ochraně spotřebitele byla porušována v menším rozsahu (např. neseznámení s cenou – 16 případů, řádné označení výrobků informacemi v českém jazyce nebo piktogramy – 5 případů, porušení zásad poctivosti prodeje – 3 případy).

Na základě zjištěných porušení obecně závazných právních předpisů nabylo ve sledovaném období právní moci celkem 191 pokut v hodnotě 1 261 000 Kč.

Závěr

Výsledky kontrol internetového obchodování za 3. čtvrtletí roku 2014 ukazují, že se situace v dodržování povinností stanovených zákonem o ochraně spotřebitele nelepší. Z poznatků inspektorů také vyplývá, že ani po téměř roční účinnosti nového občanského zákoníku (zák. č. 89/2012 Sb.), stále ještě řada prodávajících v obchodních podmínkách svých e-shopů na tuto novou úpravu spotřebitelských práv neodkazuje. Trvalý nápor spotřebitelských podnětů, které ČOI prověřuje, však současně potvrzuje, že možnosti nákupu přes internet využívá stále více spotřebitelů, aniž by respektovali alespoň základní zásady bezpečného nákupu: to znamená, že by je kromě ceny zboží nebo služby měla zajímat identita prodejce a obchodní podmínky, včetně způsobu platby a termínu dodání zboží. A pokud nakupují v e-shopu poprvé, mohly by jim v rozhodování napomoci i zkušenosti dalších kupujících, zveřejněné na webu. Přes tyto nedostatky považuje Česká obchodní inspekce obchodování prostřednictvím internetu, včetně obchodování na sociálních sítích, za perspektivní formu prodeje, bude jí i nadále věnovat náležitou pozornost a postihovat protiprávní jednání prodávajících, kterým poškozují práva spotřebitelů.

Štítky: 

Podobné články

Úspěšný prodejce potřebuje propojenou komunikační síť

19. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Konecta )
Digitální technologie transformovaly způsob, jakým zákazníci interagují s prodejci. Studie odhalují, že většina klientů dnes při nákupu využije hned několik online i offline komunikačních kanálů. To zvyšuje tlak na prodejce, kteří jsou nuceni poskytovat plynulé a konzistentní služby napříč všemi platformami. V ten moment přichází na scénu strategie omnichannel. Čtěte více

Česká e-commerce zakončila první kvartál roku se 4% růstem

18. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
První čtvrtletí roku 2024 přineslo pokračující vzestup v oblasti e-commerce. Podle dat společnosti Heureka Group se po úspěšném závěru předchozího roku podařilo udržet pozitivní trend a první kvartál roku skončil s celkovým růstem tržeb o 4 % ve srovnání s předchozím rokem. Mírně se také zvýšila průměrná hodnota objednávky na 1 512 Kč. Čtěte více

Češi se nebojí zkoušet nové e-shopy a svoji ekonomickou situaci vnímají lépe

17. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Loajalita zákazníků v on-line prostředí je každým rokem silnější a pro e-shopy důležitá. I tak mají nadále nové kvalitní internetové obchody slibnou šanci na trhu uspět. Jak totiž ukázal výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK), čtyři z deseti internetových nakupujících jen v letošním prvním čtvrtletí vybrali pro svůj nákup z jejich pohledu dosud nevyzkoušený e-shop. Čtěte více

ShopRoku 2023 zná své vítěze

16. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Už popatnácté nákupní rádce Heureka.cz vyhlásil vítěze soutěže ShopRoku. Nejoblíbenější je největší český e-shop Alza.cz, speciální cenu Heureky získalo české hračkářství Hugo chodí bos, udržitelným e-shopem roku je Elis design. Výhercem kategorie Visa Special Award pro e-shopy zapojené do Heureka Marketplace je mall.cz. Ocenění za kvalitu získal knihobot.cz. Čtěte více