Praxe internetových obchodů v souvislosti s GDPR a svobodou souhlasu

22. 1. 2018. (redaktor: František Doupal, zdroj: Taylor Wessing)
Zajímavou problematikou v praxi internetových obchodů je souhlas se zpracováním osobních údajů. E-shopy primárně zpracovávají osobní údaje zákazníků na základě jiných legitimních důvodů než je souhlas, např. pro účely plnění smlouvy, pro účely splnění právní povinnosti nebo pro účely oprávněných zájmů provozovatele e-shopu. Zpracování osobních údajů na základě souhlasu zákazníků tak patří nad rámec těchto účelů.

GDPR klade velký důraz na to, aby byl souhlas udělen svobodně a aby byl konkrétní, informovaný a jednoznačný.

Zpracování osobních údajů na základě souhlasu zákazníků se vztahuje např. k souhlasu ke zpracování osobních údajů k marketingovým účelům (např. souhlas s poskytnutím osobních údajů třetím osobám za účelem zasílání nevyžádaných obchodních sdělení).

Karin Pomaizlová, partnerka advokátní kanceláře Taylor Wessing Praha upoznornila na jednotlivá úskalí: „Prvním úskalím v praxi je svoboda souhlasu. Tento požadavek obsahuje i dnes platný zákon o ochraně osobních údajů a tento požadavek mnohé e-shopy možná i nevědomky porušují, a to i přes to, že nejde o požadavek nijak nový. Úřad na ochranu osobních údajů uvádí ve svém stanovisku, že souhlas nelze považovat za dobrovolný, resp. svobodný, pokud je součástí smlouvy a není možno o něm jednat. To znamená, že smlouvu, např. všeobecné obchodní podmínky, musí zákazník přijmout a nemá možnost vyjádřit nesouhlas s textem zpracování osobních údajů, např. k marketingovým účelům.“ Pomaizlová navíc dodala: „GDPR vysloveně zakazuje, aby plnění podle smlouvy bylo podmíněno souhlasem se zpracováním osobních údajů.”

E-shopy často neakceptují objednávku zákazníka, pokud nezaškrtne, že souhlasí se všeobecnými obchodními podmínkami a zpracováním osobních údajů. Takový souhlas však nelze považovat za svobodný. Provozovatel e-shopu však může své zákazníky motivovat jinak k tomu, aby od nich získal svobodný souhlas ke zpracování jejich osobních údajů k marketingovým účelům, např. jim nabídnout slevu či malý dárek k objednanému zboží.

Dalším praktickým příkladem je vyžadování souhlasu ve spojení s vyžadováním osobních údajů, které nejsou nezbytné pro vyřízení objednávky. Pokud chce zákazník v nejmenovaném e-shopu se sportovním vybavením, oblečením a obuví objednat zboží, nelze to jinak než úplnou registrací a poskytnutím nejen adresných údajů, ale i pohlaví a přesného data narození. Součástí registrace je i nutný souhlas se zpracováním osobních údajů k marketingovým účelům a jejich předání obchodním partnerům provozovatele e-shopu. V poslední době se objevují diskuse i o tom, že e-shopy chtějí sdílet údaje o svých zákaznících, kteří si opakovaně nevyzvedávají objednané zboží. Pokud si chce e-shop vést takovou evidenci pro své vlastní účely, tj. pro ochranu svých oprávněných zájmů, sice nebude k tomu potřebovat souhlas svých zákazníků, ale musí je o tom transparentně informovat dříve, než mu tito poskytnou své osobní údaje či s ním uzavřou smlouvu.

„Podle GDPR již nebude možné, aby souhlas se zpracováním osobních údajů byl součástí všeobecných obchodních podmínek. Jakmile vstoupí GDPR v účinnost, bude takový postup protiprávní,” varovala Pomaizlová.  A upozornila, že dalším požadavkem na kvalitu souhlasu je, aby byl souhlas informovaný a jednoznačný. Tento požadavek se vztahuje nejen na správce osobních údajů, ale i na totožnost třetích osob, kterým hodlá správce osobní údaje poskytnout za účelem dalšího využití (například marketingová sdělení zákazníkům e-shopu).

Po vstupu GDPR v účinnost bude zejména třeba striktně odlišovat případy, kdy souhlas není ke zpracování osobních údajů třeba, a případy zpracování k účelům, kdy souhlas třeba je. V takovém případě bude nutno text souhlasu a projev vůle zákazníka oddělit od ostatních obchodních podmínek a zákazník musí mít volnost v tom, zda souhlas udělí a v jakém rozsahu. Pomaizlová doplnila: „Pokud tedy např. bude provozovatel e-shopu požadovat souhlas za účelem profilování a zobrazování cílené reklamy a dále souhlas se zasílám obchodních sdělení nad rámec, který povoluje zákon, doporučuji, aby každý účel byl v souhlase oddělen a opatřen samostatným políčkem, kdy zákazník může vyjádřit svůj souhlas. Rozhodně nelze zobrazovat předvyplněné souhlasy, souhlas musí být udělen aktivním výběrem, např. zakliknutím příslušného políčka. Zároveň musí být zákazník vždy poučen o tom, že může svůj souhlas kdykoliv odvolat.”

Štítky: 

Podobné články

Mobilní aplikace mění pravidla hry - Češi přesouvají nákupy do telefonu

15. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Datart)
Zkušenosti s online nákupem elektroniky a IT techniky dnes deklaruje zhruba 66 % Čechů. Mění se však způsob, jakým lidé k online nákupům přistupují. Zatímco dříve dominoval počítač, dnes více než polovina objednávek probíhá přes mobilní telefony, často přímo v aplikacích konkrétních prodejců. Nadále si však důležitost drží i kamenné prodejny. Čtěte více

Heureka upravuje model služby „Ověřeno zákazníky“

13. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Skupina Heureka oznámila změny u své klíčové služby „Ověřeno zákazníky“, který vstoupí v platnost v září 2025 pro Česko a Slovensko. Zavedení nového, odstupňovaného modelu je strategickým rozhodnutím, jehož cílem je zajistit dlouhodobou udržitelnost této funkce. Čtěte více

České e-shopy využívají internetová tržiště ve velkém, tržby zde ale často nepřesáhnou ani 10 %

6. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Seyfor)
Více než polovina českých a slovenských e-shopů prodává své zboží přes některý marketplace, který působí na lokálním trhu. A další se na to chystají. Jenže zkušenosti těch, kteří tuto cestu už vyzkoušeli, jsou velmi rozpačité. Čtěte více

Česká e-commerce ve druhém čtvrtletí vzrostla o 8 %, nejsilnějším měsícem byl červen

30. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Po slabším dubnu zažila tuzemská e-commerce scéna v květnu oživení, které vyvrcholilo silným červnovým růstem. Ten byl poháněn především nákupy spojenými s příchodem letní sezóny a dovolených. Stabilní zůstává průměrná výše objednávky i vysoká míra spokojenosti zákazníků. Čtěte více