České firmy mají ve využívání AI velkou rezervu

1. 2. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Seyfor)
Téměř polovina zaměstnanců (46 %), kterým by umělá inteligence usnadnila a zefektivnila práci, o této možnosti zatím příliš neslyšela, 12 % dokonce vůbec. Podle průzkumu společnosti Seyfor 35 % oslovených ještě nikdy nevyužilo nejznámější nástroj AI – ChatGPT, který může pomoci např. při přípravě textů či analýz.

Výzkum, který vznikl ve spolupráci s agenturou MNFORCE, se zaměřil na znalost a využívání ChatGPT, nejpopulárnějšího nástroje umělé inteligence. Osloveni byli programátoři, vývojáři, IT analytici a konzultanti, UX a web designeři, obchodní manažeři, konzultanti a zástupci, a dále pracovníci z marketingu, reklamy a PR. Ti, kteří již mají s ChatGPT zkušenosti, ho nejčastěji využili nebo pravidelně využívají pro vyhledávání informací (37 %), jeho pomoc při vytvoření kreativního obsahu někdy využilo jen 22 % respondentů a 15 % ho využilo při vytváření textů pro internetové stránky nebo blogy.

Hodnocení ChatGPT ze strany uživatelů a skromné plány na 2024 

Jen 10 % z oslovených hodnotí své zkušenosti s ChatGPT jako extrémně dobré, naproti tomu více než polovina těch, kteří ho již vyzkoušeli, označili užitek z tohoto nástroje jako průměrný (41 %), slabý (9 %) nebo žádný (1 %). Na otázku, zda oslovení plánují v nadcházejících měsících využívat umělou inteligenci ke své práci, odpovědělo 26 % tak, že se o této možnosti v jejich společnosti zatím nemluví, a 32 % se domnívá, že možnost využít nástroje umělé inteligence nemá. Firmy tak dostávají jasný signál, že je na čase začít o zefektivnění práce pomocí AI otevřeně komunikovat a tuto Pandořinu schránku otevřít.

Výsledky našeho průzkumu ukázaly, že nástroje umělé inteligence nejsou využívány zdaleka tolik, jak se o tom ‚šušká‘. AI nabízí dnes již široké a praktické možnosti využití, se kterými neumí většina lidí ve firmách zatím efektivně pracovat, a to mnohdy i proto, že “neví, co neví”. Firmy, které s AI pracují, získávají pomalu ale jistě konkurenční výhodu, která se může stát brzy propastnou a bude těžké ji dohánět. Zde se proto otevírá obrovská možnost pro externí konzultanty, o kterých uvažuje dle průzkumu 44 % respondentů a 23 % oslovených je přímo plánuje využít. Klíčem k úspěchu je podle mého názoru soubor několika věcí – aby zaměstnanci adoptovali AI jako pomocníka při své práci, poznali současné možnosti a limity umělé inteligence, získávali pozitivní zkušenosti a v neposlední řadě vnímali AI jako příležitost se posunout a ztratili obavy z toho, že je AI připraví o práci,“ okomentoval výsledky průzkumu Lukáš Gross, business development manager společnosti Seyfor.  

Dvě misky vah – obavy a víra v pokrok  

To potvrzuje i fakt, že skoro polovina oslovených (49 %) se bojí bezpečnostních hrozeb plynoucích z využívání umělé inteligence pro práci. Zbylých 51 % odpovědělo, že inovacím a pokroku v této oblasti věří, přestože část z nich je nevyužívá.

Češi jsou na druhou stranu přesvědčeni, že umělá inteligence má v jejich firmě budoucnost, a to především při využití v IT, marketingu, obchodu a výzkumu. Lehce přes polovinu respondentů (51 %) věří, že při efektivním využití by nástroje umělé inteligence byly přínosem při rychlém zpracování informací, 46 % v nich vidí možnost zvýšení efektivity práce, 41 % si dokáže představit vliv na zlepšení služeb, které poskytuje jejich společnost zákazníkům a řada respondentů vidí potenciál ve zvýšení přesnosti, pokroku při vývoji nových produktů a služeb a v mnoha dalších procesech.

Průzkum potvrzuje, že rok 2024 bude v oblasti využití prvků umělé inteligence ve firemní sféře českého byznysu přelomový. Firmy, které se nyní rozhodnou implementovat do procesů vhodné nástroje a zainvestují do školení i osvěty svých zaměstnanců, se posunou výrazně kupředu. Zároveň by měly stanovit jasná pravidla využívání AI a provést audit již individuálně zaměstnanci využívaných AI nástrojů ve společnosti. Se stávajícím týmem, firemními informacemi a daty budou připraveni zvládat lépe práci i vyhodnocovat nové příležitosti. To je pomyslný zdvižený prst pro společnosti, které budou dále vyčkávat a otálet,“ uzavřel Gross ze Seyforu.

Průzkum agentury MNForce pro společnost Seyfor proběhl v září 2023 v České republice a na Slovensku. Osloveno bylo cca 500 odpovědných pracovníků z IT sektoru.

Podobné články

Jan Bureš, country leader CZ/SK ve Fujitsu

Jan Bureš (Fujitsu): Na éru AI jsme dobře připraveni

5. 9. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing)
S Janem Burešem, country leaderem CZ/SK ve Fujitsu, jsme hovořili o nabídce společnosti pro oblast umělé inteligence. Na následujících řádcích se tak můžete seznámit s produkty a službami Fujitsu pro tento segment, ale i s přístupem společnosti k bezpečnosti dat nebo kooperací s dalšími dodavateli, a hlavně s partnery. Čtěte více

Ve druhém čtvrtletí bylo na AI připraveno 14 % prodaných PC

27. 8. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Canalys)
Podle nejnovějších údajů společnosti Canalys bylo ve 2. čtvrtletí 2024 dodáno 8,8 milionu počítačů s umělou inteligencí. Tato zařízení jsou definována jako stolní počítače nebo notebooky, které obsahují čipovou sadu nebo dedikovaná jádra pro specializované pracovní úlohy AI (například NPU). Čtěte více
Martin Moravec, One Lenovo channel sales leader ve společnosti Lenovo

Lenovo AI: Komplexní strategie a dlouhodobý závazek

7. 8. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing)
Lenovo dnes využívá umělou inteligenci napříč celým svým portfoliem. Integruje ji jak do koncových zařízení, jako jsou počítače nebo chytré telefony, tak i do široké škály infrastrukturních produktů. O současnosti a budoucnosti AI v pojetí společnosti Lenovo jsme mluvili s Martinem Moravcem, který v této společnosti působí jako One Lenovo channel sales leader. Čtěte více

Jakub Opálka (Salesforce): AI přináší do oblasti CRM systémů zásadní změny

11. 6. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing)
Rozhovor s Jakubem Opálkou, territory managerem společnosti Salesforce, odhaluje vliv umělé inteligence (nejenom) na svět podnikových CRM systémů. Kromě dopadů a využití AI v oblasti CRM platforem jsme hovořili také o bezpečnosti dat, které AI svěřujeme, nebo o vnímání důvěry v digitální éře. Prostor dostalo i působení společnosti Salesforce na českém trhu. Čtěte více