Češi kartou platí rádi, v počtu terminálů je však ČR daleko za Evropou

8. 4. 2015. (redaktor: František Doupal, zdroj: Visa)
Přestože Češi platí kartou rádi, vybavenost obchodů terminály je stále nízká. V počtu terminálů je ČR dokonce za některými částmi Evropy až 20 let pozadu.
Foto: Freeimages.com

V České republice aktuálně připadá zhruba deset platebních terminálů na tisíc obyvatel a v průměru jedna platební karta na osobu. Statisticky se tak ČR ocitá mezi svými sousedy: Polsko a Slovensko jsou na tom hůře z hlediska počtu terminálů, Rakousko a Německo naopak vedou v obou ukazatelích.

„V České republice jsme ke konci roku 2014 evidovali 110 308 platebních terminálů, což meziročně představuje nárůst o 16 procent. Pokud bychom se však chtěli dostat na průměr evropské „sedmadvacítky“, museli bychom počet terminálů navýšit bezmála o 90 procent
a počet karet o 60 procent. To nám při současných trendech zabere nějakých 15, respektive 20 let,“
odhadl Marcel Gajdoš, regionální manažer Visa Europe pro Českou republiku a Slovensko.

Přibližně stejně dlouho nejspíše potrvá, než se Česká republika dostane na evropskou úroveň v poměru plateb u obchodníků a výběru z bankomatů. Zatímco v Evropě podle statistik představují 84 % transakcí platby u obchodníků a 16 % karetních transakcí výběry z bankomatů, u českých majitelů karet je tento poměr výrazně odlišný – výběry z bankomatů představují celých 55 % transakcí na jednu kartu. Liší se i průměrná výše útraty u obchodníka: zatímco Evropan nakoupí za 1 320 korun, Čech kartou zaplatí kolem 780 korun.

„Český trh má v oblasti placení kartou obrovský prostor pro další rozvoj. Navzdory celosvětovým trendům stále často dostává přednost hotovost – ať už kvůli nedostatečnému pokrytí platebními terminály, či proto že si Češi především v určitých oblastech jednoduše nezvykli karty využívat. S ohledem na některé evropské statistiky by se klidně dalo říct, že jsme časově asi o jednu generaci pozadu,“ shrnul Gajdoš.

Český trh skýtá značný potenciál zejména v oblasti dalšího rozvoje akceptace platebních karet. V tomto pohledu spatřuje Visa Europe velký prostor především v oblasti cestování, obchodů a restaurací. „V těchto sektorech se míra vybavenosti platebními terminály pohybuje mezi 20 a 25 procenty. Možnosti růstu jsou tedy značné,“ přibližuje Marcel Gajdoš.

Podobné články

Nová podoba odložených plateb: Skip Pay zavádí balíčky služeb, zvyšuje limity i úroveň zabezpečení

26. 3. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Nízká loajalita zákazníků, aktuální odliv zhruba šesti procent obratů od českých zákazníků do zahraničí, ale také rostoucí tlak na bezpečnost a nechuť platit předem za zboží v zabalené krabici. Česká e-commerce se probírá do „nové reality“, v níž by mohla výrazně větší roli hrát i tzv. odložená platba. Čtěte více

Rostoucí množství podvodů v e-commerce zvyšuje oblibu odložených plateb

5. 2. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Situace v české e-commerce výrazně mění vnímání funkce odložených plateb – jejich obliba meziročně vzrostla takřka o pětinu. Podle Skip Pay, jednoho z českých poskytovatelů této služby v průběhu Vánoc využívalo odloženou platbu dokonce až 47,5 % zákazníků, a to i jako pojistku bezproblémového nákupu. Pomohlo také to, že odložená platba začíná zajímat i menší e-shopy. Čtěte více

Platební trendy v roce 2024: Rychlost, plynulost, bezpečnost a možnost „platit po svém“

3. 1. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Nejenom česká e-commerce scéna prochází neustálým vývojem. Zákazníci se museli v loňském roce např. přizpůsobit vyšším životním nákladům a mají některé nové potřeby, kterým musí obchodníci jít naproti, chtějí-li uspět. Prim hraje stále cena, zákazníci jsou ale nyní náročnější i na služby, zabezpečení a inovace. Čtěte více

Šest trendů, které budou e-shopům formovat vánoční sezónu

29. 9. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Přestože nás od vánočních kampaní dělí ještě několik týdnů, na straně e-shopů už by měly být přípravy v plném proudu. A již nyní je jasné, že letošní sezona bude opět v mnoha ohledech unikátní. Kde se mohou e-shopy učit od předchozích let a jen vylepšovat stávající procesy a kde se naopak musí pustit do neprobádaných končin, kde štěstí přeje odvážným (ale i připraveným)? Čtěte více