Analýzy

Trendy v IT 2012-2013 podle Intelu

Obecně lze minulý rok v Intelu hodnotit úspěšně díky opětovnému nárůstu objemu prodeje.


  • 22. 11. 2012
  • 11 min
Trendy v IT 2012-2013 podle Intelu

Nejdůležitějším bylo úspěšné uvedení serverových procesorů Intel Xeon na nové mikroarchitektuře Sandy Bridge či zahájení výroby a uvedení procesorů na nejinovativnějším výrobním procesu 22 nm.

Vyšší výkon, nižší spotřeba, Atom pro mobily

Přechod na tzv. 3D tranzistory znamenal pro zákazníka vyšší výpočetní výkon při zachování nízké energetické spotřeby. Spokojení jsme rovněž s širokou nabídkou ultrabooků, které rychle obsadily nejatraktivnější místa u českých retailerů, ale dostaly se také do rukou manažerů v řadě českých firem. Daří se nám ovšem vstupovat i do zcela nových oblastí, kde jsme dříve nebyli aktivní. Takovými oblastmi jsou například mobilní telefony, kde výrobci jako např. Motorola nebo ZTE uvedly na trh telefony postavené na inovativních procesorech Intel Atom. Někteří telefonní operátoři jako například francouzský Orange převzali Intelem vytvořený koncept a nabízí přímo Intel referenční vzhled telefonu. Další novou oblastí je digitální reklama, kde inteligentní reklamní nosiče běží na Intel procesorech a nabízejí atraktivní možnosti interaktivity se zákazníky. Vstupujeme ovšem také do oblastí energetiky nebo automobilového průmyslu.

Český trh také dobře

Český trh s počítači se oproti prognózám vyvíjel rovněž dobře a především firemní segment se vyvíjel dle našich očekávání. V případě serverů jsme zaznamenali nárůst počtu projektů s menším počtem poptávaných serverů. To je důsledek konsolidačních poměrů a virtualizace, díky kterým zákazník nahrazuje pět a více let staré servery v poměrech 10 a více ku jedné. Pokles v oblasti prodaných serverů je dán také nárůstem zájmu zákazníků o využití sdílených služeb na principu cloudu u řady nových poskytovatelů řešení postavených na tomto principu. Asi nejlepším příkladem v tomto směru je Datart, který na principu ultrabooků rozšířil nabídku svých služeb, které aktivně nabízí a na základě atraktivní a srozumitelné komunikace zvýšil návštěvnost a prodej celé kategorie PC.

Změny a události na trhu u nás i ve světě

Za zcela zásadní považuji to, že se nám podařilo vytvořit novou kategorii mobilních zařízení s názvem ultrabook. V ultraboocích nevidíme pouze atraktivnější počítač, ale vnímáme jej rovněž jako příležitost pro výrobce, resellery, retailery jak konečně oživit kategorii mobilních PC. Ultrabook nelze prodávat jen jako počítač. Díky technologiím integrovaným v jeho hardwarovém základu dává prodejci možnost nabídnout nejen vskutku inovativní mobilní zařízení, ale generovat příjmy pramenící z poptávky zákazníků po vyšší bezpečnosti. Technologie Antitheft nebo Identity Protection, případně technologie Intel vPro, mohou generovat prodejci zcela nové příjmy a zvýšit ziskovost prodeje samotných PC.

Plejáda zařízení a zpracování jejich dat

Další zásadní změny přináší rostoucí počet digitálních zařízení, se kterými dnes člověk pracuje. Vedle domácího stolního počítače stále více uživatelů pořizuje a používá notebooky a ultrabooky, dále chytrý telefon nebo tablet. To s sebou přináší výrazně vyšší požadavky po serverovém výkonu, ale také v případě firem tento vývoj vede ke stále komplikovanější instalované IT infrastruktuře (trend zcela jednoznačně směřuje k snižování té části IT rozpočtu organizací, jenž je spotřebován na samotné udržení IT infrastruktury v chodu, a který dnes v průměru reprezentuje kolem 70 % celkového rozpočtu). V souvislosti s rostoucími nároky na IT oddělení, týkajících se rychlé reakce na požadavky jejich interních zákazníků a z toho vyplývající nutnosti vysoké flexibility, zákazníci implementují (nebo zvažují) principy, procesy a technologie privátního cloudu či využití služeb poskytovatelů veřejných cloudů. Úplně nejnovějším trendem je pak zpracování – zejména analýza – rozsáhlých dat, kterých ve stále více digitalizovaném světě rychle přibývá, a která mohou být pro vlastní předmět podnikání organizací vysoce relevantní.

Kde se naplnila očekávání

V zásadě lze říci, že jsme spokojeni s výsledky dosaženými v tomto roce. Přestože se objevovaly články o post PC éře nebo konci PC jako takového, trh s počítači se vyvíjel pozitivně a ultrabooky nebo nové atraktivnější verze zařízení All-In-One v kombinaci s  operačním systémem Windows 8 jsou zárukou růstu zájmu o PC. Tablety, jejichž popularita a prodej rostl, se staly často druhým nebo třetím zařízením, které uživatel používá vedle svého hlavního pracovního PC. Tak jak rok 2012 nebyl ve znamení široké nabídky tabletů s Intel procesory, rok 2013 bude opakem a můžete se těšit na velmi širokou nabídku inovativních tabletů osazenými právě Intel procesory.

Produktový pohled

  • Intel Xeon E5 (vlna obměn starých serverů, vznik nových poskytovatelů cloudu);
  • Intel Xeon E7 (díky novým RAS funkcím (mission critical) => pokračoval přechod zákazníku z drahých, neefektivních RISC systémů na x86 servery s Intel Xeon E7;
  • rozšíření tranzistoru o třetí rozměr umožnilo zvýšit hustotu tranzistoru a vtěsnat do každého čtverečního milimetru těchto procesorů více funkcí. Kombinace tranzistorové 22nm technologie 3-D tri gate a architektonických vylepšení umožňuje oproti předchozí generaci čipů zdvojnásobit výkon při zpracování 3D grafiky a HD videa;
  • ultrabooky – široká nabídka od všech výrobců;
  • prodej SSD rostl po cely rok 2012 (Zajímavou produktovou skupinou jsou pro nás i disky SSD, které se přibližují cenám běžných pevných disků. Vysoké přenosové rychlosti SSD se pozitivně projevují jak na bootování PC, tak i na běhu a odezvě aplikací, po čemž dnešní uživatelé PC a notebooku volají.);
  • roste zájem o využití technologie vPro vedoucí k zefektivnění správy klientské infrastruktury ve firmách. 

Produkty a technologie, které zůstaly za očekáváním

Stále velký handicap vidíme v přílišné orientaci řady zákazníků, ale také prodejců, na cenu. Jsem si vědom ekonomického prostředí, ve kterém žijeme, ale jsem přesvědčen, že cesta ven z krize nevede přes šetření, postaveném na nakupování nebo prodeji toho nejlevnějšího. Dvojnásob to platí u ultrabooků, kde jsme přesvědčeni, že reseller se musí naučit prodávat mobilní zařízení nejen jako atraktivnější PC, ale především jako výrazně plnohodnotnější, kompletnější řešení, a to díky technologiím v nich integrovaných.

Chování trhu a jeho základních spotřebitelských segmentů

Očekáváme, a je to již patrné, že segment SOHO a SMB budou prvními uživateli sdílených služeb poskytovatelů cloudu. Firmy, pro které není IT hlavním předmětem podnikaní, nebudou zaměstnávat své vlastní IT oddělení, ale budou outsourcovat správu svého IT poskytovatelům těchto služeb.

Large Accounts: zde bude pokračovat snaha o zefektivnění IT procesů, (trend zcela jednoznačně směřuje k snižování části IT rozpočtu organizací, jenž je spotřebována na samotné udržení IT infrastruktury v chodu, a která dnes v průměru reprezentuje kolem 70 % celkového rozpočtu). V souvislosti s rostoucími nároky na rychlé reakce interních uživatelů a z toho vyplývající nutnosti vysoké flexibility, zákazníci budou implementovat (nebo zvažovat) principy, procesy a technologie privátního cloudu či využití služeb poskytovatelů veřejných cloudů.

U firem obecně očekáváme, že budou i nadále čelit pokračujícímu vysokému zájmu o nové procesorové technologie, díky kterým zákazníci dosahovali svých cílů, mezi které patří snížení celkových nákladů na vlastnictví IT (TCO) jak v oblasti datových center díky procesorům Intel Xeon E5, tak v oblasti klientské infrastruktury prostřednictvím využití technologie vPro.

U větších firem registrujeme také první známky zájmu o koncepty BYOD (Bring Your Own Device) v rámci kterého si může zaměstnanec přinést do práce PC dle svého přání a zaměstnavatel mu zpřístupní firemní image/profil zatímco ten samý počítač slouží i pro privátní potřebu.

Zpomalení nebo opatrnost lze určitě sledovat v oblasti státního sektoru, na kterém se i přes vysoké průměrné stáří používaného hardwaru podepisuje výše schodku veřejných financí. IT oddělení mají kvůli tomu problém s prosazením investic do IT.

Prodejní IT kanál, jeho chování a změny

Reseller nebo dealer, který stále nepochopil nebo nepochopí nezbytnost transformace svého obchodního modelu z prodeje hardwaru směrem k prodeji hardwaru s přidanou hodnotou v podobě služeb, nemá šanci dlouhodobě přežít. To pochopili i retaileři nebo e-taileři, kteří obohacují samotný prodej hardwaru právě o služby spojené například se servisem PC nebo zajištěním bezpečnosti PC.

Očekávání pro rok 2013

Pokud vycházíme z dat, která máme k dispozici za tento rok, tak celosvětově registrujeme nárůst objemu prodeje. V oblasti mobilních zařízení budou tahounem růstu jistě ultrabooky a tablety, zatímco v oblasti stolních PC očekáváme nárůst popularity PC ve formátu All-In-One. Očekáváme, že do roku 2015 vzroste počet přístrojů připojených k internetu na 15 miliard a počet uživatelů na 3 miliardy. To generuje obrovskou potřebu po efektivní, bezpečné a výkonné serverové infrastruktuře. Konkrétně očekáváme, že objem globální datové výměny poroste ročně o 33 procent a přesáhne 4,8 zetabytů ročně, což je třikrát více než v roce 2011. Při těchto hodnotách bude každý uživatel generovat denně více než 4 GB dat – tedy zhruba stejný objem jako čtyřhodinový film v HD. V důsledku toho se zvýší objem dat, která bude třeba ukládat, až o 50 procent ročně. Aby bylo možné tento růst uspokojit, očekává se, že celosvětově vzroste počet cloud serverů do roku 2015 více než třikrát. Máme se tedy rozhodně nač těšit.

Transformace formátů PC a notebooků

Dovolíme si tvrdit, že právě oblast PC a konkrétně notebooků prochází s uvedením ultrabooků transformací, kterou bych přirovnal k revoluci, kterou způsobilo uvedení technologie Centrino se zabudovanou Wi-Fi před více než osmi lety. Na trhu je cítit hlad po zařízení, které dokáže na jedné straně fungovat jako tablet pro konzumaci digitálního obsahu a na straně druhé jako počítač pro práci. Ultrabook je elegatní, tenký, lehký, vydrží prakticky celý den na baterii a díky integrovaným technologiím je rovněž cestou k zabezpečení identity, k bohatému a bezpečnému multimediálnímu obsahu a ve chvíli, kdy se ztratí, jej lze vzdáleně znepřístupnit a zabezpečit tak veškerý obsah, který v něm je. K dispozici na výběr je z více než 75 různých modelů a některé z nich podporují funkce jako například  dotykové nebo otočné displeje. Očekáváme, že tyto tzv. konvertibilní ultrabooky budou plnohodnotnými PC, a vedle toho v případě potřeby také tablety budou jedním z trháků roku 2013.

Perspektiva prodejního IT kanálu

Marže na prodeji hardwaru jsou dnes minimální. E-tail je dominantním prodejním kanálem, ale kamenní retaileři jdou rovněž správnou cestou a zvyšují kvalitu svých služeb. Pokud reseller bude schopný efektivně prodat své know-how a dokáže kvalitně zákazníkovi poradit a obohatí nabídku hardwaru i o služby, má šanci úspěšně fungovat.

Pouhou cenou neprorazíte

Dealer by se neměl snažit prodávat jen na principu ceny. Obvykle je možné prodat zákazníkovi  lepší řešení než to, které si odnáší z obchodu. Dealer musí být vybaven kvalitním know-how a nesmí mu chybět odvaha nabídnout zákazníkovi to nejlepší z toho, co je k dispozici. Vedle služeb, které se k PC vážou, osobně vnímám za atraktivní také oblast digitální reklamy, která je světu PC relativně blízká a může tak být jedním ze segmentů, jejichž rozvoji se dealer může do budoucna věnovat.

Výrobci musejí pokračovat ve vzdělávání dealerů, sdílení zkušenosti ze zahraničí. Za účinné považuji podporu vzniku kompetenčních center, která slouží k aktivní prezentaci nových technologií a dealeři mají šanci se na vlastní kůži s novými technologiemi seznámit.  

Vzkaz IT prodejcům

Seznamte se se vším, co přináší ultrabooky. Nové možnosti mobility, práce, bezpečnosti a služeb s tím spojených – možná záruka vaší budoucnosti.

Petr Ulvr, Business Development Manager ve společnosti Intel