Češi kartou platí rádi, v počtu terminálů je však ČR daleko za Evropou

8. 4. 2015. (redaktor: František Doupal, zdroj: Visa)
Přestože Češi platí kartou rádi, vybavenost obchodů terminály je stále nízká. V počtu terminálů je ČR dokonce za některými částmi Evropy až 20 let pozadu.
Foto: Freeimages.com

V České republice aktuálně připadá zhruba deset platebních terminálů na tisíc obyvatel a v průměru jedna platební karta na osobu. Statisticky se tak ČR ocitá mezi svými sousedy: Polsko a Slovensko jsou na tom hůře z hlediska počtu terminálů, Rakousko a Německo naopak vedou v obou ukazatelích.

„V České republice jsme ke konci roku 2014 evidovali 110 308 platebních terminálů, což meziročně představuje nárůst o 16 procent. Pokud bychom se však chtěli dostat na průměr evropské „sedmadvacítky“, museli bychom počet terminálů navýšit bezmála o 90 procent
a počet karet o 60 procent. To nám při současných trendech zabere nějakých 15, respektive 20 let,“
odhadl Marcel Gajdoš, regionální manažer Visa Europe pro Českou republiku a Slovensko.

Přibližně stejně dlouho nejspíše potrvá, než se Česká republika dostane na evropskou úroveň v poměru plateb u obchodníků a výběru z bankomatů. Zatímco v Evropě podle statistik představují 84 % transakcí platby u obchodníků a 16 % karetních transakcí výběry z bankomatů, u českých majitelů karet je tento poměr výrazně odlišný – výběry z bankomatů představují celých 55 % transakcí na jednu kartu. Liší se i průměrná výše útraty u obchodníka: zatímco Evropan nakoupí za 1 320 korun, Čech kartou zaplatí kolem 780 korun.

„Český trh má v oblasti placení kartou obrovský prostor pro další rozvoj. Navzdory celosvětovým trendům stále často dostává přednost hotovost – ať už kvůli nedostatečnému pokrytí platebními terminály, či proto že si Češi především v určitých oblastech jednoduše nezvykli karty využívat. S ohledem na některé evropské statistiky by se klidně dalo říct, že jsme časově asi o jednu generaci pozadu,“ shrnul Gajdoš.

Český trh skýtá značný potenciál zejména v oblasti dalšího rozvoje akceptace platebních karet. V tomto pohledu spatřuje Visa Europe velký prostor především v oblasti cestování, obchodů a restaurací. „V těchto sektorech se míra vybavenosti platebními terminály pohybuje mezi 20 a 25 procenty. Možnosti růstu jsou tedy značné,“ přibližuje Marcel Gajdoš.

Podobné články

Marcel Gajdoš, regionální manažer Visa pro Česko a Slovensko

Pět faktů o bezkontaktních a mobilních platbách

28. 4. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: VISA)
Stále více lidí přichází na chuť bezkontaktním a mobilním platbám a používají je i při běžných nákupech. Dali jsme proto dohromady několik zajímavostí o moderních platbách s Visa – ať už jde o platby kartou, mobilem nebo chytrými hodinkami. Čtěte více

Mobilem místo peněženky platí velká část Čechů

3. 3. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: Vodafone)
Rychlejší, jednodušší a hygieničtější. Mobilním telefonem platí za zboží a služby rovná polovina lidí ve věku 25 až 34 let, kteří vlastní v tuzemsku chytrý telefon. A napříč generacemi je to více než třetina, ukázala studie Češi v síti od společnosti Kantar, kterou má společnost Vodafone k dispozici. Čtěte více

Odložené platby raketově mění chování zákazníků na českých e-shopech

28. 1. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: Reshoper)
Zhruba 60 - 70 % započatých objednávek zákazníků na českých e-shopech dnes končí opuštěním košíku. Při obratu necelých 160 miliard korun, kterého loni dosáhla česká e-commerce, hovoříme o potenciální „ztrátě“ až 240 miliard korun. Důvodem jsou podle analýzy společnosti MALL Pay špatně zvolené platební metody, nevhodně odkomunikovaná cena za dopravu nebo povinná registrace. Čtěte více

PSD2 – jen heslo už nestačí. Budou nákupy na e-shopech složitější?

9. 8. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: VISA)
Zákazníci nejen českých e-shopů se od 14. září letošního roku dočkají vylepšeného zabezpečení svých plateb. V platnost vstoupí evropská směrnice o platebních službách PSD2 a její principy silného ověření klienta (SCA). To přinese zásadní změny v ověřování online plateb. Heslo už stačit nebude, a kromě jednorázových přístupových kódů budou zákazníci naplno využívat biometrické technologie. Čtěte více