Češi v zahraničí hlavně smskují a loví Wi-Fi zdarma

28. 8. 2015. (redaktor: František Doupal, zdroj: Ušetřeno.cz)
Mobilní telefon si s sebou do zahraničí bere 92 % Čechů. K čemu ho v cizině používají? Vedou focení, SMSky a připojení na Wi-Fi. Placené služby zaostávají.

Drtivá většina Čechů neopouští republiku bez mobilního telefonu. Jen 63 % z nich však má v telefonu aktivovaný roaming, a může tedy telefon v zahraničí plnohodnotně využívat. Překvapivě velká část dotázaných (12 %) uvedla, že vůbec neví, zda roaming aktivovaný mají či nikoli. Zbývající čtvrtina roaming aktivovaný nemá.

Nejčastější činností, ke které Češi telefon v zahraničí využívají, je jednoznačně focení, které uvedly dvě třetiny dotázaných. Oblíbený je také poslech hudby a offline navigace. Často uváděnou činností je brouzdání po internetu, které mezi hlavními činnostmi uvedlo 60 % lidí. Internet ale využívají pouze v případě bezplatného přístupu na Wi-Fi - ten je podmínkou pro 72 % dotázaných. Připojení přes data využívá pouze šest procent lidí a celá pětina respondentů navíc uvedla, že si raději poradí bez internetu, než aby řešila, kde a jak se připojit.

Z placených služeb vede jednoznačně posílání SMS, které hojně využívá 65 % dotázaných. Avšak i u SMS téměř polovina respondentů uvedla, že je v zahraničí využívá výrazně méně než doma. To ostatně platí i pro ostatní placené služby, jako je odchozí a příchozí volání, které v zahraničí respondenti výrazně omezují.

Zdrženlivost Čechů ve využívání placených mobilních služeb v zahraničí souvisí s cenami roamingu, které většina dotázaných považuje za příliš vysoké,“ vysvětlil David Nevečeřal z Ušetřeno.cz. Například cenu za volání v zahraničí označilo za spíše drahou až nestydatou téměř 70 % respondentů. Přiměřená či nízká přijde pouhé pětině z nich. S cenou dat je situace podobná – za vysokou ji považuje 75 % respondentů, za přiměřenou či nízkou jen čtyři procenta.

Celých 40 % respondentů navíc přiznalo, že byli v minulosti nemile překvapeni účtem za telefon, který jim po dovolené v zahraničí přišel. Devět procent z nich pak tento nepříjemný šok zažívá podle svých slov prakticky po každé cestě do zahraničí.

Podle Davida Nevečeřala z Ušetřeno.cz výsledky potvrzují fakt, že se Češi o služby, za které platí, příliš nezajímají nebo jim dobře nerozumějí. „Je to stejné jako s volbou běžného tarifu, kdy lidé neví, proč a za co platí, a pak bohužel výrazně přeplácí,“ doplnil Nevečeřal.

Podobné články

IDC snížilo prognózu prodeje chytrých telefonů pro letošní rok

12. 6. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Analytická agentura IDC snížila kvůli vysoké nejistotě na trzích, volatilitě celních tarifů a dalším makroekonomickým problémům včetně vysoké inflace a nezaměstnanosti v některých regionech odhad počtu prodaných chytrých mobilních telefonů. Zatímco ještě v únoru agentura očekávala meziroční růst trhu o 2,3 %, nyní své odhady snížila na 0,6 %. Čtěte více

Evropský trh s chytrými telefony klesl v 1. čtvrtletí 2025 o dvě procenta

2. 6. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Canalys)
Podle nejnovějšího výzkumu společnosti Canalys dodávky chytrých telefonů v Evropě v 1. čtvrtletí 2025 klesly o dvě procenta na 32,4 milionu kusů. Celkový pokles byl způsoben zejména nízkou poptávkou po cenově dostupných zařízeních, protože dodávky high-endových přístrojů naopak dosahovaly rekordních čísel. Čtěte více

Celosvětový trh s chytrými telefony v 1. čtvrtletí 2025 vzrostl o 1,5 %

24. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Podle údajů společnosti IDC vzrostl celosvětový prodej chytrých telefonů v prvním čtvrtletí roku 2025 meziročně o 1,5 % na 304,9 milionu kusů. Trh s chytrými telefony si vedl v souladu s prognózami IDC, současná obchodní válka mezi USA a Čínou a volatilita cel však způsobuje obavy ohledně dalšího vývoje. Čtěte více
Zleva Denisa Arslanianová a Veronika Schieblová

Denisa Arslanianová a Veronika Schieblová (Samsung): Je důležité nezaspat dobu

13. 3. 2025. (redaktor: Michala Benešovská, zdroj: DCD Publishing a Samsung)
Denisa Arslanianová a Veronika Schieblová patří do marketingového a PR týmu společnosti Samsung. Z rozhovoru se například dozvíte, jak všestranná je integrace AI v podání Samsungu, jaké jsou nejnovější funkce v jejich produktech a také se seznámíte s trendy v přijetí AI mezi zákazníky v Česku a na Slovensku. Čtěte více