Analýzy

IDC: Celosvětový prodej tabletů ve 3. čtvrtletí 2014 rostl o 11,5 %

Celosvětově se během třetího čtvrtletí 2014 prodalo 53,8 %. Šlo o 11,5% nárůst oproti stejnému období loňského roku a o 11,2% nárůst oproti druhému čtvrtletí letošního roku. Nejvíce se na prodeji tabletů podílely nákupy tabletů pro žáky a studenty vracející se do škol a všeobecně pak také zájem o tablety ve Spojených státech.

František Doupal
Zdroj: IDC
IDC: Celosvětový prodej tabletů ve 3. čtvrtletí 2014 rostl o 11,5 %

„Nejenže je trh ve Spojených státech jedním z největších odbytišť tabletů vůbec, ale ve třetím čtvrtletí do velké míry také zajistil celkový tržní růst,“ uvedl Jean Philippe Bouchard, ředitel výzkumu ve společnosti IDC. „Velmi dobře šly na odbyt zejména tablety s bezdrátovým připojením k internetu. Trh významně ovlivňovaly také nákupy tabletů pro žáky a studenty, kteří se po prázdninách vraceli do škol. Zejména díky těmto dvěma faktorům byl v USA zaznamenán 18,5% meziroční nárůst prodeje tabletů.“

Navzdory klesajícímu zájmu o tablety iPAD zůstal celosvětovou jedničkou Apple, kterému se podařilo prodat 12,3 milionu zařízení a získat tak 22,8% tržní podíl. Celosvětovou dvojkou mezi výrobci tabletů byl ve sledovaném období Samsung, který prodal 9,9 milionu tabletů a získal tržní podíl 18,3 %. Celosvětově třetí se umístil se 3,5 miliony prodaných zařízení a 6,5% tržním podílem Asus. Zpět na čtvrtou příčku spadlo Lenovo, které během třetího čtvrtletí prodalo tři miliony tabletů a získalo tržní podíl 5,7 %. Pětici největších výrobců tabletů uzavřela společnost RCA, která se jen a pouze na území Spojených států amerických podařilo prodat 2,6 milionu zařízení, což v celosvětovém měřítku znamenalo tržní podíl 4,9 %. Souhrnný tržní podíl ostatních výrobců mimo „první pětku“ se vyšplhal na 41,8 % (což představuje meziroční nárůst o 24,4 %).

Jak se dařilo výrobcům

Apple na své nedávné akci prohlásil, že životní cyklus tabletů iPAD se prodlužuje. A právě to mohlo v kombinaci s čekáním uživatelů na nově představené telefony iPhone s výrazně zvětšenými úhlopříčkami displeje zapříčinit celkový pokles prodeje za třetí čtvrtletí roku 2014. Ačkoli Apple v průběhu letošního roku výrazně rozšířil nabídku iPADů, IDC očekává, že v letošním roce bude největší úspěchy v portfoliu výrobce sklízet iPhone.

Celosvětový prodej tabletů ve 3. čtvrtletí 2014 (v milionech kusů)
VýrobceProdej 3Q14Tržní podíl 3Q14Prodej 3Q13Tržní podíl 3Q13meziroční změna
Apple12,322,8 %14,129,2 %-12,8 %
Samsung9,918,3 %9,319,3 %5,6 %
Asus3,56,5 %3,67,4 %-0,9 %
Lenovo35,7 %2,34,8 %30,6 %
RCA2,64,9 %0,91,8 %194 %
Ostatní22,541,8 %18,137,4 %24,4 %
Celkem53,8100 %48,3100 %11,5 %

Samsung se začal postupně zaměřovat na trhy, jako je Severní Amerika nebo Blízký východ a Afrika (MEA), kde se ještě nestihli tolik prosadit levní neznačkoví čínští výrobci. Ačkoli tržní podíl společnosti oproti stejnému období loňského roku nepatrně klesl, dokázala společnost zvýšit prodej o 5,6 % a udržet si celosvětovou druhou příčku.

Asus se na úkor Lenova dokázal znovu vyhoupnout na celosvětové třetí místo. Na úspěchu firmy se výrazně podílely zařízení 2 v 1 se systémem Windows, kde Asus dokázal na trh přinést funkčně zajímavé modely za výhodné ceny.

Firmě Lenovo se vyplácí snaha o rozvoj prodeje zejména v rozvojových regionech, protože i díky tomu společnost zaznamenala 30 % nárůst prodeje a téměř jednoprocentní nárůst tržního podílu.

Velmi překvapivým členem první pětice největších světových výrobců tabletů je společnost RCA. Jde přitom o nízkonákladového výrobce, který bodoval díky smlouvám s velkými prodejci. Zejména díky svým levným tabletům se produkty společnosti staly hitem třetího čtvrtletí 2014.