Zaměstnanci věří, že jim generativní AI pomůže v kariéře, chybí jim však potřebné dovednosti

2. 8. 2023. (redaktor: Michala Benešovská, zdroj: Salesforce)
Generativní umělá inteligence je podle 54 % zaměstnanců firem na plný úvazek, které v novém průzkumu Generative AI Snapshot Research Series oslovila společnost Salesforce, ideálním výtahem v jejich kariéře. Na druhou stranu 62 % respondentů z více než 4000 oslovených tvrdí, že nemají potřebné dovednosti, jak tuto technologii efektivně a bezpečně používat.

Výsledky  navazují na jiný nedávný průzkum, který zjistil, že pouze 1 z 10 globálních pracovníků má dovednosti v oblasti AI. Z průzkumu Generative AI Snapshot Research Series také vyplývá, že ačkoli se zaměstnanci chtějí učit a očekávají, že jim jejich společnosti poskytnou možnosti zvyšování kvalifikace, zaměstnavatelé často nesplní jejich očekávání.

Kancelářští zaměstnanci jsou optimističtí ohledně dopadu generativní AI 

Respondenti věří, že generativní AI změní jejich roli ve firmě. Ve skutečnosti však 62 % respondentů tvrdí, že generativní AI bude v práci vyžadovat nový soubor dovedností, a 56 % tvrdí, že tato technologie zcela změní jejich postavení ve firmě.

Díky generativní umělé inteligence se zaměstnanci podle svých slov mohou soustředit na strategickou práci a ušetřit tak čas:

  • 65 % respondentů se domnívá, že generativní AI jim umožní soustředit se na strategičtější práci.
  • Pracovníci jsou zároveň přesvědčeni, že generativní AI jim v práci ušetří pět hodin týdně, což je v případě práce na plný úvazek jeden měsíc ročně.


Zoufalý nedostatek dovedností v oblasti generativní AI

Přestože jsou pracovníci oslovení v průzkumu optimističtí ohledně potenciálu generativní AI, chybí jim potřebné know-how, aby mohli tuto rychle se rozvíjející technologii plně využít.

  • 40 % respondentů tvrdí, že neví, jak efektivně využívat generativní umělou inteligenci v práci.
  • 43 % respondentů tvrdí, že neví, jak využít generativní AI při čerpání dat z důvěryhodných zdrojů a zároveň zachovat bezpečnost zdrojů těchto dat.
  • 53 % respondentů neví, jak z generativní AI získat co největší hodnotu.

Konkrétně zaměstnanci uvádějí, že jim chybí potřebné dovednosti pro využívání generativní AI:

  • 62 % pracovníků tvrdí, že nemají potřebné dovednosti k efektivnímu a bezpečnému používání generativní AI.
  • 70 % vedoucích pracovníků firem nevěří, že jejich týmy mají dovednosti k efektivnímu a bezpečnému využívání generativní AI.


Manažeři očekávají, že jejich společnost odstraní nedostatek kvalifikovaných pracovníků

Pracovníci jsou ochotní se učit a očekávají, že je jejich firmy správně nasměrují, ale zaměstnavatelé za tímto očekáváním zjevně zaostávají. Dva ze tří pracovníků (67 %) věří, že jim zaměstnavatel poskytne příležitost naučit se používat generativní umělou inteligenci, ale téměř stejný počet (66 %) uvádí, že jejich zaměstnavatel školení o této technologii nenabízí.

Vedoucí představitelé firem proto vidí jasné podněty k úspoře nákladů na odstranění nedostatku dovedností v oblasti generativní AI:

  • 82 % vedoucích manažerů firem tvrdí, že generativní AI sníží celkové náklady společnosti.
  • Podle 80 % vedoucích pracovníků podniků generativní AI zvýší příjmy. 

„Generativní AI představuje obrovské příležitosti pro firmy i jejich zaměstnance. Nicméně s tím, jak se AI bude stále více prosazovat na pracovištích, bude se nadále prohlubovat propast  v dovednostech jednotlivých pracovníků,“ uvedla Ann Weeby, SVP Trailhead, Salesforce. „Společnosti mají odpovědnost za demokratizaci přístupu k potřebným dovednostem a školením, aby se odstranily mezery v dovednostech v oblasti AI.“

„Umělá inteligence má potenciál změnit pracovní místa ve všech odvětvích a specializacích,“ řekl Brent Hyder, prezident a ředitel pro lidi společnosti Salesforce. „Zaměstnavatelé musí předvídat takovéto převratné technologické změny a poskytnout zdroje a školení, aby zajistili úspěch svých zaměstnanců, zákazníků a nakonec i svého podnikání.“

Podobné články

Agentní AI firmám nepomůže sama. CIO ji musí vést s jasným cílem

4. 8. 2025. (redaktor: Reseller Magazine OnLine, zdroj: Salesforce)
Agentní AI přináší firmám nový typ digitálních kolegů. Jde o samostatné systémy, které zvládnou řešit úkoly, rozhodovat a dosahovat výsledků bez neustálého dohledu člověka. Pokud ji firmy dokáží správně uchopit, může jim agentní AI výrazně zrychlit provoz, zlepšit zákaznickou zkušenost a ušetřit náklady. Čtěte více

Globální výdaje koncových uživatelů na modely GenAI letos dosáhnou 14,2 miliardy USD

28. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Gartner)
Celosvětové výdaje koncových uživatelů na generativní modely AI (GenAI) v roce 2025 podle Gartneru letos vyšplhají na 14,2 miliardy dolarů. Výdaje na specializované modely GenAI, specifické pro konkrétní oblasti, letos dosáhnou 1,1 miliardy dolarů. Čtěte více
Martina Vlčková, CCO v SWS

Martina Vlčková (ALSO/SWS): Naše nabídka se výrazně rozšířila

2. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing a ALSO/SWS)
S Martinou Vlčkovou, CCO v SWS, jsme při příležitosti letošního ALSO Cloud Summitu v Hradci Králové hovořili o aktuálním dění v této společnosti. Z rozhovoru se třeba dozvíte, jak se firmě aktuálně daří, jaké má plány do budoucna, kam by se chtěla posouvat a jak by se chtěla profilovat směrem k resellerům. Čtěte více
Ředitel společnosti Konecta pro Českou republiku Jan Nedělník

Konecta: Globální hráč s technologickým přesahem

4. 6. 2025. (redaktor: Reseller Magazine OnLine, zdroj: Konecta )
Jak dnes vypadá moderní outsourcing zákaznické péče? O proměnách oboru, přínosech automatizace i výzvách více uvedl ředitel společnosti Konecta pro Českou republiku Jan Nedělník. Čtěte více