Salesforce vydal nástroj měřící efektivitu modelů AI

19. 2. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Salesforce)
Společnost Salesforce ve spolupráci se společnostmi Hugging Face, Cohere a Carnegie Mellon University vydala nástroj AI Energy Score. Jde o první srovnávací nástroj svého druhu, který umožňuje vývojářům a uživatelům umělé inteligence vyhodnocovat, identifikovat a porovnávat spotřebu energie modelů umělé inteligence.

Cílem AI Energy Score je řešit nedostatek transparentnosti v oblasti dopadu modelů umělé inteligence na životní prostředí. Podobně jako ENERGY STAR změnila standardy energetické účinnosti spotřebičů a elektroniky, zavádí tato iniciativa jasné a důvěryhodné měřítko udržitelnosti modelů AI. Zvýšením transparentnosti může skóre podpořit preferenci efektivních modelů na trhu a motivovat k udržitelnému rozvoji UI.

Společnost Salesforce zároveň oznámila, že jako první vývojář modelů umělé inteligence zveřejní údaje o energetické účinnosti svých vlastních modelů podle nového rámce.

AI Energy Score, které pro svůj transformační potenciál uznala francouzská vláda a Pařížské mírové fórum, obsahuje následující prvky:

  • Standardizované energetické třídy: Standardizovaný rámec pro měření a porovnávání energetické účinnosti modelů AI.
  • Veřejný žebříček: Komplexní žebříček s výsledky 10 běžných úloh umělé inteligence (generování textu, obrázků, shrnutí, aj.), provedených 166 modely, včetně SFR-Embedding, xLAM a SF-TextBase společnosti Salesforce.
  • Srovnávací portál: Platforma pro předkládání otevřených nebo vlastních modelů umělé inteligence k vyhodnocení a přidání do žebříčku. Otevřené modely lze testovat automaticky, zatímco uzavřené modely lze vyhodnocovat prostřednictvím zabezpečeného testovacího sandboxu.
  • Rozpoznatelný štítek spotřeby energie: Nový štítek s 1 až 5 hvězdičkami, který hodnotí spotřebu energie modelu AI, přičemž pět hvězdiček označuje nejvyšší účinnost. To pomáhá vývojářům a uživatelům snadno identifikovat a vybírat udržitelnější modely. Po ohodnocení mohou vývojáři AI generovat standardizované štítky s energetickým skóre svých modelů a zabudovaným návodem na správné zobrazení štítku pro zviditelnění a dopad.


Jak Salesforce řeší udržitelnost prostřednictvím Agentforce

Loni na podzim společnost představila Agentforce, agentní vrstvu platformy Salesforce pro nasazení autonomních agentů s umělou inteligencí v jakékoli obchodní funkci. Agentforce nabízí nástroje pro vytváření a přizpůsobení agentů a také knihovnu připravených dovedností pro prodej, služby, marketing, obchod, Tableau, Slack a další.

  • Agentforce je postaven s ohledem na udržitelnost a poskytuje vysoký výkon při minimalizaci dopadu na životní prostředí. Na rozdíl od DIY přístupů k AI, které vyžadují energeticky náročné školení modelů pro každého zákazníka, je Agentforce optimalizován hned po vybalení, což eliminuje potřebu nákladného nebo uhlíkově náročného školení.
  • Jeho agentní architektura se nespoléhá jen na jeden velký jazykový model (LLM), ale využívá efektivní malé jazykové modely v kombinaci s agentním uvažováním a dalšími pokročilými nástroji umělé inteligence, což výrazně snižuje spotřebu energie. Například SFR-RAG společnosti Salesforce je malý jazykový model optimalizovaný pro přesné a spolehlivé úlohy. Cituje zdroje, extrahuje přesná fakta a zpracovává složité otázky, čímž poskytuje důvěryhodné odpovědi s vyšší efektivitou a nižší spotřebou energie.
  • Agentforce navíc využívá na míru šitá data a metadata ze Salesforce Data Cloud a platformy Salesforce, což umožňuje vysokou přesnost a rychlost odezvy při minimalizaci plýtvání výpočetními zdroji.
Štítky: 

Podobné články

Konference Bezpečnost a dostupnost dat 2025: Jak AI proměňuje bezpečnost dat i firemní odpovědnost

7. 10. 2025. (redaktor: Reseller Magazine OnLine, zdroj: Exponet)
Rychlý nástup umělé inteligence, nové legislativní rámce včetně nařízení DORA a směrnice NIS2, a narůstající závislost organizací na externích dodavatelích – to jsou hlavní témata letošního, již osmnáctého ročníku odborné konference Bezpečnost a dostupnost dat, která se uskuteční 21. října 2025 v hotelu Lindner Gallery Central v Bratislavě. Čtěte více
Petr Ondráš, manažer komerční divize společnosti ASUS pro ČR a SR

Petr Ondráš: ASUS je značka, která chce s partnery skutečně růst

29. 9. 2025. (redaktor: Michala Benešovská, zdroj: DCD Publishing)
ASUS už dávno není jen značka pro koncové uživatele – podle Petra Ondráše, šéfa komerční divize společnosti ASUS pro Českou republiku a Slovensko, dnes společnost nabízí kompletní portfolio pro školy, firmy i veřejnou správu a otevírá resellerům nové příležitosti v éře AI a digitalizace. V rozhovoru Petr Ondráš prozradil více o trendech i o výhodách partnerské spolupráce. Čtěte více

Počítače s AI budou do konce roku 2025 tvořit 31 % veškerých prodejů

5. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Gartner)
Podle společnosti Gartner budou počítače s nativní podporou umělé inteligence (AI) do konce roku 2025 představovat 31 % celosvětového trhu. Celkem by se jich mělo letos prodat 77,8 milionů kusů. Čtěte více

Agentní AI v příštích letech ovládne rozpočty firem na IT

28. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Agentická umělá inteligence bude podle IDC v příštích pěti letech dominovat růstu firemních rozpočtů na IT. V roce 2029 do ní budou podniky investovat přibližně 1,3 biliionu dolarů. Bezprecedentní růstová prognóza navíc signalizuje transformaci IT od softwaru k produktům a službám založeným na umělé inteligenci. Čtěte více