České firmy zaostávají ve využívání umělé inteligence

14. 10. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: SAS Institute)
Využívá umělé inteligence u českých firem je pod průměrem Evropské unie. Podle aktuálních dat Eurostatu využívá umělou inteligenci v České republice šest procent firem s více než deseti zaměstnanci. Evropský průměr je sedm procent. Přitom intenzivnější nasazování technologií AI podporuje nejen ekonomický růst, ale i konkurenceschopnost podniků.

Mezi jednotlivými státy Evropské unie jsou výrazné rozdíly. Nejrozšířenější jsou technologie umělé inteligence v Irsku, kde je zavádění AI třikrát rychlejší než evropský průměr (23 %). Na ocase žebříčku je možná překvapivě Litva.

„Umělou inteligenci a strojové učení se zpracováním velkých objemů dat využívají české firmy nejen pro analýzu zákaznického chování za účelem automatizace a lepší obsluhy klientů přes digitální kanály, ale také na prevenci podvodů, řízení rizik či na zlepšení kvality výroby. Největší potenciál v blízké budoucnosti má umělá inteligence ve finančním sektoru,“ uvedl Petr Šlajchrt, country director SAS Institute pro Českou republiku.

Ze sedmi procent podniků, které v EU nástroje umělé inteligence nasadily, využívají dvě procenta firem strojové učení pro interní analýzu velkých objemů dat. Další dvě procenta nasadily chatboty nebo virtuální asistenty schopné se zákazníky samostatně komunikovat a dvě procenta využívají roboty, kteří dokáží autonomně provádět některé úkony, například čištění prostor nebo třídění skladových položek. Zbývající procento firem analyzuje velké objemy data s pomocí rozpoznávání a zpracování přirozené lidské řeči.

Firmy by si měly samy uvědomit přínosy a nezbytnost intenzivnějšího využívání analýzy dat a umělé inteligence. Pro mnohé podniky je to jedna z mála oblastí, kde se mohou odlišit a získat konkurenční výhodu, a to nejen na lokálním, ale také na nadnárodním trhu. Očekávám, že tyto technologie projdou v nejbližších letech obrovským rozmachem,“ doplnil Petr Šlajchrt.

Obrazová galerie:

Podobné články

Martina Vlčková, CCO v SWS

Martina Vlčková (ALSO/SWS): Naše nabídka se výrazně rozšířila

2. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing a ALSO/SWS)
S Martinou Vlčkovou, CCO v SWS, jsme při příležitosti letošního ALSO Cloud Summitu v Hradci Králové hovořili o aktuálním dění v této společnosti. Z rozhovoru se třeba dozvíte, jak se firmě aktuálně daří, jaké má plány do budoucna, kam by se chtěla posouvat a jak by se chtěla profilovat směrem k resellerům. Čtěte více
Ředitel společnosti Konecta pro Českou republiku Jan Nedělník

Konecta: Globální hráč s technologickým přesahem

4. 6. 2025. (redaktor: Reseller Magazine OnLine, zdroj: Konecta )
Jak dnes vypadá moderní outsourcing zákaznické péče? O proměnách oboru, přínosech automatizace i výzvách více uvedl ředitel společnosti Konecta pro Českou republiku Jan Nedělník. Čtěte více

Celosvětové výdaje na GenAI letos dosáhnou 644 miliard dolarů

7. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Gartner)
IT ředitelé musí v roce 2025 počítat s rostoucími výdaji na GenAI, které budou podpořeny lepšími základními modely i všeobecně rostoucí poptávkou po produktech AI. Čtěte více
Zleva Denisa Arslanianová a Veronika Schieblová

Denisa Arslanianová a Veronika Schieblová (Samsung): Je důležité nezaspat dobu

13. 3. 2025. (redaktor: Michala Benešovská, zdroj: DCD Publishing a Samsung)
Denisa Arslanianová a Veronika Schieblová patří do marketingového a PR týmu společnosti Samsung. Z rozhovoru se například dozvíte, jak všestranná je integrace AI v podání Samsungu, jaké jsou nejnovější funkce v jejich produktech a také se seznámíte s trendy v přijetí AI mezi zákazníky v Česku a na Slovensku. Čtěte více