Celosvětový prodej osobních počítačů ve 3. čtvrtletí mírně klesl

16. 10. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Přestože globální ekonomika vykazuje známky oživení, celosvětové dodávky osobních počítačů se podle společnosti IDC během třetího čtvrtletí roku 2024 meziročně snížily o 2,4 % na 68,8 milionu kusů.

Za mírným zpomalením prodeje v uplynulém kvartálu IDC vidí faktory jako rostoucí náklady a doplňování zásob distributorů a prodejců.

„Poptávka po osobních počítačích bezpochyby vzrostla mezi spotřebiteli i komerčními zákazníky,“ řekl Jitesh Ubrani, manažer výzkumu v IDC. „Velká část poptávky se však stále soustředila na pouze na základní, cenově dostupná zařízení. Z části i kvůli tomu, že se pořizovali nové počítače v souvislosti s nástupem žáků a studentů do škol. Přesto se však očekává, že nové počítače s umělou inteligencí, jako jsou zařízení třídy Copilot+, spolu s očekávanými novinkami od společnosti Apple pomohou v nadcházejících měsících i prodejům v prémiového segmentu.“

„Očekáváme, že umělá inteligence se stane všudypřítomnou někdy na konci tohoto desetiletí, ale její náběh na masový trh bude trvat déle, než se očekávalo, a to až do roku 2026,“ uvedl viceprezident výzkumu v IDC Linn Huang. „Příští rok bude z velké části o vývoji softwaru a hledání případů použití a cílových skupin pro hardware s umělou inteligencí.“

Globální prodej osobních PC ve 3. čtvrtletí 2024 (v milionech kusů)
VýrobceProdej 3Q24Tržní podíl (%)Prodej 3Q23Tržní podíl (%)Meziroční změna (%)
Lenovo16,5241622,73
HP Inc.13,619,713,519,50,4
Dell9,814,310,314,5-4
ASUS5,57,95710
Apple5,37,8710-24,2
Acer4,56,64,36,14,4
Ostatní13,619,714,420,4-5,6
Celkem68,810070,5100-2,4

Komerční poptávka mimo sektor vzdělávání zůstala také silná, protože mnoho podniků začalo obnovovat své počítače kvůli plánovanému ukončení podpory systému Windows 10. Klíčové trhy, jako je Japonsko, zaznamenaly ve třetím kvartálu roku 2024 dvouciferný růst a stojí v čele tohoto přechodu. IDC ale očekává, že v příštích čtvrtletích budou následovat i ostatní trhy.

„Po dvou čtvrtletích mírného růstu si trh dal před nákupním obdobím na konci roku určitou pauzu,“ řekl Bryan Ma, viceprezident společnosti IDC. „V současném geopolitickém prostředí přetrvávají rizika poklesu prodeje, ale myslíme si, že v příštím roce bude působit dostatek pozitivních faktorů, aby trh dosáhl mírného jednociferného růstu.“

Podobné články

Trh podnikových WLAN sítí vzrostl ve druhém čtvrtletí roku 2025 o 13,2 %

16. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Podle výsledků průzkumu společnosti IDC vzrostl celosvětový prodej komponentů bezdrátových lokálních sítí (WLAN) pro podniky ve druhém čtvrtletí roku 2025 meziročně o 13,2 % a dosáhl hodnoty 2,6 miliardy USD, čímž navázal na růstový trend trhu z předchozího kvartálu. Čtěte více

Agentní AI v příštích letech ovládne rozpočty firem na IT

28. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Agentická umělá inteligence bude podle IDC v příštích pěti letech dominovat růstu firemních rozpočtů na IT. V roce 2029 do ní budou podniky investovat přibližně 1,3 biliionu dolarů. Bezprecedentní růstová prognóza navíc signalizuje transformaci IT od softwaru k produktům a službám založeným na umělé inteligenci. Čtěte více

Prodej tabletů ve 2. čtvrtletí 2025 vzrostl o 13,1 %

11. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Podle údajů IDC vzrostly celosvětové dodávky tabletů ve druhém čtvrtletí roku 2025 meziročně o 13,1 % na celkových 38,3 milionu kusů. Trh tak navázal na pozitivní vývoj prodeje z prvního čtvrtletí. Hlavními tahouny růstu byly výměna starších zařízení za nová způsobená dobíhajícími produktovými cykly, zvětšování skladových zásob před zavedením cel nebo podpora vzdělávacích projektů v Číně. Čtěte více

Celosvětový prodej smartphonů ve 2. čtvrtletí stagnoval

22. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Navzdory globální nejistotě a slabé poptávce v Číně se celosvětový prodej chytrých telefonů ve druhém čtvrtletí tohoto roku zvýšil v objemu o jedno procento. Výrobci se klesající prodeje snaží kompenzovat vyššími cenami, které chtějí v očích zákazníků ospravedlnit integrací funkcí na bázi umělé inteligence i do cenově dostupnějších zařízení. Čtěte více