Co si lidé neuvědomují
- 16. 11. 2010
- 1 min
Obliba sociálních sítí, např. Facebooku nebo Twitteru, stále stoupá. Pro mnoho lidí je to příjemná a hlavně nezávazná zábava, díky níž se mohou jednoduše spojit se svými přáteli, ale také hledat nové známosti. Má to však i řadu úskalí. Uživatelé, nejčastěji z řad mládeže, o sobě i svých zájmech často prozradí víc, než je vhodné a mnohdy i únosné. Přístup k vybraným informacím na sociálních sítích lze sice omezit, ale lidé o tom buď nevědí, nebo této možnosti často nevyužívají.
Možná právě proto spustila společnost Ataxo službu, která je schopna sociální sítě v České republice monitorovat a dodávat zájemcům z řad marketingových agentur určitý počet zvolených výrazů, které se na sociálních sítích objevují, a jejich počet. Připomíná mi to tak trochu „velkého bratra“ – většina uživatelů sociálních sítí si totiž vůbec neuvědomuje, že jde o to, co napíšou a jaké názory sledují.
Marketingové a podobné agentury mají z nové služby nepochybně radost. Pro ně je to prostředek, jak se dovědět, o čem si lidé píšou, a tyto informace potom výhodně využít. Běžným uživatelům sociálních sítí by možná pomohlo dávat si pozor na ústa – mám na mysli, co píšu a jak to píšu.
Při této příležitosti jsem si zavzpomínal na dobu před mnoha lety, kdy jsem byl na vojně a na každém armádním telefonním aparátu byl nápis „nepřítel naslouchá“. Potom by se možná řada uživatelů nejen sociálních sítí přestala divit, jak mohly marketingové a propagační agentury přijít na to či ono a vnucovat jim určité výrobky.