Češi na internetu srovnávají zboží, ale již jej tolik nekontrolují v kamenných obchodech

11. 2. 2015. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Zákazníci nakupující zboží přes internet často využívají cenové srovnávače nebo si přímo vybírají mezi svými oblíbenými e-shopy. Na kontrolu vybraného zboží do kamenných obchodů se ale vydávají stále méně.
Foto: Freeimages.com

Rozhodování mezi nabídkou několika e-shopů, které si sám nakupující najde, taková je cesta k objednávce zboží pro 30 % internetových zákazníků. Dalších 25 % pak začne porovnáním cen pomocí specializovaných srovnávačů – až potom zjišťují více o obchodu, který nabízí nejlevnější možnost koupě vybraného produktu. Ve svém oblíbeném e-shopu rovnou začne 16 % spotřebitelů.

Čtvrtina nakupujících začíná přímo od nejvýhodnější ceny, jak jí nabídnou srovnávače. Další ale vybírají mezi obchody, pro které se rozhodnou sami či nakupují přímo ve svých nejoblíbenějších,“ shrnul výkonný ředitel APEK Jan Vetyška a dodal „To jen potvrzuje, jak důležitý je pro internetové obchodníky spokojený zákazník – rád se do kvalitního e-shopu vrátí.

Důvěra v nakupování po internetu a dobré zkušenosti naopak potvrzují zajímavý pohled na strategii výběru zboží. Zatímco ještě v roce 2012 si občas zašlo zboží do kamenného obchodu prohlédnout a vyzkoušet 56 % nakupujících, loni už to bylo jen 46 %. Téměř vždy pak takový postup volí jen pět procent nakupujících. „Čím dál méně zákazníků vyráží do běžných obchodů na „obhlídku“. E-shopy v poslední době hodně zapracovaly na vizuálním i informačním komfortu, navíc mají důvěru spotřebitelů. Ti tedy rovnou objednávají vybrané produkty bez dalšího váhání,“ doplnil Vetyška.

Výzkum připravila Asociace pro elektronickou komerci ve spolupráci s agenturou Mediaresearch na vzorku 1 750 respondentů české internetové populace. 

Štítky: 

Podobné články

České e-shopy využívají internetová tržiště ve velkém, tržby zde ale často nepřesáhnou ani 10 %

6. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Seyfor)
Více než polovina českých a slovenských e-shopů prodává své zboží přes některý marketplace, který působí na lokálním trhu. A další se na to chystají. Jenže zkušenosti těch, kteří tuto cestu už vyzkoušeli, jsou velmi rozpačité. Čtěte více

Česká e-commerce ve druhém čtvrtletí vzrostla o 8 %, nejsilnějším měsícem byl červen

30. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Po slabším dubnu zažila tuzemská e-commerce scéna v květnu oživení, které vyvrcholilo silným červnovým růstem. Ten byl poháněn především nákupy spojenými s příchodem letní sezóny a dovolených. Stabilní zůstává průměrná výše objednávky i vysoká míra spokojenosti zákazníků. Čtěte více

Češi jsou při nákupech impulsivnější, radost z utrácení se ale nevrací a trh deformují slevy

28. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Jak se vyvíjí běžný zákazník českých e-shopů? A co si z toho mají odnést obchodníci? Nová sonda Skip Pay ukazuje, že po letech přestáváme být při nakupování ve vleku ekonomické situace a vracíme se k impulsivnějším nákupům. Zároveň ale překvapivě klesá loajalita a také důvěra v obchodníky. A hlavně – radost z nakupování a utrácení se stále nevrací tam, kde byla před inflační vlnou. Čtěte více

Průměrná měsíční on-line útrata na e-shopech v červnu rostla. Muži utráceli víc než ženy

25. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Jak utráceli Češi v červnu v e-shopech? Na to se opět ve svém pravidelném výzkumu mezi spotřebiteli ptala Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Jak ukázaly odpovědi on-line zákazníků, bylo to v meziročním srovnání opět víc než vloni. I nadále tak pokračuje pozitivní trend letošních e-commerce prodejů. Čtěte více