Co brání obchodníkům a servisním oddělením využívat výhod AI naplno?

26. 7. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: Salesforce)
Nový průzkum společnosti Salesforce, který se zaměřil na slabé stránky obchodních a servisních týmů firem při využívání nových technologií na zpracování dat, odhalil, že více než polovina obchodních a servisních oddělení firem netuší, jak díky generativní umělé inteligenci vytěžit maximum pro zisk své společnosti.

Profesionálové z oblasti prodeje a služeb považují zákaznickou zkušenost a její dokonalé zpracování za jasnou výhodu generativní umělé inteligence. Respondenti průzkumu ji označili za nástroj, o němž nepochybují, že jim pomůže zajistit lepší a efektivnější službu zákazníkům což se odrazí v jejich pozitivních zkušenostech s dodávanými produkty a službami. Konkrétně z výzkumu vyplynulo, že:

  • 61 % prodejců věří, že jim generativní AI pomůže lépe sloužit jejich zákazníkům;
  • 61 % prodejců věří, že jim generativní AI pomůže efektivněji prodávat;
  • 63 % servisních profesionálů tvrdí, že jim tato technologie pomůže rychleji obsluhovat zákazníky.

Mezi respondenty, kteří již tuto technologii používají, se generativní AI již osvědčila – 84 % prodejců využívajících generativní AI říká, že jim pomáhá zvýšit prodeje tím, že zlepšuje a urychluje interakce se zákazníky. Profesionálové v oblasti služeb, kteří v současnosti používají generativní umělou inteligenci, s tímto názorem souhlasí: 90 % z nich uvádí, že jim pomáhá rychleji obsluhovat zákazníky.

První uživatelé generativní umělé inteligence z řad obchodních a servisních oddělení firem konstatují, že tato technologie je užitečná pro řešení úkolů, jako je vytváření obsahu a automatizace komunikace. Domnívají se však, že by byla využitelnější v oblasti dynamičtějších a složitějších případů, jako je reportování prodeje a zlepšení samoobslužných praktik, jako je nábor nových zákazníků.

„Generativní umělá inteligence zcela přetvoří oblast zákaznických služeb,“ uvedla ClaraShih, generální ředitelka Salesforce AI. „Budeme schopni automaticky generovat personalizované odpovědi pro agenty, aby je mohli rychle poslat e-mailem nebo poslat zprávu zákazníkům, což umožní lidským agentům trávit více času hlubším zapojením do složitých problémů a budování dlouhodobých vztahů se zákazníky.“

Zaměstnanci z obchodu a služeb využívají generativní AI méně, než by mohli

Podle začínajících uživatelů generativní AI existuje mnoho odborníků na prodej a servis, kteří tuto technologii vůbec nepoužívají. Podle nich se tak děje rozhodně méně často než v jiných odděleních, jako je například marketing.

Nedostatek zkušeností s generativní AI brzdí prodej a rozvoj služeb

Důvod, proč profesionálové v oblasti prodeje a služeb váhají s přechodem na generativní AI, může spočívat ve strachu z neznáma. Prodejní a servisní týmy trpí nedostatkem důvěry v efektivní a zodpovědné používání generativní umělé inteligence.

Téměř polovina (48 %) servisních a 39 % obchodních profesionálů se obává, že přijdou o práci, pokud se nenaučí používat generativní umělou inteligenci.

Umění práce s daty je rovněž velmi důležité: 63 % prodejců a 58 % servisních profesionálů tvrdí, že jejich firemní data nejsou správně nastavena pro generativní AI.

Týmy zaměřené na zákazníky hlásí nízkou důvěru ke generativní AI

Společnosti mohou pomoci zmírnit tyto obavy a zaplnit mezeru v dovednostech školením. V současné době však mnohé firmy taková školení neposkytují, přestože je zaměstnanci chtějí a dokonce očekávají, že jim je zaměstnavatel poskytne.

Prodejci i servisní profesionálové se také shodují na tom, že důvěra v technologii je pro ně kritickým předpokladem úspěšného využití generativní AI v jejich práci:

  • 56 % říká, že lidský dohled je zásadní pro úspěšné použití generativní umělé inteligence v jejich oddělení;
  • 55 % říká, že pro úspěšné použití generativní umělé inteligence jsou zásadní bezpečnostní opatření.

Údaje vyplývají z nejnovějšího průzkumu společnosti Salesforce, kterého se zúčastnilo přes 2 000 profesionálů.

Štítky: 

Podobné články

Agentní AI firmám nepomůže sama. CIO ji musí vést s jasným cílem

4. 8. 2025. (redaktor: Reseller Magazine OnLine, zdroj: Salesforce)
Agentní AI přináší firmám nový typ digitálních kolegů. Jde o samostatné systémy, které zvládnou řešit úkoly, rozhodovat a dosahovat výsledků bez neustálého dohledu člověka. Pokud ji firmy dokáží správně uchopit, může jim agentní AI výrazně zrychlit provoz, zlepšit zákaznickou zkušenost a ušetřit náklady. Čtěte více

Globální výdaje koncových uživatelů na modely GenAI letos dosáhnou 14,2 miliardy USD

28. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Gartner)
Celosvětové výdaje koncových uživatelů na generativní modely AI (GenAI) v roce 2025 podle Gartneru letos vyšplhají na 14,2 miliardy dolarů. Výdaje na specializované modely GenAI, specifické pro konkrétní oblasti, letos dosáhnou 1,1 miliardy dolarů. Čtěte více
Martina Vlčková, CCO v SWS

Martina Vlčková (ALSO/SWS): Naše nabídka se výrazně rozšířila

2. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing a ALSO/SWS)
S Martinou Vlčkovou, CCO v SWS, jsme při příležitosti letošního ALSO Cloud Summitu v Hradci Králové hovořili o aktuálním dění v této společnosti. Z rozhovoru se třeba dozvíte, jak se firmě aktuálně daří, jaké má plány do budoucna, kam by se chtěla posouvat a jak by se chtěla profilovat směrem k resellerům. Čtěte více
Ředitel společnosti Konecta pro Českou republiku Jan Nedělník

Konecta: Globální hráč s technologickým přesahem

4. 6. 2025. (redaktor: Reseller Magazine OnLine, zdroj: Konecta )
Jak dnes vypadá moderní outsourcing zákaznické péče? O proměnách oboru, přínosech automatizace i výzvách více uvedl ředitel společnosti Konecta pro Českou republiku Jan Nedělník. Čtěte více