„Ajťáci“ v Česku stále chybí. Trh zachraňují středoškoláci

3. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: SSŠVT)
Firmy loví IT talenty už mezi náctiletými. Nepotřebují dokonalé programátory, ale IT odborníky na juniorních pozicích s dobrými pracovními návyky. Většina absolventů IT středních škol tak startuje kariéru už během studia nebo hned po maturitě.

S maximálně dosaženým středním vzděláním si v Česku vystačí 43 % ICT odborníků. „V posledních deseti letech vnímáme až desetinásobné zvýšení poptávky firem po studentech a absolventech středních IT škol. Nejčastěji nabírají schopné junior programátory, specialisty na počítačové sítě a databázové systémy nebo grafiky. Spíš než ‚hotové‘ specialisty takto většina zaměstnavatelů hledá zodpovědného IT pracovníka, který má solidní základ ve znalostech a dovednostech, motivaci učit se novým věcem a chce udělat pro firmu něco dobrého. Absolventům středních škol firmy často nabízejí vlastní rozvojové akademie a kariérní postup,“uvedl Martin Vodička, ředitel Soukromé střední školy výpočetní techniky (SSŠVT).

Od roku 2015 počty ICT odborníků v Česku pozvolna rostou, ne ovšem o tolik, kolik by si firmy přály. Významně posílili především ICT specialisté, tedy programátoři, analytici a vývojáři softwaru a aplikací, a to o 60,5 %. Naopak rapidně ubylo IT techniků, jejichž řady v posledních čtyřech letech přišly o zhruba 15 tisíc pracovníků. „Poptávka je nejsilnější právě po programátorech. Vysokoškolsky vzdělané specialisty většinou zlákají velké korporáty s nadsazenými platy a benefity, menší firmy pak automaticky hledají mezi absolventy středních škol, které dokáží zaplatit. Všechny firmy pak ochotně přistupují na podmínky mladých ajťáků – většinou je podporují v dalším studiu flexibilní pracovní dobou, možností pracovat z domova a někteří dostávají od zaměstnavatelů dokonce stipendium,“ popsal ředitel IT školy.

I když počet studentů univerzitních ICT oborů v tuzemsku mírně roste, s vysokoškolským titulem školy opouští stejný počet ICT absolventů jako před deseti lety. Tisíce mladých ajťáků kvůli zajímavé pracovní nabídce studium přeruší a už se zpět do školy nikdy nevrátí. „Je patrné, že kromě formálního vzdělávání je v oborech ICT klíčová hlavně praxe. Vzdělání je ale také důležité, ať už ve státní sféře, nebo u nadnárodních firem. Na střední IT škole studenti získají základy, ze kterých čerpají prakticky celý život, na vysoké škole si pak své znalosti rozšiřují. I když naši studenti přechází do terciálního vzdělávání, je otázka, zda vysokou školu dokončí, a to z toho důvodu, že se nakonec raději rozhodnou pouze pro rozvoj v profesním kolektivu,“ poukázal Martin Vodička.

Aktuálně působí na českém pracovním trhu přes 223 tisíc ICT odborníků. Ale s jistotou by se uživilo i dvakrát tolik. Navíc rozsah možností, které se před lidmi s IT vzděláním otevírají, je třikrát větší než před deseti lety. Uplatnění nalézají ve všech odvětvích, kromě informačních a komunikačních činností mají největší zastoupení v průmyslu a stavebnictví, ale také ve veřejné správě, vzdělávání a zdravotnictví. „Stále žádanější jsou například pracovníci v dynamickém online marketingu. I toto odvětví by měl student střední školy se základem v programování a tvorbě webů bez problémů zvládnout. Naše škola patří mezi ty, kde učitelé studenty při plnění zadání podporují k samostatnému hledání možných řešení a zároveň k rozvíjení profesní disciplíny. Kromě IT dovedností si pak zaměstnavatelé cení schopnosti komunikovat a vyžadují jazykovou vybavenost, jelikož často fungují na mezinárodní úrovni. Výborná angličtina bývá u studentů se zájmem o ICT obory další konkurenční výhodou,“ vyjmenoval ředitel Martin Vodička.

(Ve zprávě byla využita data Českého statistického úřadu: ICT odborníci a jejich mzdy; Studenti ICT oborů.)

Podobné články

Epson se zapojil do přípravy řešení pro výuku v interaktivním prostředí

23. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Epson)
Společnost Epson se spojila s organizacemi Knowla a Future Classroom Lab na přípravě a představení řešení pro výuku v interaktivním výukovém prostředí. Ukázkové prostředí třídy umožňuje učitelům využívat řešení EdTech a zažít s žáky a studenty jejich přidanou hodnotu. Čtěte více

Microsoft v ČR spouští AI National Skilling Plan. Proškolit hodlá přes 350 000 lidí

2. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Microsoft)
Společnost Microsoft spustila iniciativu AI National Skilling Plan, jejímž cílem je během následujícího roku proškolit více než 350 000 lidí v oblasti umělé inteligence. Na první fázi projektu Microsoft vyčlenil investici přes 10 milionů korun, která má podpořit digitální transformaci České republiky a pomoci naplnit cíle Národní strategie umělé inteligence 2030. Čtěte více

Velkoformátové interaktivní displeje BenQ získají zásadní aktualizaci OS Android

3. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: BenQ)
Společnost BenQ informovala o aktualizaci operačního systému, kterou v letošní roce získají všechny velkoformátové displeje BenQ Board s certifikací Google EDLA. Aktualizace vylepší celkový uživatelský zážitek, výkon a poskytuje dlouhodobou ochranu. Čtěte více

Češi mají důvěru v Cyber Threat Intelligence bank, chybí edukace na pracovišti

11. 3. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Sophos)
Podle průzkumu společnosti Sophos používá alespoň jednu formu online ochrany jen 60 % českých uživatelů internetu. Mezi nejčastější metody patří použití antivirového softwaru a vícefaktorového ověřování. Pouze každý pátý profesionálně aktivní uživatel internetu uvádí jako zdroj znalostí o online hrozbách školení na pracovišti. Firmy tak vliv vzdělávání zaměstnanců stále podceňují. Čtěte více