Výdaje na AR/VR v regionu EMEA do roku 2029 dosáhnou 8,4 miliardy dolarů
„Trh AR/VR v regionu EMEA je stále v počáteční fázi svého rozvoje a zůstává citlivý vůči ekonomické nestabilitě, což zpomaluje nástup těchto technologií,“ uvedla Alexandra Rotaru, manažerka pro data a analýzy v IDC. „V krátkodobém až střednědobém horizontu se však očekává, že růst trhu AR/VR bude tažen investicemi do řešení smíšené reality, která mají zlepšit spolupráci na dálku, školicí aktivity a nasazení v v odvětvích, jako jsou strojírenství, zdravotnictví, výroba a maloobchod.“
Sektory jako strojírenství, zdravotnictví, výroba a maloobchod, budou pravděpodobně patřit mezi tahouny rozvoje AR/RV a v roce 2025 na ně připadne více než polovina trhu. Strojírenství, stavebnictví a realitní průmysl využívají AR/VR ke zvýšení produktivity, rozšíření možností spolupráce a vylepšení zákaznických zkušeností prostřednictvím názorných interaktivních vizualizací a lepších možností školení. Ve zdravotnictví AR/VR zlepšuje diagnostiku a posiluje postavení pacientů, zatímco výrobci investují do těchto technologií, aby zefektivnili provoz a zlepšili kvalitu výrobků. Největší výdaje budou i nadále vynakládat spotřebitelé, a to především díky investicím do herních řešení.
Pokud zohledníme rozdělení trhu na další dílčí kategorie, jako jsou náhlavní soupravy pro smíšenou realitu (MR) a rozšířenou realitu (ER), IDC odhaduje, že největší podíl na celkových výdajích na hardware v regionu EMEA budou mít náhlavní soupravy pro smíšenou realitu.
IDC očekává, že prodej MR headsetů bude neustále růst díky vyšší poptávce zákazníků, novým modelům od společností Meta a Apple a vstupu dalších dodavatelů na trh. IDC také předpovídá, že náhlavní soupravy omezené pouze na klasickou virtuální realitu se přestanou dodávat do poloviny roku 2025, protože prodejci budou se již budou soustředit na kombinované náhlavní soupravy pro smíšenou realitu (MR) nebo rozšířenou realitu (ER).
„Meta zůstává nesporným lídrem této kategorie, ale konkurence nabírá na síle,“ prohlásil analytik IDC Diogo Santos. „V roce 2024 tvořily produkty společnosti Meta tři čtvrtiny trhu AR/VR v regionu EMEA. Na scénu však vstupují nové značky zaměřené na rozšířenou realitu, jako jsou Even Realities a Xreal. Tyto produkty jsou pro spotřebitele stále atraktivnější díky svému designu, snadné přenositelnosti a inovativním možnostem využití. Přestože tyto značky v současnosti dodávají v porovnání se značkou Meta relativně malé objemy, jejich tempo růstu je mimořádné. Každý tržní subjekt by tak měl těmto vycházejícím hvězdám věnovat velkou pozornost.“
Výdajům v segmentu AR/VR dominuje prodej hardwaru, primárně náhlavních sad, ale i příslušenství. Software a služby mají menší podíl, ale v současnosti se velmi dynamickým růstem. Mezi nejrychleji rostoucí segmenty patří z hlediska softwaru a služeb například zdravotnictví (aplikace pro magnetickou rezonanci) nebo platformy sociálních sítí a obecně cloudové systémy, které umožní sdílení digitálních zážitků ve fyzickém prostoru.
Z hlediska regionálních výdajů zůstává největším trhem západní Evropa. Střední východ a Afrika však představují nejrychleji rostoucí oblast s více než 20% pětiletým CAGR.