Brandy (a trendy) letošního roku
- 21. 9. 2009
- 1 min
Řeč není o alkoholu, jak by se mohlo z nadpisu zdát, třebaže zapít kvalitním brandy dobrý oběd – nebo úspěšný obchod – určitě není marné. Good Brands Report 2009 se nazývá zpráva americké výzkumné agentury PSFK. Ta nechala odborníky z různých sektorů i zemí zhodnotit, které globální značky (tedy „brandy“) lze považovat za opravdu „dobré“. Alespoň v jejich vnímání. Oslovení experti posuzovali tři aspekty: inovativnost produktů, ohleduplnost k životnímu prostředí a „sociální spolupráci“ (mj. početnou komunitu příznivců).
Hodnoceny nebyly jen značky z oblasti ICT, přesto právě ty doslova převálcovaly zástupce ostatních segmentů. Posuďte sami: zvítězil Google, druhou příčku obsadil Apple a do první desítky pronikly i pátý Amazon, šestý Facebook, osmý Twitter a desátý Skype.
Co z toho všeho vyplývá? Evidentní je kupříkladu trend, kdy je v dnešním podnikání čím dál důležitější onen třetí hodnocený aspekt – v silné fanouškovské komunitě jsou např. Google či Apple (a samozřejmě Facebook nebo Twitter) pro ostatní vzorem. Zajímavé také je, že v Top 10 není nikdo z deseti největších globálních zadavatelů reklamy. Ne snad že by reklama a propagace značky celkově ztrácela na významu, ale stále intenzivněji se uplatňují sofistikovanější – často finančně méně náročné, zato promyšlenější – marketingové postupy.
Třetí a poslední zjištění, které na tomto omezeném prostoru můžeme uvést? Značky se stále více „virtualizují“, méně záleží na konkrétním, hmatatelném produktu. Příkladem budiž opět Google, ale i Facebook, Twitter nebo Skype. Prakticky z ničeho (respektive z garáže, chcete-li) je dnes možné díky internetu vytvořit celosvětově úspěšný fenomén. A uživatelé, spíše než produkt sám o sobě, oceňují užitečnost i komplexnost nabízené služby. Poučné!