České firmy mají ve využívání AI velkou rezervu

1. 2. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Seyfor)
Téměř polovina zaměstnanců (46 %), kterým by umělá inteligence usnadnila a zefektivnila práci, o této možnosti zatím příliš neslyšela, 12 % dokonce vůbec. Podle průzkumu společnosti Seyfor 35 % oslovených ještě nikdy nevyužilo nejznámější nástroj AI – ChatGPT, který může pomoci např. při přípravě textů či analýz.

Výzkum, který vznikl ve spolupráci s agenturou MNFORCE, se zaměřil na znalost a využívání ChatGPT, nejpopulárnějšího nástroje umělé inteligence. Osloveni byli programátoři, vývojáři, IT analytici a konzultanti, UX a web designeři, obchodní manažeři, konzultanti a zástupci, a dále pracovníci z marketingu, reklamy a PR. Ti, kteří již mají s ChatGPT zkušenosti, ho nejčastěji využili nebo pravidelně využívají pro vyhledávání informací (37 %), jeho pomoc při vytvoření kreativního obsahu někdy využilo jen 22 % respondentů a 15 % ho využilo při vytváření textů pro internetové stránky nebo blogy.

Hodnocení ChatGPT ze strany uživatelů a skromné plány na 2024 

Jen 10 % z oslovených hodnotí své zkušenosti s ChatGPT jako extrémně dobré, naproti tomu více než polovina těch, kteří ho již vyzkoušeli, označili užitek z tohoto nástroje jako průměrný (41 %), slabý (9 %) nebo žádný (1 %). Na otázku, zda oslovení plánují v nadcházejících měsících využívat umělou inteligenci ke své práci, odpovědělo 26 % tak, že se o této možnosti v jejich společnosti zatím nemluví, a 32 % se domnívá, že možnost využít nástroje umělé inteligence nemá. Firmy tak dostávají jasný signál, že je na čase začít o zefektivnění práce pomocí AI otevřeně komunikovat a tuto Pandořinu schránku otevřít.

Výsledky našeho průzkumu ukázaly, že nástroje umělé inteligence nejsou využívány zdaleka tolik, jak se o tom ‚šušká‘. AI nabízí dnes již široké a praktické možnosti využití, se kterými neumí většina lidí ve firmách zatím efektivně pracovat, a to mnohdy i proto, že “neví, co neví”. Firmy, které s AI pracují, získávají pomalu ale jistě konkurenční výhodu, která se může stát brzy propastnou a bude těžké ji dohánět. Zde se proto otevírá obrovská možnost pro externí konzultanty, o kterých uvažuje dle průzkumu 44 % respondentů a 23 % oslovených je přímo plánuje využít. Klíčem k úspěchu je podle mého názoru soubor několika věcí – aby zaměstnanci adoptovali AI jako pomocníka při své práci, poznali současné možnosti a limity umělé inteligence, získávali pozitivní zkušenosti a v neposlední řadě vnímali AI jako příležitost se posunout a ztratili obavy z toho, že je AI připraví o práci,“ okomentoval výsledky průzkumu Lukáš Gross, business development manager společnosti Seyfor.  

Dvě misky vah – obavy a víra v pokrok  

To potvrzuje i fakt, že skoro polovina oslovených (49 %) se bojí bezpečnostních hrozeb plynoucích z využívání umělé inteligence pro práci. Zbylých 51 % odpovědělo, že inovacím a pokroku v této oblasti věří, přestože část z nich je nevyužívá.

Češi jsou na druhou stranu přesvědčeni, že umělá inteligence má v jejich firmě budoucnost, a to především při využití v IT, marketingu, obchodu a výzkumu. Lehce přes polovinu respondentů (51 %) věří, že při efektivním využití by nástroje umělé inteligence byly přínosem při rychlém zpracování informací, 46 % v nich vidí možnost zvýšení efektivity práce, 41 % si dokáže představit vliv na zlepšení služeb, které poskytuje jejich společnost zákazníkům a řada respondentů vidí potenciál ve zvýšení přesnosti, pokroku při vývoji nových produktů a služeb a v mnoha dalších procesech.

Průzkum potvrzuje, že rok 2024 bude v oblasti využití prvků umělé inteligence ve firemní sféře českého byznysu přelomový. Firmy, které se nyní rozhodnou implementovat do procesů vhodné nástroje a zainvestují do školení i osvěty svých zaměstnanců, se posunou výrazně kupředu. Zároveň by měly stanovit jasná pravidla využívání AI a provést audit již individuálně zaměstnanci využívaných AI nástrojů ve společnosti. Se stávajícím týmem, firemními informacemi a daty budou připraveni zvládat lépe práci i vyhodnocovat nové příležitosti. To je pomyslný zdvižený prst pro společnosti, které budou dále vyčkávat a otálet,“ uzavřel Gross ze Seyforu.

Průzkum agentury MNForce pro společnost Seyfor proběhl v září 2023 v České republice a na Slovensku. Osloveno bylo cca 500 odpovědných pracovníků z IT sektoru.

Podobné články

Jakub Opálka (Salesforce): AI přináší do oblasti CRM systémů zásadní změny

11. 6. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing)
Rozhovor s Jakubem Opálkou, territory managerem společnosti Salesforce, odhaluje vliv umělé inteligence (nejenom) na svět podnikových CRM systémů. Kromě dopadů a využití AI v oblasti CRM platforem jsme hovořili také o bezpečnosti dat, které AI svěřujeme, nebo o vnímání důvěry v digitální éře. Prostor dostalo i působení společnosti Salesforce na českém trhu. Čtěte více

Nová bílá kniha Schneider Electric: Chlazení kapalinami v datových centrech využívajících AI

24. 7. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Schneider Electric)
Společnost Schneider Electric zveřejnila průlomovou bílou knihu zaměřenou na kapalinové chlazení datových center. Dokument s názvem „Řízení kapalinových chladicích systémů v datových centrech využívajících umělou inteligenci“ přichází v době, kdy datová centra čelí náročným výzvám v oblasti tepelného managementu kvůli prudkému růstu poptávky po AI. Čtěte více

Malé a střední firmy jsou v používání umělé inteligence jistější než velké společnosti

19. 7. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Salesforce)
Nedávný průzkum společnosti Salesforce mezi 600 IT profesionály ukázal, že malé a střední podniky (SMB) mají větší důvěru v umělou inteligenci a její přínosy než jejich korporátní protějšky. Dokonce natolik, že se naprostá většina (95 %) IT profesionálů pracujících v malých a středních podnicích cítí naprosto jistě při využívání generativní AI a vidí v této technologii větší příležitost pro růst příjmů. Čtěte více

Případy využití AI ve firemní praxi

18. 7. 2024. (redaktor: Michala Benešovská, zdroj: ASPEN PR)
AI začíná znatelně měnit každodenní kancelářskou práci. Zefektivňuje rutinní úkony, jako je vyplňování dotazníků, generování grafů a reportů, a zároveň nabízí pokročilé funkce, jako je automatický přepis hlasu a překlad v reálném čase. Tyto technologie ušetří zaměstnancům hodiny práce, které pak mohou věnovat odbornějším úkolům. Čtěte více