AI v práci zakazuje 24 % českých firem, 38 % její využití podporuje

17. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: eD system)
Téměř čtyři z deseti firem podporují své zaměstnance v používání umělé inteligence při práci. Na opačném pólu stojí 24 % zaměstnavatelů, kteří pracovní využití umělé inteligence zakazují. Polovina zástupců firem si myslí, že se v nich umělá inteligence do pěti let stane nedílnou součástí pracovního procesu.

České firmy se otevírají práci s pomocí umělé inteligence. Hned 38 % dotázaných uvádí, že jejich firma podporuje své zaměstnance v používání umělé inteligence v pracovním procesu. Umělé inteligenci jsou nejotevřenější středně velké firmy, podle oborů pak ty podnikající ve službách.

Vedle podporovatelů má umělá inteligence mezi českými firmami i podstatný podíl odpůrců. Výslovně svým zaměstnancům její využití v práci zakazuje téměř čtvrtina firem (24 %). Nejpřísnější pravidla aplikují velké firmy s více než 250 zaměstnanci.

Nezanedbatelná část firem zůstává vůči umělé inteligenci rezervovaná, ale ještě více podniků už využívá její benefity. Lidé postupně nacházejí způsoby, jak umělou inteligenci začlenit do své práce a zvýšit tak svou efektivitu – třeba tak, že jí přenechají rutinní úkoly a sami tak získají čas na specializované úkoly s vysokou přidanou hodnotou,“ uvedla Lucie Adámková, produktová manažerka IT distributora eD system, který průzkum zadal.

Rozdíly podle regionů i operačních systémů

V postoji k umělé inteligenci existují velké rozdíly mezi regiony. Zatímco v Praze podporuje své zaměstnance v jejím využití v práci více než polovina firem (52 %), ve Zlínském a Jihočeském kraji to je jen lehce přes čtvrtinu (26 %). Míra podpory umělé inteligence v práci se liší také podle toho, který operační systém firmy na svých počítačích provozují. Zatímco mezi těmi používajícími Windows 10 deklaruje podporu využití umělé inteligence 37 % dotázaných, u firem používajících Windows 11 je to 45 %.

To, jaký operační systém firma používá, má vliv na rychlost zavádění nástrojů umělé inteligence do pracovních procesů. Windows 11 integrují umělou inteligenci přímo na systémové úrovni. Uživatelé tak mají mnoho příležitostí se s ní setkat a zjistit, jak jim může pomoci. Díky tomu jsou jejímu využití otevřenější,“ vysvětlila Lucie Adámková. Proto podle ní míra využití umělé inteligence pravděpodobně ještě naroste, až letos 14. října skončí podpora operačního systému Windows 10 a firmy podle očekávání hromadně přejdou na Windows 11.

Příležitost být v práci efektivnější

Velká část zástupců českých firem vidí v umělé inteligenci velký potenciál pro pracovní využití. Dvě třetiny (66 %) respondentů průzkumu jsou přesvědčené o tom, že umělá inteligence dokáže pracovníkům výrazně šetřit čas. O tom, že se umělá inteligence do pěti let stane nedílnou součástí pracovního procesu, je přesvědčená polovina dotázaných.

Umělá inteligence se rychle stává součástí programů a nástrojů, se kterými firmy každodenně pracují. Nejprve to byly grafické programy, kde umělá inteligence umožnila snadné generování a retušování obrázků. „Dnes si už ale nachází cestu prakticky všude. Skvělým příkladem je osobní asistent Copilot, který uživatelé najdou i v kancelářském balíku Microsoft 365, kde jim pomůže shrnout dlouhé dokumenty, najít zajímavá data v tabulce nebo třeba navrhnout odpověď na e-mail,“ popsala Lucie Adámková.

Trh se přizpůsobuje

Na nástup nástrojů umělé inteligence začali reagovat i výrobci hardwaru. V nových počítačích se tak stále častěji objevují NPU čipy (Neural Processing Unit), které umožňují energeticky efektivní chod nástrojů umělé inteligence přímo na zařízení, tedy bez využití vzdálených cloudových serverů. Pro tvůrce softwaru i jejich uživatele to otevírá široké spektrum nových možností.

Informace vyplývají z průzkumu společnosti eD systém mezi IT specialisty v českých firmách, který proběhl prostřednictvím nástroje Ipsos Instant Research.

Profilová karta firmy

eD system a.s.

eD system a.s.

eD system a.s. patří mezi největší distributory IT a výpočetní techniky v České republice. Společnost se nyní výrazně uplatňuje v celém regionu Česko – Slovensko – Polsko. V současné době úspěšně expanduje i do dalších zemí EU. Portfolio nabízených produktů zahrnuje úplný sortiment IT trhu, tedy více než 500 značek nejvýznamnějších světových výrobců, přes 135 000 produktů a umožňuje odběratelům nakoupit vše potřebné "pod jednou střechou“. Společnost disponuje skladem o rozloze 20 000 m2 a špičkovým logistickým zázemím s více než 16 000 druhy produktů k okamžitému dodání.

Zobrazit detail firmy

Podobné články

Agentní AI firmám nepomůže sama. CIO ji musí vést s jasným cílem

4. 8. 2025. (redaktor: Reseller Magazine OnLine, zdroj: Salesforce)
Agentní AI přináší firmám nový typ digitálních kolegů. Jde o samostatné systémy, které zvládnou řešit úkoly, rozhodovat a dosahovat výsledků bez neustálého dohledu člověka. Pokud ji firmy dokáží správně uchopit, může jim agentní AI výrazně zrychlit provoz, zlepšit zákaznickou zkušenost a ušetřit náklady. Čtěte více

Globální výdaje koncových uživatelů na modely GenAI letos dosáhnou 14,2 miliardy USD

28. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Gartner)
Celosvětové výdaje koncových uživatelů na generativní modely AI (GenAI) v roce 2025 podle Gartneru letos vyšplhají na 14,2 miliardy dolarů. Výdaje na specializované modely GenAI, specifické pro konkrétní oblasti, letos dosáhnou 1,1 miliardy dolarů. Čtěte více
Martina Vlčková, CCO v SWS

Martina Vlčková (ALSO/SWS): Naše nabídka se výrazně rozšířila

2. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing a ALSO/SWS)
S Martinou Vlčkovou, CCO v SWS, jsme při příležitosti letošního ALSO Cloud Summitu v Hradci Králové hovořili o aktuálním dění v této společnosti. Z rozhovoru se třeba dozvíte, jak se firmě aktuálně daří, jaké má plány do budoucna, kam by se chtěla posouvat a jak by se chtěla profilovat směrem k resellerům. Čtěte více
Ředitel společnosti Konecta pro Českou republiku Jan Nedělník

Konecta: Globální hráč s technologickým přesahem

4. 6. 2025. (redaktor: Reseller Magazine OnLine, zdroj: Konecta )
Jak dnes vypadá moderní outsourcing zákaznické péče? O proměnách oboru, přínosech automatizace i výzvách více uvedl ředitel společnosti Konecta pro Českou republiku Jan Nedělník. Čtěte více