Budoucnost rozvodných sítí: Grid jako digitální platforma, energetika jako síťová ekonomika.

24. 7. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: Gartner)
Analytik Gartneru Žarko Sumić představil na brífinku pro české a slovenské publikum vizi dalšího směřování energetiky – utility se podle Sumiće díky digitalizaci, rychlému rozmachu spotřebitelských energetických technologií a rostoucí distribuovanosti zdrojů promění z dodavatelů energií v provozovatele platforem pro sdílení energetických zdrojů.

Svět energetiky se mění: vlastnictví zdrojů zde, podobně jako v jiných odvětvích, již není jediným či primárním způsobem tvorby přidané hodnoty. Na jeho místo nastupuje Metcalfův zákon (síťový efekt), který se s postupující digitalizací šíří z virtuálního do fyzického světa – jeho klasickými příklady jsou obchodní modely založené na práci s informacemi (Uber, Airbnb) umožňující snadný přístup ke zboží a službám, tedy síťová (či sdílená) ekonomika.

CET, tedy spotřebitelské energetické technologie, dosáhly vůči rozvodným sítím parity – znamená to, že dnes dává koncovým zákazníkům smysl stavět své vlastní zdroje namísto nákupu z rozvodné sítě,“ zdůraznil Dr. Sumić nejpodstatnější změnu paradigmatu. Není to ale pochopitelně změna jediná – zásadní roli v energetice hrají tzv. 4D-síly: Decentralizace (zejména rozvoj OZE), dekarbonizace (odstavení velkých „fosilních“ zdrojů), digitalizace (nové možnosti řízení, obchodování apod.) a demokratizace (zmíněný rozvoj CET).

To vše povede podle Sumiće k zásadní proměně rozvodných sítí – toho jak jsou provozovány a zejména monetizovány: „Rozvodné sítě se stanou fyzickou infrastrukturou pro digitální byznys utilit – internet energií, tedy digitálně zprostředkovaný model dodávání energie pracující na otevřené infrastruktuře, podobně jako internet.“ Provozovatelé distribučních sítí se podle Sumiće v takovém modelu stávají ekvivalentem logistické firmy odpovědné za fyzické dodání elektronů nakoupených v prostředí online platformy. Mění se také cenový model – namísto nákladů navýšených o marži vychází z reálné ceny za dodání elektřiny a příplatku za „hustotu provozu“, tedy podobně jako u služeb typu Uber.

Na straně dodavatelů může jít o komunity či tzv. prosumery s vlastním OZE, například solárním systémem, kteří hledají atraktivnější uplatnění svých přebytků, než je prostý výkup (zejména v případě omezení či ukončení dotací). Na straně zákazníků jednoduše ti, kdo mohou na novém způsobu nákupu energií vydělat (ušetřit) – včetně velkých komerčních či průmyslových odběratelů. Prvními provozovateli platforem se pak nejspíše stanou hráči, kteří již provozují digitální platformy v jiných segmentech – zejména tzv. digitální obři. Vše ale pochopitelně závisí také na vývoji v regulatorní oblasti – jedním z prvních míst, kde už o změnách předpisů a pravidel, jež by podobný model umožnily uvažují, je podle Dr. Sumiće americký stát New York.

Štítky: 

Podobné články

Datové centrum pod hladinou oceánu

28. 10. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing a Microsoft)
Ponořit datové centrum na mořské dno může na první pohled vypadat jako šílený nápad, za kterým byste hledali Elona Muska nebo jiné jemu podobné revolucionáře. Pokud se ale na Project Natick, za kterým ve skutečnosti nestojí nikdo jiný než Microsoft, podíváme podrobněji, zjistíme, že to má celou řadu praktických výhod. Čtěte více

Jak COVID promění e-commerce a on-line prodej

20. 10. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: Gartner)
Lídři odpovědní za aplikace a IT musí chápat dopady fenoménů jako je bezkontaktní prodej, vizuální konfigurování, živý prodej B2B, konzumerizace a podniková tržiště, aby odpovídajícím způsobem nastavili digitální investiční priority. Čtěte více

Trendy v tiskárnách a multifunkcích v polovině roku 2020

29. 9. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing)
Tiskárny a multifunkce jsou nedílnou součástí drtivé většiny firem, úřadů i domácností. Spolu se spotřebním materiálem jsou navíc také velmi důležitým prodejním artiklem. Jak se trh vyvíjí a jaké trendy můžeme v době, kterou stále výrazně ovlivňuje současná koronavirová situace, sledovat nebo již brzy očekávat? Čtěte více
Sean Taylor, vedoucí oddělení pro maloobchodní řešení, Panasonic Business

Jak pomáhají technologie s oživováním maloobchodu?

14. 9. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: Panasonic)
Maloobchod v Česku i EU se začíná vzpamatovávat z koronaviru. Mohlo to být horší. Jak se Evropa vzpamatovává z uzavírání obchodů a dalších institucí kvůli pandemii, objevují se první známky oživení maloobchodu, které jsou minimálně zpočátku spíše ve tvaru V než ve tvaru U. Čtěte více