IDC: Celosvětový prodej monitorů ve 2. čtvrtletí letošního roku klesal
Globální prodej monitorů během druhého čtvrtletí letošního roku podle IDC meziročně klesl o 2,2 % na 30 milionů kusů. I přes zaznamenaný pokles však byly výsledky lepší, než se původně předpokládalo.
Celkové výsledky za druhé čtvrtletí ovlivnilo hned několik faktorů. Jednak to byly poměrně vysoké prodeje z prvního kvartálu, za druhé pak šlo o rostoucí zájem o prémiové monitory – tedy takové, co nabízejí velkou obrazovku, orientují se na hráče nebo disponují prohnutými zobrazovacími panely.
„Mimo region Asie a Pacifiku (bez Japonska) trhy obecně vykázaly zdravou kondici,“ uvedl Jay Chou, analytik IDC. „Zejména firemní zákazníci investovali do monitorů s většími obrazovkami, a to navzdory všeobecnému odklonu od stolních počítačů k notebookům.“
IDC předpokládá, že celkově se letos prodá 122 milionů počítačových monitorů, což bude meziroční jednoprocentní pokles. Oproti předchozím prognózám by to byl lepší výsledek. V příštím roce se však dá bohužel očekávat výraznější pokles. I vzhledem k pokračujícímu poklesu prodeje osobních počítačů se pro období mezi lety 2018 až 2023 počítá s průměrným tempem poklesu prodeje monitorů o 2,9 %.
Prodej monitorů s prohnutou obrazovkou meziročně ve druhém čtvrtletí roku 2019 vzrostl o 44,7 %. Monitory kupovaly spotřebitelé i firmy, ale navzdory růstu jde stále o relativně malou část trhu. Ačkoli se stále nejvíce prodávaly monitory s úhlopříčkou 21,5 palce, do roku 2023 by mělo prvenství připadnout na úhlopříčku 23,8 palců. Z hlediska technologického byly nejpopulárnější monitory s IPS obrazovkami, jejichž tržní podíl dokázal poprvé překonat 50 %. Druhé místo si drží TN panely, na jejichž místo se však stále více tlačí zobrazovače založené na technologii VA.
| Celosvětový prodej monitorů ve 2. čtvrtletí 2019 (v milionech) | |||||
| Výrobce | Prodej 2Q19 | Tržní podíl | Prodej 2Q18 | Tržní podíl | Meziroční změna |
| Dell | 6,4 | 21,4 % | 6,4 | 20,7 % | 1,1 % |
| HP | 4,6 | 15,2 % | 4,7 | 15,2 % | -1,9 % |
| TPV | 4,3 | 14,4 % | 4 | 13 % | 8,9 % |
| Lenovo | 3 | 10 % | 3,2 | 10,4 % | -5,8 % |
| LG | 2,5 | 8,2 % | 2,5 | 8,3 % | -3,3 % |
| Ostatní | 9,2 | 30,7 % | 10 | 32,4 % | -7,3 % |
| Celkem | 30,1 | 100 % | 30,7 | 100 % | -2,2 % |