AI pomůže do roku 2030 díky vyšší produktivitě zvýšit světové HDP o 14 %

28. 6. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: PwC )
Umělá inteligence stále více ovlivňuje světovou ekonomiku. Do roku 2030 mohou její ekonomické přínosy dosáhnout 15,7 bilionu dolarů (to je např. více, než spojená výkonnost čínské a indické ekonomiky). Hlavní benefity většího rozvoje umělé inteligence jsou ve zvýšení produktivity i vyšší spotřebě.

Potenciální přínos umělé inteligence pro světovou ekonomiku do roku 2030 odhaduje PwC na 15,7 bilionu dolarů. To by znamenalo, že celosvětové HDP se do roku 2030 jen díky umělé inteligenci (AI) zvýší o 14 %. „Umělá inteligence je jednoznačně největší ekonomickou příležitostí v současném rychle se měnícím světě. Pokud se bude umělá inteligence využívat správně, může výrazně zvýšit produktivitu práce. Dojde k automatizaci řady úkolů, rolí i profesí. Ty tak budou zanikat, naopak spousta nových profesí a pozic vznikne,“ vysvětlil Petr Ložek, vedoucí partner technologického poradenství PwC Česká republika.

Právě vyšší produktivita by světové ekonomice měla přinést 6,6 bilionu dolarů. Dalších více než devět bilionů výnosů bude souviset s vedlejšími efekty zavádění umělé inteligence vedoucími především ke zvýšené poptávce a spotřebě. „Umělá inteligence totiž firmám umožní lépe zacílit svou nabídku. Budou moci své zboží a služby více personalizovat, zatraktivnit a zároveň díky sníženým nákladům bude moci být jejich nabídka i dostupnější,“ uvedl Ložek.

PwC očekává, že nejvýznamněji bude zavádění umělé inteligence ovlivňovat HDP v Číně a v severní Americe. V Číně může HDP vzrůst dokonce o 26 %, společně se severní Amerikou tak budou tyto dva regiony zodpovědné za 70 % ekonomických přínosů AI. „Ze správného zavádění AI budou profitovat všechny regiony světa. Nicméně země, které do umělé inteligence a digitalizace již investovaly, mají již nyní značný náskok, proto budou benefity v rozvinutějších regionech větší. Zavádění AI je na druhou stranu obrovskou příležitostí i pro méně rozvinuté regiony. Nové start-upy pracující s AI nebo firmy, které ještě ani nevznikly, mohou být za 10 let tržními leadry,“ dodal Ložek.

Na českém trhu vidíme, že například v rozpoznávání řeči a komunikačních robotech využívajících AI jsou tuzemské firmy a instituce na světové úrovni. Vidět je to například v call centrech nebo i ve výrobě. Naopak větší prostor k zapojení AI je v tuzemském zdravotnictví nebo školství,“ zprostředkoval lokální pohled Petr Ložek.

Nástup umělé inteligence bude mj. znamenat zánik řady současných pozic a povolání. „To ale nebude nutně znamenat nárůst nezaměstnanosti, spousta nových profesí navázaných na umělou inteligenci totiž naopak vznikne,“ poznamenal Petr Ložek s tím, že to stále budou lidé, kteří budou umělou inteligenci nejen vyvíjet a zavádět, ale poté i obsluhovat, provozovat a udržovat.

Odhadovaný přínos ve výši 15,7 bilionu dolarů je mimochodem větší, než je současná výkonnost čínské a indické ekonomiky dohromady. Studie PwC předpovídá, že mezi jednotlivými sektory by AI měla přinést nejvíce zdravotnictví a farmaceutice (např. pomoc v diagnostice a následné cílené zdravotní péči) či automobilovému průmyslu (např. autonomní vozy).

Údaje ve zprávě vyplývají z aktuální studie PwC Global Artificial Intelligence Study.

Podobné články

Jan Bureš, country leader CZ/SK ve Fujitsu

Jan Bureš (Fujitsu): Na éru AI jsme dobře připraveni

5. 9. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing)
S Janem Burešem, country leaderem CZ/SK ve Fujitsu, jsme hovořili o nabídce společnosti pro oblast umělé inteligence. Na následujících řádcích se tak můžete seznámit s produkty a službami Fujitsu pro tento segment, ale i s přístupem společnosti k bezpečnosti dat nebo kooperací s dalšími dodavateli, a hlavně s partnery. Čtěte více

Ve druhém čtvrtletí bylo na AI připraveno 14 % prodaných PC

27. 8. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Canalys)
Podle nejnovějších údajů společnosti Canalys bylo ve 2. čtvrtletí 2024 dodáno 8,8 milionu počítačů s umělou inteligencí. Tato zařízení jsou definována jako stolní počítače nebo notebooky, které obsahují čipovou sadu nebo dedikovaná jádra pro specializované pracovní úlohy AI (například NPU). Čtěte více
Martin Moravec, One Lenovo channel sales leader ve společnosti Lenovo

Lenovo AI: Komplexní strategie a dlouhodobý závazek

7. 8. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing)
Lenovo dnes využívá umělou inteligenci napříč celým svým portfoliem. Integruje ji jak do koncových zařízení, jako jsou počítače nebo chytré telefony, tak i do široké škály infrastrukturních produktů. O současnosti a budoucnosti AI v pojetí společnosti Lenovo jsme mluvili s Martinem Moravcem, který v této společnosti působí jako One Lenovo channel sales leader. Čtěte více

Jakub Opálka (Salesforce): AI přináší do oblasti CRM systémů zásadní změny

11. 6. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing)
Rozhovor s Jakubem Opálkou, territory managerem společnosti Salesforce, odhaluje vliv umělé inteligence (nejenom) na svět podnikových CRM systémů. Kromě dopadů a využití AI v oblasti CRM platforem jsme hovořili také o bezpečnosti dat, které AI svěřujeme, nebo o vnímání důvěry v digitální éře. Prostor dostalo i působení společnosti Salesforce na českém trhu. Čtěte více