ČOI loni udělila e-shopům pokuty za 2,3 milionu korun
Vezmeme-li v úvahu poměrně vysoký počet provedených kontrol, pak zjištění ČOI svědčí o zcela nevyhovující připravenosti velké části prodávajících plnit povinnosti vyžadované právními předpisy pro tuto specifickou, perspektivní a spotřebiteli stále více preferovanou formu nákupu.
Řada kontrol byla provedena po předchozí vyhledávací činnosti inspektorů a také na základě podání nespokojených spotřebitelů, jichž se obrátilo na ČOI 2 500. Kontroly potvrdily oprávněnost těchto podání v 18 procent případů.
Součástí kontrol internetových obchodů byly rovněž kontroly, zaměřené na nabídku a prodej výrobků porušujících některá práva duševního vlastnictví, tzv. padělků, a zvláštní pozornost byla věnována i problematice internetového prodeje mobilních telefonů s dodatečně nahranou češtinou, na jejichž prodejce také směřovala častá podání a dotazy spotřebitelů.
Uložená opatření a sankce
Na základě zjištěných porušení obecně závazných právních předpisů bylo v rámci kontrolní akce pravomocně uloženo za sledované období 620 pokut v celkové výši 2 328 700 Kč. Pokuty se pohybovaly od několika set korun do 30 000 Kč. Struktura pokut a jejich výše podle inspektorátů, které je uložily, je uvedena v následující tabulce.
Výsledky kontrol | |||
Inspektorát | počet kontrol | počet zjištění | zjištění v % |
Středočeský a Hl. město Praha | 201 | 159 | 79,10% |
Jihočeský a Vysočina | 78 | 50 | 64,10% |
Plzeňský a Karlovarský | 102 | 53 | 52% |
Ústecký a Liberecký | 113 | 79 | 69,90% |
Královéhradecký a Pardubický | 98 | 83 | 84,70% |
Jihomoravský a Zlínský | 237 | 170 | 71,70% |
Moravskoslezský a Olomoucký | 192 | 155 | 80,70% |
Celkem | 1 021 | 749 | 73,40% |
Nejčastěji zjištěná porušení
1. Nekalé obchodní praktiky: Nejvíce zjištění se při kontrolách internetového prodeje týkalo porušení zákona o ochraně spotřebitele. Charakteristickým porušením při prodeji prostřednictvím prostředků komunikace na dálku bylo užití nekalých obchodních praktik, zejména pak klamavých obchodních praktik – 564 zjištění (tj. 50,4 procenta). Ve většině případů se jednalo o neposkytnutí zákonem stanovených informací, případně o poskytnutí neúplných či jinak zavádějících údajů - o prodávajícím, o podmínkách uzavření smlouvy, nebo o uplatnění práv z této smlouvy vyplývajících.
2. Reklamace a rozpor věci s kupní smlouvou: Druhým nejvíce porušovaným ustanovením byla povinnost prodávajícího řádně informovat spotřebitele o podmínkách uplatnění práva z odpovědnosti za vady výrobků a služeb, včetně podmínek uplatnění rozporu s kupní smlouvou – 341 zjištění (tj. 30,5 procenta).
3. Nepřijetí nebo nevyřízení reklamace ve lhůtě: Mezi nejčastěji zjišťované nedostatky pak ještě patřilo nedodržování povinností, stanovených prodávajícímu pro přijetí a vyřízení reklamace, včetně nedodržování zákonem stanovené lhůty (30 dnů) k vyřízení reklamace – 73 zjištění (6,5 procenta).
Počet, struktura a výše sankcí | ||||||||||
Inspektorát | pokuta na místě | příkaz na místě | příkaz | správní řízení | celkem | |||||
počet | výše | počet | výše | počet | výše | počet | výše | počet | výše | |
Středočeský a Hl. město Praha | 0 | 0 | 16 | 46 000 | 73 | 875 000 | 17 | 176 000 | 106 | 1 097 000 |
Jihočeský a Vysočina | 1 | 2 000 | 35 | 53 000 | 9 | 44 000 | 2 | 5 500 | 47 | 104 500 |
Plzeňský a Karlovarský | 0 | 0 | 28 | 52 000 | 13 | 36 000 | 1 | 2 000 | 42 | 90 000 |
Ústecký a Liberecký | 1 | 500 | 51 | 58 700 | 15 | 58 500 | 2 | 25 000 | 69 | 142 700 |
Královéhradecký a Pardubický | 0 | 0 | 49 | 73 000 | 24 | 125 000 | 2 | 6 000 | 75 | 204 000 |
Jihomoravský a Zlínský | 1 | 1 000 | 57 | 89 000 | 67 | 209 000 | 20 | 86 500 | 145 | 385 500 |
Moravskoslezský a Olomoucký | 0 | 0 | 82 | 113 000 | 52 | 180 000 | 2 | 12 000 | 136 | 305 000 |
Celkem | 3 | 3 500 | 318 | 484 700 | 253 | 1 527 500 | 46 | 313 000 | 620 | 2 328 700 |
Závěrem
Výsledky kontrolní akce potvrdily, že obchodování prostřednictvím internetu je nepochybně velmi perspektivní oblastí uzavírání spotřebitelských smluv na národní i na mezinárodní úrovni. Vyžaduje však ze strany kontrolního orgánu, tj. České obchodní inspekce, trvalou kontrolní pozornost a ze strany zákazníků schopnost rozlišit na základě poskytovaných informací e-shop, který si zaslouží jejich důvěru, od rizikového, jemuž jde pouze o získání peněz, nikoliv o dodržení uzavřené smlouvy.
Doporučení ČOI koncovým zákazníkům
Spotřebitelé by se měli vyvarovat neuvážených nákupů v neověřených nebo anonymních e-shopech, které lákají na podezřele nízké ceny. Aby se nestali jejich obětí, Česká obchodní inspekce spotřebitelům doporučuje:
- věnujte náležitou pozornost identifikaci e-shopu, ve kterém si chcete objednat zboží nebo službu, včetně adresy jeho sídla;
- seznamte se pečlivě se všemi obchodními podmínkami, a to před uzavřením smlouvy
- neplaťte neprověřenému dodavateli přímo, před dodáním zboží, požadujte dodání zboží na dobírku nebo plaťte na odběrním místě, tj. proti předání zboží;
- průběžně sledujte reference (diskuse) o serióznosti e-shopů, v nichž chcete nakupovat;
- nepodceňte nikdy kontrolu identity prodávajícího, včetně sídla společnosti, neboť za e-mailovou adresou s koncovkou CZ se může ukrývat i společnost se sídlem mimo země Evropské unie, od níž je vymáhání plnění uzavřené kupní smlouvy i jakýchkoliv dalších nároků velmi problematické;
- mějte na paměti, že nesplnění smluvních podmínek dodavatelem je vymahatelné pouze soudní cestou.