České firmy mají ve využívání AI velkou rezervu

1. 2. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Seyfor)
Téměř polovina zaměstnanců (46 %), kterým by umělá inteligence usnadnila a zefektivnila práci, o této možnosti zatím příliš neslyšela, 12 % dokonce vůbec. Podle průzkumu společnosti Seyfor 35 % oslovených ještě nikdy nevyužilo nejznámější nástroj AI – ChatGPT, který může pomoci např. při přípravě textů či analýz.

Výzkum, který vznikl ve spolupráci s agenturou MNFORCE, se zaměřil na znalost a využívání ChatGPT, nejpopulárnějšího nástroje umělé inteligence. Osloveni byli programátoři, vývojáři, IT analytici a konzultanti, UX a web designeři, obchodní manažeři, konzultanti a zástupci, a dále pracovníci z marketingu, reklamy a PR. Ti, kteří již mají s ChatGPT zkušenosti, ho nejčastěji využili nebo pravidelně využívají pro vyhledávání informací (37 %), jeho pomoc při vytvoření kreativního obsahu někdy využilo jen 22 % respondentů a 15 % ho využilo při vytváření textů pro internetové stránky nebo blogy.

Hodnocení ChatGPT ze strany uživatelů a skromné plány na 2024 

Jen 10 % z oslovených hodnotí své zkušenosti s ChatGPT jako extrémně dobré, naproti tomu více než polovina těch, kteří ho již vyzkoušeli, označili užitek z tohoto nástroje jako průměrný (41 %), slabý (9 %) nebo žádný (1 %). Na otázku, zda oslovení plánují v nadcházejících měsících využívat umělou inteligenci ke své práci, odpovědělo 26 % tak, že se o této možnosti v jejich společnosti zatím nemluví, a 32 % se domnívá, že možnost využít nástroje umělé inteligence nemá. Firmy tak dostávají jasný signál, že je na čase začít o zefektivnění práce pomocí AI otevřeně komunikovat a tuto Pandořinu schránku otevřít.

Výsledky našeho průzkumu ukázaly, že nástroje umělé inteligence nejsou využívány zdaleka tolik, jak se o tom ‚šušká‘. AI nabízí dnes již široké a praktické možnosti využití, se kterými neumí většina lidí ve firmách zatím efektivně pracovat, a to mnohdy i proto, že “neví, co neví”. Firmy, které s AI pracují, získávají pomalu ale jistě konkurenční výhodu, která se může stát brzy propastnou a bude těžké ji dohánět. Zde se proto otevírá obrovská možnost pro externí konzultanty, o kterých uvažuje dle průzkumu 44 % respondentů a 23 % oslovených je přímo plánuje využít. Klíčem k úspěchu je podle mého názoru soubor několika věcí – aby zaměstnanci adoptovali AI jako pomocníka při své práci, poznali současné možnosti a limity umělé inteligence, získávali pozitivní zkušenosti a v neposlední řadě vnímali AI jako příležitost se posunout a ztratili obavy z toho, že je AI připraví o práci,“ okomentoval výsledky průzkumu Lukáš Gross, business development manager společnosti Seyfor.  

Dvě misky vah – obavy a víra v pokrok  

To potvrzuje i fakt, že skoro polovina oslovených (49 %) se bojí bezpečnostních hrozeb plynoucích z využívání umělé inteligence pro práci. Zbylých 51 % odpovědělo, že inovacím a pokroku v této oblasti věří, přestože část z nich je nevyužívá.

Češi jsou na druhou stranu přesvědčeni, že umělá inteligence má v jejich firmě budoucnost, a to především při využití v IT, marketingu, obchodu a výzkumu. Lehce přes polovinu respondentů (51 %) věří, že při efektivním využití by nástroje umělé inteligence byly přínosem při rychlém zpracování informací, 46 % v nich vidí možnost zvýšení efektivity práce, 41 % si dokáže představit vliv na zlepšení služeb, které poskytuje jejich společnost zákazníkům a řada respondentů vidí potenciál ve zvýšení přesnosti, pokroku při vývoji nových produktů a služeb a v mnoha dalších procesech.

Průzkum potvrzuje, že rok 2024 bude v oblasti využití prvků umělé inteligence ve firemní sféře českého byznysu přelomový. Firmy, které se nyní rozhodnou implementovat do procesů vhodné nástroje a zainvestují do školení i osvěty svých zaměstnanců, se posunou výrazně kupředu. Zároveň by měly stanovit jasná pravidla využívání AI a provést audit již individuálně zaměstnanci využívaných AI nástrojů ve společnosti. Se stávajícím týmem, firemními informacemi a daty budou připraveni zvládat lépe práci i vyhodnocovat nové příležitosti. To je pomyslný zdvižený prst pro společnosti, které budou dále vyčkávat a otálet,“ uzavřel Gross ze Seyforu.

Průzkum agentury MNForce pro společnost Seyfor proběhl v září 2023 v České republice a na Slovensku. Osloveno bylo cca 500 odpovědných pracovníků z IT sektoru.

Podobné články

Konference Umělá inteligence v IT infrastruktuře: reálné scénáře a zkušenosti z praxe

23. 10. 2025. (redaktor: Reseller Magazine OnLine, zdroj: Exponet)
Umělá inteligence přestává být experimentem a stává se součástí běžné IT infrastruktury. Jak ji efektivně nasadit, řídit a zabezpečit v reálném provozu, ukáže odborná konference Umělá inteligence v IT infrastruktuře 2025, která se uskuteční 11. listopadu 2025 v pražském hotelu Grandior. Čtěte více
Chester Wisniewski, CISO ve společnosti Sophos

Agentní AI v prohlížečích: Nová vrstva bezpečnostních rizik

20. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Sophos)
Rozvoj agentní umělé inteligence přináší do světa internetu zásadní změnu. Pro podniky to znamená zejména nutnost zhodnotit, jaké dopady může mít zavádění těchto nástrojů do pracovního prostředí. Čtěte více
Petr Ondráš, manažer komerční divize společnosti ASUS pro ČR a SR

Petr Ondráš: ASUS je značka, která chce s partnery skutečně růst

29. 9. 2025. (redaktor: Michala Benešovská, zdroj: DCD Publishing)
ASUS už dávno není jen značka pro koncové uživatele – podle Petra Ondráše, šéfa komerční divize společnosti ASUS pro Českou republiku a Slovensko, dnes společnost nabízí kompletní portfolio pro školy, firmy i veřejnou správu a otevírá resellerům nové příležitosti v éře AI a digitalizace. V rozhovoru Petr Ondráš prozradil více o trendech i o výhodách partnerské spolupráce. Čtěte více

Počítače s AI budou do konce roku 2025 tvořit 31 % veškerých prodejů

5. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Gartner)
Podle společnosti Gartner budou počítače s nativní podporou umělé inteligence (AI) do konce roku 2025 představovat 31 % celosvětového trhu. Celkem by se jich mělo letos prodat 77,8 milionů kusů. Čtěte více