Co je to datový paradox a koho trápí? A jak si vedou české firmy?

6. 1. 2022. (redaktor: František Doupal, zdroj: Dell Technologies)
S digitalizací, která je ve firmách v posledních letech důležitým tématem, se neodmyslitelně pojí práce s daty. Letošní průzkum agentury Forrester Consulting zpracovaný pro společnost Dell Technologies přitom zjistil, že více než polovina světových firem je daty zahlcena a neumí s nimi efektivně zacházet.

Nadějně však vypadají výsledky průzkumu z České republiky, podle kterých se 14 % tuzemských firem řadí mezi tzv. „datové šampiony“, tedy firmy datově zdatné a schopné přeměnit data na informace pomocí patřičných modelů. Tento výsledek je tři procentní body nad evropským průměrem a dva nad celosvětovým.

Paradoxem celé datové problematiky je fakt, že dle průzkumu potřebuje 67 % firem více dat, a zároveň 70 %, často těch stejných firem, uvádí, že shromažďuje data tak rychle, že je nestíhá dostatečně analyzovat a využít. Dvě třetiny respondentů také uvedly, že jejich podnikání je založeno na datech, a prohlásily, že data jsou krví jejich organizace. Pouze 21 % z nich však tvrdí, že dnes s daty nakládají jako s kapitálem a upřednostňují jejich využití v celém podniku.

„Je dobré si uvědomit, že data mají svůj životní cyklus, proces zpracování. Měli bychom přemýšlet nad tím, jaká data sbíráme, jakou mají strukturu, jak je chceme zpracovat a zálohovat. A samozřejmě taky určit, která data už nepotřebujeme a můžeme se jich zbavit,“ uvedl, generální ředitel české pobočky Dell Technologies Roman Cabálek.

Skóre datové připravenosti – jak si vedou české firmy vedle evropských a světových?

Dle přístupu ke shromažďování a využití dat rozdělil průzkum firmy na čtyři skupiny a přinesl jejich poměrové zastoupení v jednotlivých zemích.

  • Datoví nováčci (globálně 54 %, v Evropě 56 %, v ČR 56 %) jsou zahlceni objemem a rozmanitostí dat. Potřebují optimalizovat jak vnitřní procesy a dovednosti, tak i technologickou infrastrukturu.
  • Datoví technici (globálně 17 %, v Evropě 18 %, v ČR 24 %) už jsou schopni přeměnit data na informace pomocí modelů multicloud/aaS (as-a-Service) a zpracovávat data na okraji sítě (edge). Stále však potřebují optimalizovat dovednosti a firemní kulturu práce s daty.
  • Datoví nadšenci (globálně 17 %, v Evropě 15 %, v ČR 6 %) investovali do dovedností a kultury dat, jsou datově zdatní. Ale potřebují optimalizovat svou IT infrastrukturu, aby byla zajištěna rovnováha s již existujícími dovednostmi.
  • Datoví šampioni (globálně 12 %, v Evropě 11 %, v ČR 14 %) jsou schopni přeměnit data na informace pomocí modelů multicloud/aaS a zpracovávat data na okraji sítě. Zároveň investovali do dovedností a kultury dat, jsou datově zdatní.

Společnost Dell Technologies, která výzkum zadala a která poskytuje datová úložiště po celém světě, se jednotlivým firmám snaží svými službami pomoci, aby se se svou datovou politikou postupně posouvaly od nováčků k šampionům. Efektivní práce s daty je totiž nezbytná pro jejich úspěšnou digitální transformaci.

Přehnané množství nezpracovaných dat navíc není jen nevyužitou příležitostí, ale také hrozbou. Celých 64 % firem se totiž přiznává, že shromažďují tak velké množství dat, že nemohou dodržet všechny potřebné předpisy a požadavky na bezpečnost. A kde leží ty největší překážky?

Celkem 83 % dotázaných firem bojuje s nejčastějšími potížemi, kterými jsou:

  • nedostatečná optimalizace datových úložišť,
  • vysoké náklady na provoz a údržbu úložiště,
  • zastaralá IT infrastruktura,
  • složité nebo zastaralé datové procesy, které neodpovídají aktuálním potřebám.

Vhodným řešením může být model as-a-Service, stále jej ale využívá málo firem. Zatímco ekonomiky během pandemie utrpěly, odvětví služeb na vyžádání se rozšířilo a podnítilo novou vlnu podniků zaměřených na efektivní využití dat. Ty platí pouze za to, co používají, a využívají pouze to, co potřebují – podle toho, jaká data generují a analyzují.

Přestože tyto podniky vznikají a daří se jim velmi dobře, je jich stále relativně málo. Podle výzkumu více než 6 z 10 firem věří, že model „as-a-Service“ (aaS) by jim umožnil být agilnější, ale pouze 20 % podniků převedlo na tento model většinu svých aplikací a infrastruktury.

Profilová karta firmy

Dell Technologies

Dell Technologies

Již více než 28 let poskytuje společnost Dell státům, komunitám, zákazníkům a uživatelům kdekoli na světě možnost využívat technologii, která splní jejich sny. Zákazníci věří, že jim zajistíme technologická řešení, s jejichž pomocí toho více udělají i zvládnou – přitom nezáleží na tom, zda u nich doma, v práci, ve škole nebo kdekoli jinde.

Zobrazit detail firmy

Podobné články

Nový cloud pro podniková data od Pure Storage umožní zákazníkům spravovat data namísto úložišť

23. 6. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Pure Storage)
Společnost Pure Storage představila platformu Enterprise Data Cloud (EDC), nový standard jednoduché správy dat a úložišť, který umožňuje organizacím soustředit se na obchodní výsledky a zbavit se starostí s řízením infrastruktury. Čtěte více

Nový Edge AI server od Qnapu urychlí digitální transformaci a lokální nasazení AI

13. 6. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: QNAP)
S rychlým rozvojem aplikací umělé inteligence v různých odvětvích čelí podniky rostoucím výzvám souvisejícím s výkonem, suverenitou dat a provozními náklady. Společnost QNAP proto vyvinula úložný server Edge AI, který integruje ukládání dat, virtualizaci, zrychlení pomocí GPU a správu systémových zdrojů. Čtěte více

Firmy chtějí data ukládat lokálně, ale s globálním zabezpečením

22. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Cisco)
Ačkoli firmy věří, že globální poskytovatelé zabezpečí jejich data lépe, 90 % z nich preferuje lokální uložení dat. Roste také podpora legislativy na ochranu osobních údajů – až 96 % organizací potvrdilo, že investice do ochrany soukromí přinášejí návratnost převyšující náklady. Přesto však nyní budou firmy přesunovat své investice do implementace AI. Čtěte více

ADATA pod značkou TRUSTA rozšiřuje nabídku o řešení pro AI a podnikové výpočetní systémy

15. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Adata)
Společnost ADATA představila novou značku TRUSTA zastřešující portfolio produktů pro podniková úložiště. Jde o významný krok směrem k řešení pro AI servery, datová centra a firemní IT. TRUSTA se zaměřuje na inovace, výkon a stabilitu a přináší SSD, která kombinují vysokorychlostní výpočetní výkon s výjimečnou energetickou efektivitou. Oficiální premiéra proběhne na veletrhu COMPUTEX 2025. Čtěte více