ČOI loni udělila e-shopům pokuty za 2,3 milionu korun

27. 2. 2012. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: ČOI)
V období od 1. 1. do 31. 12. 2011 bylo inspektory ČOI provedeno celkem 1 021 kontrol, při nichž bylo ověřováno plnění informačních povinností, stanovených všem, kdo prodávají zboží nebo nabízejí služby přes internet. Porušení obecně závazných právních předpisů bylo zjištěno u 73,4 procenta e-shopů.
Foto: Sxc.hu

Vezmeme-li v úvahu poměrně vysoký počet provedených kontrol, pak zjištění ČOI svědčí o zcela nevyhovující připravenosti velké části prodávajících plnit povinnosti vyžadované právními předpisy pro tuto specifickou, perspektivní a spotřebiteli stále více preferovanou formu nákupu.

Řada kontrol byla provedena po předchozí vyhledávací činnosti inspektorů a také na základě podání nespokojených spotřebitelů, jichž se obrátilo na ČOI 2 500. Kontroly potvrdily oprávněnost těchto podání v 18 procent případů.

Součástí kontrol internetových obchodů byly rovněž kontroly, zaměřené na nabídku a prodej výrobků porušujících některá práva duševního vlastnictví, tzv. padělků, a zvláštní pozornost byla věnována i problematice internetového prodeje mobilních telefonů s dodatečně nahranou češtinou, na jejichž prodejce také směřovala častá podání a dotazy spotřebitelů.

Uložená opatření a sankce

Na základě zjištěných porušení obecně závazných právních předpisů bylo v rámci kontrolní akce pravomocně uloženo za sledované období 620 pokut v celkové výši 2 328 700 Kč. Pokuty se pohybovaly od několika set korun do 30 000 Kč. Struktura pokut a jejich výše podle inspektorátů, které je uložily, je uvedena v následující tabulce.

Výsledky kontrol
Inspektorátpočet kontrolpočet zjištěnízjištění v %
Středočeský a Hl. město Praha20115979,10%
Jihočeský a Vysočina785064,10%
Plzeňský a Karlovarský1025352%
Ústecký a Liberecký1137969,90%
Královéhradecký a Pardubický988384,70%
Jihomoravský a Zlínský23717071,70%
Moravskoslezský a Olomoucký19215580,70%
Celkem1 02174973,40%

Nejčastěji zjištěná porušení

1. Nekalé obchodní praktiky: Nejvíce zjištění se při kontrolách internetového prodeje týkalo porušení zákona o ochraně spotřebitele. Charakteristickým porušením při prodeji prostřednictvím prostředků komunikace na dálku bylo užití nekalých obchodních praktik, zejména pak klamavých obchodních praktik – 564 zjištění (tj. 50,4 procenta). Ve většině případů se jednalo o neposkytnutí zákonem stanovených informací, případně o poskytnutí neúplných či jinak zavádějících údajů - o prodávajícím, o podmínkách uzavření smlouvy, nebo o uplatnění práv z této smlouvy vyplývajících.

2. Reklamace a rozpor věci s kupní smlouvou: Druhým nejvíce porušovaným ustanovením byla povinnost prodávajícího řádně informovat spotřebitele o podmínkách uplatnění práva z odpovědnosti za vady výrobků a služeb, včetně podmínek uplatnění rozporu s kupní smlouvou – 341 zjištění (tj. 30,5 procenta).

3. Nepřijetí nebo nevyřízení reklamace ve lhůtě: Mezi nejčastěji zjišťované nedostatky pak ještě patřilo nedodržování povinností, stanovených prodávajícímu pro přijetí a vyřízení reklamace, včetně nedodržování zákonem stanovené lhůty (30 dnů) k vyřízení reklamace – 73 zjištění (6,5 procenta).

Počet, struktura a výše sankcí
Inspektorátpokuta na místěpříkaz na místěpříkazsprávní řízenícelkem
početvýšepočet výšepočet výšepočetvýšepočetvýše
Středočeský a Hl. město Praha001646 00073875 00017176 0001061 097 000
Jihočeský a Vysočina12 0003553 000944 00025 50047104 500
Plzeňský a Karlovarský002852 0001336 00012 0004290 000
Ústecký a Liberecký15005158 7001558 500225 00069142 700
Královéhradecký a Pardubický004973 00024125 00026 00075204 000
Jihomoravský a Zlínský11 0005789 00067209 0002086 500145385 500
Moravskoslezský a Olomoucký0082113 00052180 000212 000136305 000
Celkem33 500318484 7002531 527 50046313 0006202 328 700

Závěrem

Výsledky kontrolní akce potvrdily, že obchodování prostřednictvím internetu je nepochybně velmi perspektivní oblastí uzavírání spotřebitelských smluv na národní i na mezinárodní úrovni. Vyžaduje však ze strany kontrolního orgánu, tj. České obchodní inspekce, trvalou kontrolní pozornost a ze strany zákazníků schopnost rozlišit na základě poskytovaných informací e-shop, který si zaslouží jejich důvěru, od rizikového, jemuž jde pouze o získání peněz, nikoliv o dodržení uzavřené smlouvy.

Doporučení ČOI koncovým zákazníkům

Spotřebitelé by se měli vyvarovat neuvážených nákupů v neověřených nebo anonymních e-shopech, které lákají na podezřele nízké ceny. Aby se nestali jejich obětí, Česká obchodní inspekce spotřebitelům doporučuje:

- věnujte náležitou pozornost identifikaci e-shopu, ve kterém si chcete objednat zboží nebo službu, včetně adresy jeho sídla;
- seznamte se pečlivě se všemi obchodními podmínkami, a to před uzavřením smlouvy
- neplaťte neprověřenému dodavateli přímo, před dodáním zboží, požadujte dodání zboží na dobírku nebo plaťte na odběrním místě, tj. proti předání zboží;
- průběžně sledujte reference (diskuse) o serióznosti e-shopů, v nichž chcete nakupovat;
- nepodceňte nikdy kontrolu identity prodávajícího, včetně sídla společnosti, neboť za e-mailovou adresou s koncovkou CZ se může ukrývat i společnost se sídlem mimo země Evropské unie, od níž je vymáhání plnění uzavřené kupní smlouvy i jakýchkoliv dalších nároků velmi problematické;
- mějte na paměti, že nesplnění smluvních podmínek dodavatelem je vymahatelné pouze soudní cestou.

Štítky: 

Podobné články

Foto: Freeimages.com

ČOI může pomáhat při řešení sporů

8. 2. 2016. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Od prvního února platí nová právní úprava pro řešení spotřebitelských sporů. Kromě České obchodní inspekce pomohou také Český telekomunikační úřad, Energetický regulační úřad a Finanční arbitr. Čtěte více
Foto: Freeimages.com

ČOI: Internetoví prodejci spotřebitele stále klamou

5. 9. 2014. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: ČOI)
Kontroly České obchodní inspekce (ČOI) prokázaly, že kontrolované e-shopy nejčastěji neposkytly úplné, přesné nebo pravdivé informace o nabízených produktech, o obchodních podmínkách nebo zamlčely důležité informace, které mohly zásadním způsobem ovlivnit rozhodnutí spotřebitele o uzavření smlouvy. Čtěte více
Foto: SXC.hu

ČOI za slevy udělila pokuty za 2,4 milionu korun

28. 11. 2013. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: ČOI)
Absence regulace výprodejních a slevových akcí umožňuje, aby v českých obchodech byly nabízeny nejrůznější akční slevy a „výhodné nákupy“ po celý rok. Proto je také tento obchodníky oblíbený marketingový trik celoročně Českou obchodní inspekcí monitorován. Čtěte více
Foto: SXC.hu

ČOI: Nové e-shopy porušují práva spotřebitelů

12. 11. 2013. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: ČOI)
Ve třetím čtvrtletí pokračovaly kontroly České obchodní inspekce (ČOI) u prodeje zboží a služeb sjednávaných prostřednictvím internetu. V tomto období bylo zkontrolováno 250 e-shopů a 188 z nich porušilo obecně závazné právní předpisy. Čtěte více